Продажбите на електрически и хибридни автомобили са били над половината от новите регистрации в Норвегия през 2017 г. - рекорд, подпомогнат от щедрите субсидии, които разшириха преднината на скандинавската страна в отдалечаването от двигателите с изкопаеми горива, предава Ройтерс, позовавайки се на данни, представени в сряда.
Изцяло електрическите автомобили и хибридите, които имат както батерии, така и дизелов или бензинов двигател, формират около 52% от всички продажби на нови автомобили през 2017 г. в Норвегия спрямо 40% през 2016 г., заяви независимата Norwegian Road Federation (OFV).
“Никой друг не се доближава“ от гледна точка на националния дял на електрическите автомобили, казва шефът на OFV Ойевинд Солберг Торсен. „За пръв път имаме пазарен дял на фосилните горива под 50%“.
Норвегия изключва новите електрически автомобили от много данъци и пътни такси, а собствениците често получават безплатно паркиране и зареждане. Норвегия освен това генерира почти цялото си електричество от водна енергия, затова промяната спомага за намаляване на замърсяването на въздуха и климатичните промени.
Миналата година Международната агенция по енергетика (МАЕ) заяви, че Норвегия е много пред други страни като Холандия, Швеция, Китай, Франция и Великобритания по продажби на електрически автомобили.
По показателите на МАЕ, които изключват някои хибриди, продажбите на електрически автомобили в Норвегия са нараснали до 39% през 2017 г. от 29% през 2016 г., когато Холандия бе на второ място с едва 6,4%.
„Промяната се случва по-бързо, отколкото смятахме, а големите производители на автомобили казват, че дават всичко от себе си, за да произвеждат автомобили без двигатели на фосилни горива“, казва Торсен за Ройтерс. Политиките на Норвегия по отношение на електрическите автомобили контрастират на голямото крайбрежно производство на петрол и газ.
Кристина Бу, ръководител на Norwegian Electric Vehicle Association, която представлява собствениците, казва, че е твърде рано да се намаляват стимулите за електрическите автомобили, отбелязвайки, че парламентът си е поставил за цел спиране на продажбите на автомобили, задвижвани от изкопаеми горива, до 2025 г.
„Това е амбициозна цел за след само седем години“, казва тя за Ройтерс.
Планът от миналата година на дясното правителство да свие стимулите за електрическите автомобили отпадна при преговорите за бюджета за 2018 г.
Продажбите на автомобили в Норвегия през 2017 г. се водят от Volkswagen Golf, BMWi3, Toyota Rav4 и Tesla Model X. Моделът Tesla е изцяло електрически, а останалите имат електрически или хибридни версии.
Като цяло продажбите на изцяло електрически автомобили в Норвегия са нараснали до дял от 21% през 2017 г. от 16% през 2016 г. Продажбите на дизелови автомобили са намалели най-много през 2017 г. до 23% от 31% през 2016 г.


Вдигат учителските заплати с 10 процента
Николай Младенов ще управлява изпълнителния комитет за Газа
Зверско убийство на сина на зам.-кмета на Харков във Виена
Тарикати продават стартови пакети евро от по 20 лева за 50
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
И. Шнабел от ЕЦБ подкрепя прогнозите за повишение на лихвите
САЩ създадоха новия си план за национална сигурност спрямо капризите на Тръмп
Deutsche Bank: Бумът на AI продължава, няма балон
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 3
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 2
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Как да развиваме любовта си, когато приоритетите се променят?
Кейти Пери и Трюдо с първи общи кадри в Instagram
Руски сили извършват зверства с цивилни в Мали
Американците не искат Робърт Кенеди-младши в администрацията на Тръмп