Американският производител на самолети Boeing ще плати 2,5 млрд. долара (около 2 млрд. евро) под формата на глоба и обезщетения във връзка с катастрофата на два самолета от модела 737 Max. Министерството на правосъдието на САЩ във Вашингтон съобщи, че компанията се е съгласила да плати глобите. В замяна американските власти ще преустановят наказателното производство срещу компанията в САЩ за конспирация с цел измама, предава DPA.
Американската прокуратура обвиняваше Boeing, че е скрил от регулаторите информация за стабилизационната система MCAS. Системата е изиграла решаваща роля при двете катастрофи в Индонезия и Етиопия с общо 346 смъртни случая.
При катастрофите през 2018 г. и 2019 г., които доведоха до заземяването на 737 MAX, системата MCAS погрешно се активира, натискайки носа на самолета надолу в отговор на подадена погрешна информация от единствения дотогава датчик. Тогава системата не позволи на пилотите да отменят корекциите в ъгъла на наклона и в крайна сметка се стигна до инцидентите.
Компанията е поставила „печалбата над откритостта", разпространила е „полуистини" и е „прикрила" истината от властите, твърди американската прокуратура. Съобщава се, че производителят на самолети трябва да плати глоба от 243,6 милиона долара, 1,77 милиарда долара под формата на компенсации на своите клиенти и 500 милиона долара за компенсационен фонд за близките на жертвите на катастрофата.
Главният изпълнителен директор Дейвид Калхун заяви, че глобата е „правилното нещо" предвид провала на компанията. Тя е „сериозно напомняне на всички ни колко важно е нашето задължение за прозрачност спрямо надзорните органи и последиците, които може да има за нашата компания, ако някой от нас не отговаря на тези очаквания“.
В средата на ноември американските власти отмениха забраната за полети на 737 Max, която беше в сила цели 20 месеца. Забраната бе наложена в резултат на двете катастрофи.
За да получи зелена светлина за възобновяване на въздушния трафик на 737 MAX, Boeing направи редица технически промени. Сега се предвижда системата да бъде контролирана вече от два сензора, вместо от един както досега, а освен това трябва да бъде създадена и допълнителна система, която да предупреждава пилотите за потенциални проблеми с тези сензори.


Безопасността на корабоплаването обсъждат експерти в Бургас
Окошариха жител на Карнобат, обрал строителен обект във Варна
Благотворителен базар се провежда в Музей за нова история на Варна
Спипаха млад мъж с дрога във Варна
Среброто чупи рекорди! Засенчи златото с огромен ръст в цената
Австралия социални мрежи за тийнейджъри, част 2
Австралия забрани социални мрежи за тийнейджъри, част 2
Внедряването на AI на Уолстрийт ще доведе до бум в наемането на кадри
МВФ: Близкият изток остава устойчив въпреки рисковете
За първи път от години: Българските софтуерни компании с едноцифрен ръст
Загряване на спирачките през зимата – мит или реалност
Как водата може да спаси дизеловите коли в Европа
Opel Astra получи малки, но важни промени
Най-готините автомобилни цветове на 2025
BYD произведе 113 GWh батерии и обяви война на дефектите
Криминалната мистерия "Мамник" – от 8 януари в ефира на БНТ
Д-р Брънзалов: Нужно е постепенно вдигане на здравната вноска
Джорджо Рока и Марк Жирардели откриват зимния сезон в Банско
През 2025 г. Истанбул остава градът с най-натоварения трафик в света
В България лесно бутаме правителства: Какво правим след това?