Защо белгийците не могат да се напият дори и по празниците, разсъждава европейското издание Politico в свой коментар за цената на хранителните продукти и напитки в ЕС. В коментара е посочено решение на комисаря по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер срещу най-големия производител на бира в света - AB InBev, която е злоупотребявала с господстващото си положение на вътрешния си пазар.
Това дело показва едно - че европейският пазар все още е много фрагментиран, въпреки усилията на европейските институции.
В случая с Белгия екипът на Вестагер посочва, че пивоварната компания е блокирала възможността на супермаркетите в Белгия да внасят популярните бирени марки Jupiler и Leffe от Холандия и Франция, където цената им е по-ниска, защото има по-голяма конкуренция.
Така белгийците не само е трябвало да плащат повече за своята любима бира,но са били нарушени и основните предимства на единния европейски пазар - по-голям избор и по-ниски цени. От компанията бяха категорични, че нямат за цел да нарушават вътрешния пазар и ще "работят конструктивно с Европейската комисия".
Доставчиците обаче коментират, че практики като "ограничения на териториалното снабдяване" се използват от производителите, за да не позволят на търговците от една страна да търсят изгодни сделки от друга. Например търговците в Германия могат да се възползват от по-ниски цени заради по-големите количества, но търговците от Люксембург не могат да получат от тези стоки заради ограниченията на производителите.
Пример за такива ограничения са различните опаковки и различните рецепти за стоките в Източна и Западна Европа, обяснени от производителите с различни изисквания на националните органи и различните предпочитания на потребителите. Различните цени пък идват от различния стандарт на живот и данъците в ЕС.
Хората остават с впечатление, че производителите определят цените, но това не е истината - търговците ги определят, смята Валтер Геленс, председател на асоциацията BABM.
Търговците пък казват, че нямат много ходове, защото потребителите очакват определени марки на щандовете на магазините, допълва още Politico. За много от тях делото срещу AB InBev е еднократно и няма усилие от регулаторите за премахване на тези пречки пред единния пазар.
А ако се питате коя е любимата белгийска бира на Вестагер, ето и отговора й: "В Белгия има над 1000 видове бира, нямам фаворит".


България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Радев проговори дали и кога може да създаде партия
Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
Катар създава национална AI компания по примера на ОАЕ и Саудитска Арабия
Защо Русия е във възторг от стратегията за национална сигурност на САЩ
Джейми Даймън каза, че Европа има реален проблем
Банковото кредитиране у нас ще продължи да нараства, лихвите ще останат ниски
Избрано от Bloomberg Tech Лондон 2025
10 от най-великите творения на Zagato
Камионите Freightliner Cascadia ще виждат като хората
Вижте 128-годишната история на Rolls-Royce в 4-минутен клип
Без изненади - японски марки правят най-здравите нови автомобили
Създателят на Porsche Taycan поема Mercedes-AMG
Защо Ричард Гиър е получил 20-годишна забрана да бъде водещ на "Оскарите"?
Кели Кларксън най-лесно пише коледни песни
5 вълшебни билки, които спират косопада
Цветът на 2026 година е странен и успокояващ - разберете кой е той