IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

2018 година - още една добра година за българския туризъм

По-високите цени на туристическите услуги у нас показаха, че секторът може да се представя и по-добре

14:30 | 01.01.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

2018 г. вече е почти отминала. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2018 г."

През изминалата 2018 година българският туризъм продължи да се развива във възходяща посока, стъпвайки на отличните резултати от предходните две години. Върховата за сектора 2016 г. реализира рекорди по всички параметри - брой туристи, нощувки, туристически посещения, приходи, а 2017-та беше запомнена с бум при международните пътувания заради евтините полети до България, благодарение на пика на нискотарифните авиокомпании.

Редица положителни тенденции през 2018 година допринасят за това годината да бъде определена като добра за българския туризъм. Продължава тенденцията за увеличаване броя на туристите, на посещенията, на нощувките, както и на по-качественото обслужване в сектора като цяло, защото ръстът в цените показа, че българският туризъм може да се представя и по-добре от тази гледна точка. 

Добрите резултати в туристическия сектор бяха отчетени от Министерството на туризма.

Повече от 8,8 млн. са посещенията на чуждестранни туристи в България в периода януари- ноември тази година. Ръстът, който се отчита е 4,9% в сравнение със същия период на 2017 г.

С още по-високи темпове растат и приходите от международен туризъм. За периода януари-септември 2018 г. те възлизат на 3,2 млрд. евро, което бележи 7% увеличение спрямо същия период на предходната година по данни на Министерството на туризма.

През лятото чуждестранните посещения на туристи в страната са били над 5,4 млн. и това е най-успешният сезон до момента.

Все повече България започва да се превръща и в дестинация, която предлага добър и качествен продукт на разумна цена, беше обобщението на министъра на туризма Николина Ангелкова.

Добавяме още една добра година за българския туризъм и то по няколко направления, коментира директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов за Investor.bg.

И ако евтините полети до България създадоха феномена културен туризъм в градска историческа среда в столицата миналата година, то през 2018-та трендът обхвана и големите морски градове. Нискотарифните полети до летищата във Варна и Бургас допринесоха за разрастването на типично морските ни дестинации в такива за културно-исторически туризъм.

Можем да кажем, че 2018 година утвърди България като четирисезонна туристическа дестинация, в която пътуванията за културен туризъм в градска историческа среда надхвърлиха 65%, посочи Драганов.

Като позитивен факт той отбеляза и повишаването на цените на туристическата услуга с 11% през годината, което се дължи на много фактори, включително и на по-високите цени на горивата. Беше ясно заявен и въпросът за заплащането на работещите в сектора, като основа за неговата конкурентоспособност. За сектора стана ясно, че не само качеството на услугата, но и заплащането е ключово за конкурентоспособността на нашия туристически продукт.

За поредна година обаче не беше постигнато обединението на туристическия бранш, което е друг фактор за развитието на българския туризъм. Вторият значителен неуспех е политиката за концесиониране на плажовете, където процесите се забавиха много. Назад сме и по отношение на регистъра на туристическите обекти публична собственост, забавиха се и промените в Закона за туризма, който продължава да е нерационален, остава много архаичен за динамиката на туризма, описа картината Румен Драганов. По същия начин е и положението с дигитализацията на сектора като инициативи на държавно ниво, допълни той.

През 2019 година туризмът ще стагнира по ред причини, смята Драганов. От една страна заради намаляването на нискотарифните полети, които досега бяха пренасочвани към България с оглед събитията в Турция от последните две години. Към днешна дата обаче съседката ни възстанови старите си туристически пазари. Проблем остава и ниската заетост на легловата база и то дори във върха на летния сезон.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още