Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Технологии

Цветан Алексиев: Акциите на Сирма са подценени

В недалечно бъдеще компанията ще има свой дигитален близнак – обединени системи, базирани на изкуствен интелект, твърди изпълнителният ѝ директор

Цветан Алексиев: Акциите на Сирма са подценени

Главният изпълнителен директор на ”Сирма Груп Холдинг” АД Цветан Алексиев по време на технологичното събитие на Клуб Инвестор БГ – Tech of tomorrow 2018, през април 2018 г. Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

 

Цветан Алексиев е Изпълнителен директор на "Сирма Груп Холдинг" АД, изпълнителен директор и председател на Съвета на директорите на "Сирма Солюшънс" АД, председател на Съвета на директорите на "Сирма Бизнес Консултинг" АД и член на Съветите на директорите на "Онтотекст" АД, "Датикум" АД и Panaton Software JSC.

Алексиев започва работа в Сирма като софтуерен инженер през 1993 г. Преминава през различни позиции в компанията – ръководител на екип, мениджър проекти, ръководител на отдел. От 2002 г. е изпълнителен директор на "Сирма Груп Холдинг" АД. Инициира преструктурирането на "Сирма" в холдингова организация и префокусирането на дейността от чисто сървис ориентирана компания към холдингова структура, която управлява инвестиции в различните бизнеси на групата, инкубира и създава нови бизнеси, привлича инвестиции и придобива нови компании.

Цветан отговаря за цялостното управление на холдинговата структура и бизнес развитието на най-голямата компания в групата – "Сирма Солюшънс" АД.

Алексиев е завършил магистърска степен по “Компютърни системи” в Техническия университет София. 

С него разговаряме за стратегията на групата, бъдещето на изкуствения интелект и борсовото представяне на холдинга. 

Г-н Алексиев, „Сирма Груп Холдинг“ стана една от малкото български компании, която публикува детайлна стратегия за развитие в средносрочен план. В публикуваната стратегия за развитие компанията представя и плановете си за изграждане на т.нар. SENPAI (Sirma enterprise platform with AI) облачна софтуерна система, базирана на изкуствен интелект, който ще обработва събраните бази данни на компанията, както и такива, предоставени от трети страни, за да предлага решения според нуждите на крайните потребители. Разкажете повече за възможностите на SENPAI и въобще за самата стратегия!

Сирма разработва технологии в областта на ИИ от вече 26 години. Дори първото име на компанията беше Сирма AI (Artificial Intelligence). За толкова много време в компаниите от групата се натрупаха огромен брой когнитивни технологии и експертиза. Днес повече от очевидно е, че това, за което мечтаехме преди четвърт век, вече е реалност – настъпва ерата на технологиите в областта на изкуствения интелект.

Компаниите от групата Сирма през последните години изпълниха голям брой проекти в тази област за клиенти като NIKKEI, Financial Times, Standard & Poor’s, Novartis, AstraZeneca, UK Parliament, US Government и т.н. Големите световни компании инвестират активно в когнитивни технологии, осъзнавайки факта, че в момента ако една организация иска да бъде конкурентна трябва да притежава все “по-умен” софтуер.

Съвсем логично осъзнахме нуждата да обединим технологиите ни, в които сме инвестирали стотици човекогодини труд в една обща платформа, която нарекохме SENPAI. В нея дефинирахме „кутийките”, които имаме; други - в които ще инвестираме и трети – в които ще бъдат интегрирани външни разработки. Приоритетните задачи пред SENPAI са да скъсим времето и да намалим цената за изпълнение на големи AI проекти чрез унифициране на начините за използване на когнитивните технологии (наши и външни) - вътре в нашата организация. По-далечна цел е да отворим части от тази платформа и за външни разработчици. SENPAI е не само технологична платформа, тя е и модели и бази от знания, които сме събрали в различни области – науки за живота, икономиката и финансите, производство, културно наследство.

Не по-малко важни от технологичните цели са нашите финансови и бизнес цели, залегнали в стратегията ни. Ние преследваме увеличаване на продажбите ни на стратегическите ни пазари, 31% средногодишен ръст на приходите, 22% ръст на EBITDA, налагане на пазара на нови вертикални продукти и услуги, достигане до приходи от 100 млн. евро през 2022 г. и излизане на голяма световна борса.

Още по темата

В стратегията, както споменавате,  са заложени и конкретни финансови цели. Не се ли притеснявате от възможността да не успеете да отговорите на тях? Какво ви накара да бъдете толкова открити?

Ние сме публична компания и е нормално да бъдем открити. Уверени сме в нашите възможности и в потенциала на нашите хора и технологии. Нормално е да дадем хоризонт на инвеститорите ни и да им покажем, че ние искаме и вярваме, че ще ги направим по-богати. Обичайно е технологичните компании да не разпределят дивиденти, защото инвестират много в изследвания и развитие.

Инвеститорите и акционерите им печелят от повишаване на цената на акциите. Това, което ние казваме, е, че през 2022 г. Сирма ще генерира 100 милиона евро приходи, над 22% марж на EBITDA и ще се листнем на голяма световна борса. Очевидно е, че цената на такава компания не е текущата (около 30 млн. евро).

„Сирма Груп Холдинг“ е възприемана като технологична компания. Но всъщност полето на дейност, описано в стратегията, е доста по-широко? За кои сфери ще можете да предлагате решения по-конкретно?

Ние сме технологична компания. Фокусираме се в това да подпомогнем прехода на организациите към “умни” компании, в софтуер, базиран на изкуствен интелект. На базата на нашите технологии, обединени в SENPAI, ние изграждаме мощни вертикални приложения за различни индустрии. Например във финансовата индустрия ние се опитваме да пресъздадем усещане за човешка мисъл дори и в конвенционални наглед продукти. Нашите AI технологии работят в чатботове за банки и застрахователи, в системи за анализ на клиентите и бизнес разузнаване, в системи за киберсигурност и т.н. 

В здравеопазването и науките за живота нашите технологии анализират огромни обеми от данни, търсейки зависимости и предлагайки решения. Ние притежаваме една от най-добрите в света бази знания в областта на науките за живота.

В индустриалното производство наши системи, базирани на компютърно зрение, се вграждат в най-продаваната в света видео-измервателна апаратура. Наши технологии, използващи принципи от изкуствения интелект за решаване на геометрични теореми, се продават в над 50 държави по света.

Някои от най-големите медийни компании и издателства в света използват нашите технологии за текстов анализ, граф базата ни данни и алгоритмите, които сме разработили за обогатяване на съдържание. Две от световните топ 5 анализаторски компании използват наши графове със знания, базирани на GraphDB и технологиите ни за анализ на текст.

Културно наследство, мултииндустриални решения, търговия – това са други стратегически вертикали, в които предлагаме нашите продукти и решения.

Стратегията предвижда и допълнителна експанзия зад граница. Кои са новите ключови пазари, към които ще се стреми холдингът?

Продължаваме да разглеждаме САЩ като ключов пазар и да инвестираме в маркетинг и продажби. Американските компании са най-големите потребители на софтуерни технологии. Пазарът на технологии в областта на изкуствения интелект и когнитивни технологии пък расте с над 39% годишно. И отново най-големият потребител са САЩ, с много над 50% от световното потребление.

В същото време, разбира се, като европейска компания работим много и на европейските пазари. Изостря се апетитът ни и към азиатските пазари.

Kак предвиждате да се развие изкуственият интелект – ключова технология за бъдещото развитие и на холдинга?

За добро или за лошо, ерата на системите, базирани на изкуствен интелект, настъпва. Специално избягвам съчетанието “ерата на изкуствения интелект”, защото сме в ерата на хората и се надявам да останем още много време в нея. През последните години наблюдаваме сливане на биологичния, физичния и дигиталния светове. Настъпва четвъртата индустриална революция.

Ние смятаме, че организациите на бъдещето ще бъдат симбиоза между хора и изкуствени интелекти, интегрирайки в едно най-добрите качества на двата “вида”. И ако компаниите не искат безнадеждно да изостанат, трябва да започнат този процес сега. Самите ние започваме да използваме нашите AI технологии в холдинга. Например разработваме бот за връзки с инвеститорите, системи, базирани на компютърно зрение (пак наша технология) осигуряват достъпа в сградата ни, работим по внедряване на ботове, базирани на AI, за поддръжка на нашите системи, използваме разработени от нас когнитивни системи за пазарно разузнаване.

Т.е. ние съвсем не сме в ситуацията „обущарят ходи бос”. В недалечно бъдеще Сирма ще има свой дигитален близнак – обединени системи, базирани на изкуствен интелект – ботове в различни сфери от дейността на фирмата (например “човешки ресурси”, финанси и т.н.), системи за компютърно зрение и аналитични системи.

Можете да си представите дигиталния близнак на Сирма като усъвършенстван персонален асистент от типа на “Сири”, който може да отговаря на различни въпроси, но и да извършва действия – например организация на срещи, резервиране на заседателни зали, да изпълни целия процес по заявяване, разрешаване и отчитане на отпуска и т.н.

Цената на акциите на компанията е стабилна на ниво от около 1 лв., но при много активна търговия. Защо според Вас цената остава стабилна?

Смятам, че цената на акциите ни е подценена. Ние с постоянство демонстрираме устойчиво развитие и добри финансови показатели. Не са много компаниите, които в продължение на 6 години показват устойчив ръст от над 20% годишно. Вярваме, че с времето пазарът ще ни опознае (все пак сме нова компания на БФБ) и цената на акциите ще стане по-адекватна на стойността на компанията ни.

Планирате ли и има ли потенциален интерес към част от бизнеса ви, на фона на продажбата на част от бизнеса на друга листната технологична компания - „Алтерко“?

Това не е в стратегията ни. Ние искаме да растем с по над 20% годишно. По-скоро трябва да купуваме. Разбира се, ако преценим, че някаква част от бизнеса ни не е в унисон със стратегията ни... може би е възможно. Засега нямаме подобни планове.

Как бихте оценили влизането си в SOFIX?

Това, разбира се, е успех. Сирма е от много скоро на борсата, но вече успя да изпълни критериите за SOFIX. Нашите амбиции са много големи. В стратегията ни е залегнало и листване на голяма международна борса, може би NASDAQ…

Като на каква компания да гледаме на Сирма? Очевидно вече не е start up, но достатъчно голяма ли е, за да придобива бизнеси или пък може да стане обект на придобиване? Може би с новия капитал ще опитате да изпълните стратегията "бъди бърз, иначе ще бъдеш изяден"?

В стратегията ни е залегнало придобиване на компании – за достъп до пазари и за технологии. Пътят, който сме избрали – растеж чрез финансиране през борси, не предполага фокусирането ни в идеята да бъдем придобити. Разбира се, това е възможно и решението ще бъде на акционерите на компанията. Бързината е едно от най-важните качества, необходими за да правиш добър бизнес в днешно време. Особено пък в IT, където технологиите остаряват за 2-3 години, ако не ги развиваш постоянно.

Ние сме добре позиционирани в няколко технологични и бизнес вертикали. Но трябва да инвестираме много, за да стават продуктите ни все по-добри, за да можем да завземаме все повече от пазарните ни ниши. Днес успешен бизнес се прави с пари. Пари за разработка, за изследвания, за маркетинг, за увеличавания на капацитета за продажби. Сирма трябва да порасне, за да бъдем считани за сериозен играч на международната сцена. Това означава постигане на поне 100 милиона евро/долара приходи. И ние сме решени да го постигнем до 2022 година.

Защо в момент, в който търсите капитал, допуснахте партньора с бивше име Neveq да напусне общия проект „Онтотекст“ и вие трябваше да извадите пари, за да го придобиете?

Neveq влязоха в Онтотекст преди 9 години. Инвестицията, която фондът направи в компанията, ни позволи да извървим пътя от организация, фокусирана предимно в изследвания и финансираща се от европейски проекти, към печеливша бизнес организация, разработила една от най-добрите граф бази на пазара, при това с клиенти – мултинационални компании и правителства, с които никоя друга българска компания не може да се похвали.

Фондовете от вида на NEVEQ обикновено имат време на живот, което те са декларирали пред своите инвеститори. Животът на NEVEQ изтече. Оттам алтернативите бяха две – да продадем Онтотекст или да изкупим дела на фонда. Технологията, концентрирана в Онтотекст, е ключова за изпълнение на стратегията ни за фокус в AI и когнитивни технологии.

Смятаме, че стойността на тези технологии в бъдеще ще бъде много голяма. Ние елиминираме всички миноритарни участия в Онтотекст, за да може технологията, която ни трябва и е от ключово значение за изграждане на SENPAI, да премине в холдинговото дружество.

Анализирайки отчета, прави впечатление задлъжняване на консолидирана база от 17,8 млн. лв. в края на 2016 г., до 26,1 млн. лв. в края на 2017 г. Само задълженията към банки растат от 3,9 млн. лв. до 10,8 млн. лв. Здравословни ли са според Вас банковите кредити за IT компания?

Предвид стратегията ни за разрастване през текущия период закупихме етаж и половина офиси от сградата, в която вече имахме значителна собственост – около 1300 м2. Това увеличи дългосрочната ни кредитна експозиция със 750 000 евро. Краткосрочната кредитна експозиция бе увеличена с 4,4 млн. лв., като използвахме и 1 млн. лв. от текущи  кредитни линии - оборотни кредити (овърдрафти), за да можем да не се бавим с изпълнение на стратегията ни, както и да поемем отложената схема на плащанията по няколко големи проекта на групата. Фактът, че сме предприели такава стъпка, показва ясно, че ние вярваме в потенциала на нашата организация, в технологиите, в продуктите ни, в стратегията ни за развитие.

През 2017 г. снижихме търговската задлъжнялост на групата с около 2 млн. лева.

В началото на 2018 г. взехме инвестиционен кредит за реализация на стратегията в размер на левовата равностойност на 5 млн. евро, което е показателно за оценката на плановете ни за развитие през следващите 5 години.

Всъщност дори и с тези увеличени кредитни експозиции Сирма оперира с изключителни ниски нива на Debt/Equity – 0,1016.

Накратко - не считам за нездравословно увеличаването на кредитната ни експозиция, защото през 2017 г. нетният паричен поток от оперативна дейност нарасна с близо 4,2 млн. лв.,нетната печалба - с 2,6 млн. лв., а приходите от продажби - с 10,5 млн. лв.

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

Коментари (11)

   1| 2    
0
 
1
 
11
The_Bear до: lobos
преди 2 месеца
да, каква възможност само...хора купувайте, вижте собствениците казват, че е подценено, услуга ни правят, че ние сме тъпи и не можем да се сетим.
0
 
2
 
10
преди 2 месеца
на БФБ почти всичко е надценено или неликвидно
1
 
5
 
9
преди 4 месеца
Щом много си вярвате банки пълно !!!
2
 
10
 
8
преди 4 месеца
ами направете обратно изкупуване и си пълнете акциите
2
 
7
 
7
преди 4 месеца
На борсата е пълно с подценени дружества,това не е аргумент за засилен
интерес.

Още от Технологии
Disney и Comcast могат да бъдат принудени да приключат бързо сделката за Sky