Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

България е осма в Европа по ръст на разходите за дигитална реклама за 2019 г.

Европейският пазар на дигитална реклама е надхвърлил 64 млрд. евро през миналата година

България е осма в Европа по ръст на разходите за дигитална реклама за 2019 г.

Снимка: Pixabay

През 2019 г. България се е наредила на осмо място по ръст на разходите за дигитална реклама на годишна база, записвайки 18% повишение. Това разкрива ново проучване на европейската асоциация на дигиталната и маркетинг екосистемата IAB Europe.

Като цяло Централна и Източна Европа е продължила да доминира растежа в този сегмент в Европа през 2019 г., както беше и през предходната година.  Данните сочат, че 10 от 14-те пазара, чийто растеж е над средния за Европа, са от Централна и Източна Европа. Петте пазара с най-голямо повишение на разходите за дигитална реклама са от него – Сърбия (28,4%), Украйна (28%), Беларус (25,2%), Хърватия (22,3%) и Турция (19,1%). Средният показател за Европа е 12,3%.

Графики: IAB Europe

През 2019 г. пазарът на дигитална реклама е нараснал с 12,3% до 64,8 млрд. евро, подкрепен от силния растеж на разходите за аустстрим видео и мобилната реклама. Според доклада средно по 4 млрд. евро са добавяни към пазара на дигитална реклама всяка година от 2006 г. насам.

В десетте основни пазара са концентрирани 86% от разходите за дигитална реклама. 

Топ 10 на страните по пазарен дял:

Великобритания - 21,4 млрд. евро

Германия – млрд. евро

Франция – 6,1 млрд. евро

Русия – 4,9 млрд. евро

Италия – 3,2 млрд. евро

Испания – 3,2 млрд. евро

Швеция – 2,3 млрд. евро

Нидерландия – 2,3 млрд. евро

Швейцария – 1,8 млрд. евро

Норвегия – 1,3 млрд. евро.

През 2019 г. общо 21 пазара в Европа са записали двуцифрен растеж.

Формати

Видеото е отбелязало близо 30% скок до почти 10 млрд. евро. Аутстрийм рекламата е движеща сила зад този растеж с повишение от 36 на сто. На някои пазари, като Финландия, Гърция и Великобритания, този сегмент е нараснал с над 40%.

Социалните мрежи подхранват растежа на дисплейната реклама в Европа, където разходите са скочили с 25,6% на годишна база, с двуцифрен ръст на всичките 28 изследвани пазара. Търсачките остават най-голямата рекламна категория по приходи, с повишение от 11,8% и пазарна стойност от 28 млрд. евро. Общите разходи за мобилна реклама са се повишили с 24,9% през 2019 г. и са надминали 30 млрд. евро, като представляват почти половината (47%) от всички разходи за дигитална реклама в Европа.

Докладът показва, че средствата за мобилна реклама са успели да изпреварят десктоп рекламата.

21 пазара са записали двуцифрен растеж на разходите за дигитална дисплейна реклама през 2019 г. По този показател България е на осмо място с 18,4%. На челните позиции се нареждат Ирландия (27,2%), Финландия (23,4%), Сърбия (22,8%), Украйна (22,5%), и Румъния (21,2%).

Пазарите от Централна и Източна Европа са водещи и по ръст на разходите за реклама в търсачки. Водеща е Беларус (36,4%), последвана от Украйна (35,1%) и Сърбия (26,4%), докато България е седма с 19,6% повишение.

Според проучването една трета от дисплейната реклама в Европа включва видео.

У нас разходите за видео реклама са скочили с 33,3% на годишна база през 2019 г., при среден европейски ръст от 29%. Делът на видео рекламата в дисплейната реклама у нас е 39,5% при 33,5% средно за Европа. По този показател лидер е Италия с 50,8%. 

Прогноза за 2020 г.

Вземайки предвид влиянието на Covid-19 върху операциите и инвестициите в индустрията, IAB Europe дава и прогноза за дигиталните инвестиции през 2020 г.

През април 2020 г. Международният валутен фонд прогнозира, че коронавирусът и блокадите по целия свят ще доведат до най-лошата икономическа рецесия от Голямата депресия насам. Главният икономист на IAB Europe Даниел Кнап е направил прогнозата си на база на макроикономически индикатори, в комбинация с данни от индустрията, и очаква спад от 16,3% за Европа (включително Великобритания). Въпреки това Кнап подчертава, че дигиталната реклама ще е най-малко засегнатият сегмент от пазара, като ще се свие с 5,5% през 2020 г., спрямо 21,3% при други медии.

„Въпреки че сме щастливи, че 2019 г. беше поредната година със силен растеж, ние сме напълно наясно, че 2020 г. няма да последва същата тенденция заради пандемията, която засяга всички индустрии, компании и животи. Като асоциация на индустрията, която има за цел да подпомага дигиталния бизнес, ние работим усилено, за да предлагаме подробна информация за влиянието на Covid-19 върху инвестиционните нива и да подкрепяме нашите членове в тези времена на предизвикателства“, коментира главният изпълнителен директор на IAB Europe Таунсенд Фийхън.

По статията работи: Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Кой ще спечели от нарастващото недоверие към Huawei в Европа?