Фондацията за образователна трансформация изгражда нов образователен модел - вид прототип на това, в което трябва да се превърне държавното българско училище в бъдеще. Този процес никак не е лесен и е преди всичко свързан с промяната на самите нас като участници в него, коментира Явор Джонев, председател на Фондацията за образователна трансформация, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
"Имаме собствени измерители, различни от националното външно оценяване, защото нашите цели са различни. Имаме специален методически център, който изгражда система за измерване и изследване, която съпоставя постиженията спрямо целевия компетентностен модел. Не дава на учениците оценки от 2 до 6, а дава обратна връзка, която им помага да подобрят собственото си учене - показва къде конкретно са им слабите и силните страни, на какво може да се стъпи, за да се продължи по-напред".
Джонев подчерта, че реформата на системата за оценяване е един от елементите на общата образователна реформа.
"В момента в училища губим голяма част от времето на децата, защото уменията и знанията, колкото и добре да са изградени, не са свързани с живота и с реалността", коментира още той.
Според него вече започва да има всеобщо разбиране, че дигитализацията не е самоцел. Освен това той смята, че има осезаем процес на освобождаване на системата.
"Условно казано, просветното министерството вече не се стреми да упражнява този административен контрол върху самия процес на учене, както беше преди. И това дава възможност на учителите да поемат отговорност и да станат истински професионалисти. Когато те поемат отговорността, дори да правят грешки, когато се учат от другите - от своите колеги и от децата, тогава ще има прогрес", посочва Джонев.
Той е на мнение, че когато държавата, от една страна, задава стандарти и цели, но, от друга страна, оставя отговорността за постигането им на учителя и на ученика, това развързва ръцете и дава възможност за по-добро развитие.
По отношение на противоепидемичните мерки и ученето от вкъщи, той обясни, че ученето е интензивно социален процес, който в голяма степен се губи при дистанционното обучение.
"Може би най-добрият подход е през първите няколко седмици на учебната година да не се занимаваме с предметите, а да възстановим взаимоотношенията помежду си, да установим споразуменията в класната стая за общ процес на учене", заключва Джонев.


Благотворителен базар се провежда в Музей за нова история на Варна
Спипаха млад мъж с дрога във Варна
Среброто чупи рекорди! Засенчи златото с огромен ръст в цената
Надзорът потвърди: плащания към аптеките се отлагат – заплашени са хиляди пациенти
Шофьор получи 10 глоби, направени от друг водач
Внедряването на AI на Уолстрийт ще доведе до бум в наемането на кадри
МВФ: Близкият изток остава устойчив въпреки рисковете
За първи път от години: Българските софтуерни компании с едноцифрен ръст
Банкерите се готвят за IPO-та през 2026
SpaceX се очаква да направи по-голямо IPO от Aramco
Как водата може да спаси дизеловите коли в Европа
Opel Astra получи малки, но важни промени
Най-готините автомобилни цветове на 2025
BYD произведе 113 GWh батерии и обяви война на дефектите
Mercedes прелетя над кръгово, след като шофьорът припадна
През 2025 г. Истанбул остава градът с най-натоварения трафик в света
В България лесно бутаме правителства: Какво правим след това?
Няма замърсяване от заседналия танкер край Ахтопол
Милена Милотинова представи новия си филм в Мюнхен
Васил Терзиев скочи на кмета на "Люлин" за боклука: Все някой му е виновен
преди 5 години На моето дете съм му казал че тази учебна година ще я кара в къщи без значение какво ще реши училищният съвет в района който живеем. За мен здравето стой като приоритет номер едно и не мога да правя компромиси с него и да поемам излишен риск. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години абсолютно... у малата отдавна са я имплементирали тази иновативна практика... учат когато искат и сами решават кво да учат. Предимно сексология, ама кво да праеиш... интереси. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Т.е. никога.Едно на мама, върхът на хранителната пирамида, градена от прадядо и прабаба има както учат медиите едно задължение -да е център на Вселената и да се ЗАБАВЛЯВА ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Грешите - ученето не е социален процес е строго индивидуален (вътрешен)!Няма да е голяма загуба ако училището като институция отпадне напълно и бъде заменено с група тестове. Децата сами да решават какво и кога да учат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Вярно, че те всички отличници са много социално приспособими деца. А ходенето на училище е най-вече облекчение за родителите. Поне няколко часа могат да си починат от тормоза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар