Най-големият български производител на лекарства Софарма се оказва дружество със сезонен бизнес, като най-силните тримесечия са първото и второто, а четвъртото е най-слабо.
Така например изминалата вече 2017-та започна с неконсолидирана печалба от 12 млн. лв. за първото тримесечие (спрямо 11,7 млн. лв. за същия период на 2016 г.), последва впечатляващо второ тримесечие с печалба от 19,6 млн. лв. (спрямо 9,3 млн. лв. за същия период, ако не се отчитат еднократните приходи от продажба на дъщерно дружество в Сърбия). Това беше удвояване на печалбата за второто тримесечие на годишна база и така за полугодието тя възлезе на 31,6 млн. лв. (спрямо 22 млн. лв. за полугодието на 2016 г. без еднократния ефект).
| Неконсолидирана печалба в хил. лв. | ||||
|---|---|---|---|---|
| 2017 г. | 2016 г. | 2017 с натрупване | 2016 с натрупване | |
| IV трим | 3 021 | 852 | 42 140 | 38 347 |
| III трим | 7 477 | 3 737 | 39 119 | 37 495 |
| II трим | 19 630 | 22 047 | 31 642 | 33 758 |
| I трим | 12 012 | 11 711 | 12 012 | 11 711 |
И дотук с оптимизма... Ако някой е мислил, че печалбата за цялата 2017 г. ще е двойно по-висока от полугодишната - близо 60 млн. лв., е останал разочарован, защото третото тримесечие добави само 7,5 млн. лв. печалба (спрямо 3,7 млн. лв. през същия период на 2016 г.), а четвъртото - 3 млн. лв. (спрямо 852 хил. лв. за същия период на 2016 г.). Третото тримесечие донесе удвояване на печалбата, а четвъртото утрояване, но от ниска база.
Въпреки това 2017 г. е силно успешна с ръст на печалбата от 57% на годишна база до 42,1 млн. лв. спрямо 26,9 млн. лв. за 2016 г., ако изключим приходите от операции с финансови активи и инструменти.
Но е факт, че Софарма е индустриална компания с постоянни приходи и тази сезонност в печалбата за втора поредна година е донякъде странна.
Нещо повече, приходите през четвъртото тримесечие са традиционно най-високи (59 млн. лв.), а печалбата е по-малка, както показва следващата таблица.
| Неконсолидирани приходи в хил. лв. | ||||
|---|---|---|---|---|
| 2017 г. | 2016 г. | 2017 с натрупване | 2016 с натрупване | |
| IV трим | 59 444 | 52 657 | 216 340 | 192 584 |
| III трим | 57 595 | 55 428 | 156 896 | 139 927 |
| II трим | 49 976 | 40 786 | 99 301 | 84 499 |
| I трим | 49 325 | 43 713 | 49 325 | 43 713 |
За 2017 г. общите неконсолидирани приходи на Софарма АД се увеличават с 12% на годишна база до 216,3 млн. лв.
Важни за Софарма АД са и консолидираните данни, а основното дъщерно дружество е Софарма Трейдинг АД.
Акциите на Софарма АД поскъпват с 24% за последните 12 месеца до 4,23 лв. за акция и 570 млн. лв. пазарна капитализация. Разпределен е и брутен дивидент от 0,1 лв. за акция.
Материалът е с аналитичен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа. Авторът притежава 1 акция в капитала на Софарма АД.
Свързани компании:


България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Радев проговори дали и кога може да създаде партия
Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
Катар създава национална AI компания по примера на ОАЕ и Саудитска Арабия
Защо Русия е във възторг от стратегията за национална сигурност на САЩ
Джейми Даймън каза, че Европа има реален проблем
Банковото кредитиране у нас ще продължи да нараства, лихвите ще останат ниски
Избрано от Bloomberg Tech Лондон 2025
10 от най-великите творения на Zagato
Камионите Freightliner Cascadia ще виждат като хората
Вижте 128-годишната история на Rolls-Royce в 4-минутен клип
Без изненади - японски марки правят най-здравите нови автомобили
Създателят на Porsche Taycan поема Mercedes-AMG
Кели Кларксън най-лесно пише коледни песни
5 вълшебни билки, които спират косопада
Цветът на 2026 година е странен и успокояващ - разберете кой е той
Как бързо да направим домашно кисело зеле?
преди 7 години Мисля, че е ужасно некоректно да се извежда заключение за сезонност на база на "печалба", особено при ясни увеличения на приходите. Би било доста по-ппавилно да се съпоставят отчетите от всяко тримесечие за съответната година и да се разгледа кое води до ръст на разходите, които са причината за намалените печалби. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Извеждане на тенденции за сезонен бизнес на база 2 поредни години е доста странно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар