Тъй като Европа стартира процеса по постепенно извеждане от експлоатация на въглищните електроцентрали, неизползваните разрешителни (квоти) за замърсяване с въглерод бавно се прехвърлят в схемата на Европейския съюз (ЕС) за търговия с емисии, създавайки "въглероден балон", който може да срине цените на емисиите, съобщава Euractiv..
Около 2,22 млрд. разрешителни за отделяне на въглерод ще бъдат налични на пазара до 2030 г. в резултат на планираното затваряне на въглищните централи, сочи проучване на Carbon Market Watch, международна неправителствена организация, специализирана в политиките за ценообразуване на въглеродни емисии.
Очаква се повече от половината от тези разрешителни да дойдат от Германия, която се ангажира да прекрати производството на въглища с краен срок до 2038 г.
Ако нищо не бъде направено, страните от ЕС ще продължат да търгуват разрешителни за замърсяване от електроцентрали, които вече не се използват, създавайки „въглищен балон“, който може да срине цените на разрешителните, предупреждава Carbon Market Watch.
Цената на квотите за въглеродни емисии на пазара на ЕС понастоящем е 26-27 евро за тон въглероден диоксид на фона на реформите, договорени миналата година след години на стагнация на цената от под 10 евро. Цената над 30 евро на тон се счита за особено важна за стимулирането на инвестициите в чисти технологии.
Правителствата на страните членки на ЕС могат да предотвратят създаването на въглищен балон, като постепенно отменят неизползваните разрешителни, тъй като въглищните централи се закриват, съветват от Carbon Market Watch.
Европейската комисия (ЕК) също би могла да участва, като засили Резерва за стабилност на пазара (MSR), приложен към ETS (Европейска схема за търговия с емисии), и автоматично да анулира квотите за емисии, държани там повече от пет години.
Ако това не се случи, пазарът ще бъде залят с излишък, което ще позволи на замърсителите като авиокомпаниите и дружествата от тежката промишленост да увеличат количеството на собствените си емисии с отстъпка.
„Ценообразуването при замърсяването е ключов инструмент за постепенно премахване на въглищата, което е от изключително значение за целия ЕС“, смята Жил Дюфрасне, ръководител в Carbon Market Watch. „Но това няма да постигне нищо повече от прехвърлянето на емисиите от електроцентралите към авиокомпаниите и промишлеността, освен ако излишните квоти не бъдат премахнати от пазара“, добавя той.


Сериозен проблем пред туристическия сектор във Варна, как ще бъде решен?
Гръцките фермери пак затвориха два гранични пункта с България
Тръмп иска Австрия, Унгария, Италия и Полша да напуснат ЕС?
Слави Трифонов: Ние, чалгарите, сме като котките – имаме по 9 живота
Знаков арест в София: Задържаха Началникът на столичното Пето РПУ
Кубрат Пулев се изправя в първа защита на титла си в WBA тежка категория
SVB: Данните на ОПЕК бяха най-близо до реалността
SVB: Войната в Украйна и Венецуела влияят на петрола
ЕС обмисля отсрочка на забраната за двигатели с вътрешно горене за хибриди
Disney яхна изкуствения интелект
Електрически мотоциклет стигна там, където бензинът не може
GM реставрира стар седан на Opel и го продаде доста скъпо
Как да оправите постоянното прекъсване на Android Auto и Apple CarPlay
Попадаш в задръстване - връщат ти пътната такса
Volvo XC60 с 2,0-литров дизел на старо – за какво да внимавате
ЕК: Решенията за влизането на България в еврозоната са приети и остават в сила
МТ: Зачестили са случаите на измами с нощувки от некатегоризирани обекти
Огнян Минчев: Проектът "Радев" носи риск от авторитарен модел на управление
Кои зодии ще са по-богати през новата 2026?
Медиите в Турция за оставката в България: Кризата в Европа се задълбочава