Всички авиокомпании - нискотарифни, високотарифни, са длъжни да обезщетяват пътниците си и при обективни причини като лошите метеорологични условия. Това заяви по bTV председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, който коментира казуса от вчера с оставените на летището в Тимишоара пътници.
Вчера премиерът изпрати Авиоотряд 28 до румънския град Тимишоара, за да прибере българите, които бяха блокирани на летището, след като полет на нискотарифната компания Ryanair изостави пътниците.
Нискотарифни, високотарифни – това са авиокомпании, които действат съгласно общоевропейска рамка и са длъжни да обезщетяват пътниците си, когато настъпват подобни хипотези, включително когато това се дължи на обективни причини, каквито са лошите метеорологични условия, подчерта Маргаритов.
Той каза, че българите, които бяха блокирани в Тимишоара, могат да си търсят правата.
Винаги съветвам хората да предприемат действия, за да защитят правата и да бъдат обезщетени, ако са претърпели конкретни вреди, посочи той. По думите му това е един изключително неприятен случай, който се дължи на лошото време и на това, че този конкретен пилот е взел решение да отиде в Тимишоара.
По информация, която имаме, по същото време на летището в София е имало още шест или седем самолета, които в крайна сметка са кацнали. Според мен би трябвало и нашите власти, в лицето на Гражданска въздухоплавателна администрация, в контакт със съответната агенция в Ирландия да изясни причините за това решение, коментира той.
Маргаритов каза, че макар да е нискотарифна, компанията трябва да поеме грижата за хората в подобна ситуация.
Има регламент, който важи на територията на целия Европейски съюз, и в него ясно и точно са описани правата на пътниците в такива случаи. Хората имат право на храни, напитки, а когато става въпрос за закъснение с повече от пет часа, те имат право и да се откажат от пътуването изобщо, да получат парите си обратно, като сами организират придвижването си оттам нататък. Когато става въпрос за закъснял или отменен полет, говорим и за обезщетение от порядъка на 250 – 600 евро в зависимост от дестинацията.
На сайта на Европейския потребителски център има калкулатор (вж. калкулатора тук), с който всеки може да изчисли какво обезщетение трябва да получи.
Всички пътници, които са засегнати и смятат, че правата им не са били удовлетворени, трябва да пазят всякакви документи за разходи, които им се е наложило да правят и да ги предявят с иска към авиокомпанията. Ако не срещнат разбиране, да се обърнат към КЗП, Европейския потребителски център, омбудсмана, препоръча Маргаритов.
Отговорът и обезщетенията трябва да бъдат получени до шест седмици.


България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Радев проговори дали и кога може да създаде партия
Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
Катар създава национална AI компания по примера на ОАЕ и Саудитска Арабия
Защо Русия е във възторг от стратегията за национална сигурност на САЩ
Джейми Даймън каза, че Европа има реален проблем
Банковото кредитиране у нас ще продължи да нараства, лихвите ще останат ниски
Избрано от Bloomberg Tech Лондон 2025
10 от най-великите творения на Zagato
Камионите Freightliner Cascadia ще виждат като хората
Вижте 128-годишната история на Rolls-Royce в 4-минутен клип
Без изненади - японски марки правят най-здравите нови автомобили
Създателят на Porsche Taycan поема Mercedes-AMG
Кели Кларксън най-лесно пише коледни песни
5 вълшебни билки, които спират косопада
Цветът на 2026 година е странен и успокояващ - разберете кой е той
Как бързо да направим домашно кисело зеле?
ЕК разследва "Гугъл" за използването на потребителско съдържание за развитието на ИИ
преди 7 години За протокола: лошите метеорологични условия са субективни, не обективни. Решението за приземяване при тях се взима от пилота. При най-малко съмнение от негова страна се търси кацане на друго летище.Ползвам авио-транспорт само като пътник, нямам общо с него.Първото ми желание преди полет е после да кацна. Успешно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар