Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

За 14 г. учениците намаляват със 17% заради ниската раждаемост и емиграцията

Броят на учащите във висшето ни образование се е увеличавал до 2009 г., но оттогава е започнал да намалява според мониторингов доклад

За 14 г. учениците намаляват със 17% заради ниската раждаемост и емиграцията

Снимка: Pixabay

Броят на учениците през 2016 г. в България е намалял със 17% в сравнение с 2002 г. и с 11% след 2006 г. заради ниската раждаемост и емиграцията, се посочва в Мониторингов доклад на образованието и обучението през 2017 г. в България.

Докладът беше представен днес от Стефан Херманс - директор на Дирекцията "Политическа стратегия и анализ" към Генералната дирекция "Образование, младеж, спорт и култура" на ЕК, в присъствието на зам.-министъра на образованието и науката Деница Сачева., предава БТА.

В доклада се казва, че броят на учащите във висшето ни образование се е увеличавал до 2009 г., но оттогава е започнал да намалява. През последните пет години (2012-2016 г.) общият брой на учащите у нас намалява на всички нива, с изключение на началния етап на основното образование.

Мониторингът констатира, че в България преподавателският състав е сред най-бързо застаряващите в ЕС. През 2015 г. почти 50 на сто от учителите ни са били на възраст над 50 години, а 28 на сто са били на 55 и повече години, което означава, че ще се пенсионират през следващите няколко години.

В доклада се отбелязва, че се увеличават българите с висше образование, но профилите на завършилите го показват дисбаланси по сектори. Със сегашните 33,8 процента България е напът да постигне своята национална цел от 36 на сто за завършилите висше образование (на възраст между 30 и 34 години) по стратегията "Европа 2020".

Още по темата

Това е под средното за ЕС (39,1 процента), разликата намалява, но все още е налице голяма неравнопоставеност между половете - 41 процента от жените спрямо само 27,2 процента от мъжете между 30 и 34 години имат завършено висше образование. Делът на завършилите висше образование показва дисбаланси по сектори: през 2015 г. 50% от висшистите са учили социални науки, стопанско управление и право (средно за ЕС 33 на сто), а само 7% - науки, свързани със здравето (в ЕС е 13 на сто), констатира мониторингът.

За пет академични години (2012-2016 г.) броят на студентите в България е намалял с 12 процента и е достигнал 250 000, се отбелязва в доклада и се допълва, че този факт отразява както демографски фактори, така и все по-честото предпочитание на българите да учат в чужбина.

През 2014 г. броят на българите, учещи в чужбина, е бил около 8% от всички студенти, а делът на чуждестранните студенти е бил 2,5 на сто.

Сред основните констатации в доклада са, че в България се обръща по-голямо внимание на приобщаващото образование, започнал е нов подход в борбата срещу преждевременното напускане на училище и се полагат усилия за повишаване на качеството на професионалното образование и обучение.

За първи път образованието е толкова високо в политическия дневен ред, включително и на ЕК, каза заместник-министър Сачева. По думите й докладът отчита, че в България е нараснал делът на отпадналите от училище в периода 2013-2016 г., но ЕК отчита също и положителния факт, че правителството полага усилия за обхващане и задържане на децата в училище.

В доклада положително се отбелязва, че България гарантирано ще увеличава разходите си за образование, включително чрез повишаване на учителските заплати и с инвестиции в образователната инфраструктура, посочи Сачева.   

По статията работиха: Евгения Маринова, редактор Деляна Петкова
Още по темата: Други Образование

Последни новини

Коментари (2)

0
 
6
 
2
преди 3 седмици
36% с дипломи за висше образование, но с какви реални знания? Виждал съм висшисти, които са граматически много по-ниско грамотни от... моите десетокласници.
0
 
6
 
1
преди 3 седмици
Няма профилна снимка
Гласуват с крак ! :):)

Още от Други
С най-високи доходи са завършилите информатика, математика и медицина