Държавата, която с решение на правителството пое разпространението на печатните издания, ще търси вариант за финансовата им подкрепа. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков пред БНТ.
"Считано от 1 март "Български пощи" се оказаха единственият национален дистрибутор и транспортьор на периодика. Причините са без значение, важен е фактът и резултатът от това", посочи той. Държавното дружество се оказа в тази роля, след като "Лафка" затвори своите обекти.
Министърът обясни, че националното разпространение се извършва в партньорство с регионални дистрибутори, които са около 40. Според Желязков първите два дни са били спокойни и няма населено място без печатно издание.
На срещата с издателите министърът е обяснил, че желанието на държавата е в две посоки. Първо - да няма стрес в този преход, второ - да се намерят насърчителните елементи, които да подпомогнат дейността по издаване на печатни издания и възможността да достигнат до читателите.
По думите му ще се работи за косвена подкрепа чрез намаляване размера на отстъпката, която издателите предоставят. От една страна се цели да не се увеличават цените на печатните издания, от друга - да се даде възможност на издателите да предоставят едно по-качествено съдържание и форма.
“Колко ще струва ще стане ясно до месец-два когато се види потоците на приходи и разходи, обясни Желязков. – Прогнозите зависят от размера на отстъпката и отношенията с регионалните производители. Това са вид услуги, които, ако не бъдат подпомогнати от държавата, независимо дали към публичен или към частен субект, не биха издържали на конкретните пазарни условия или биха били изкривени от такива.”
Колко ще струва издръжката
Министърът пресметна, че до 15 милиона евро на годишна база могат да бъдат реализирани, но прогнозира, че в този случай те ще бъдат много по-малко.
Росен Желязков напомни, че „Български пощи” са исторически оператор. “Преди години имаше РЕП-ове и те бяха към “Български пощи”, поясни министърът и информира, че пощенският оператор притежава 3 хиляди пощенски станции. – Не всички от тези пощенски станции са удачните места за продажба, но в момента са 300, до края на другата седмица вече ще бъдат повече от 700 местата, които ще подпомогнат мрежата за разпространение продажба и дистрибуция.”
Министърът обясни, че "Български пощи" в момента разполагат с реален паричен ресурс.
"От друга страна “Български пощи” предоставят пенсиите, за което също получават необходимата подкрепа от държавата”, посочи той и каза, че е подготвена голяма обществена поръчка за избор на подизпълнител за транспортната част на дейността.
Свършва ли кризата за вагони и локомотиви
Коментирайки ситуацията с БДЖ, министърът обясни, че до края на годината трябва да бъде преодолян недостигът на вагони и локомотиви. Той потвърди, че предстои и преструктуриране.
"Целта е тази структура да бъде оптимизирана с постепенното отпадане на ролята на холдинга и ясен ангажимент на двете дружества ("Пътнически превози" и "Товарни превози"). Като основна задача е БДЖ към 2024 година да може да гарантира на държавата, че те са операторът, който може да извършва тази дейност, защото от тази дата всеки един от операторите от ЕС може да влезе и ако предлага по-добри условия, държавата би заложила на по-доброто”, коментира той.
Росен Желязков потвърди, че има обновление на персонала, но “в момента БДЖ имат необходимост от капацитет и то капацитет по отношение на дейности свързани с инхаус ремонтите, натоварване на базите”.
“В момента няма недостиг на машинисти”, заяви още министърът.


Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
Съдът на ЕС разглежда жалба на "Възраждане" срещу влизането ни в Еврозоната
В кадър: Ден преди Никулден, опашки за риба на Женския пазар
Велосипедист загина край омуртагското село Плъстина
Макрон: Единството между Европа и САЩ за Украйна е жизненоважно
Желязков успокоява плевенчани: Няма да има воден режим през лятото на 2026 г.