IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Димитър Георгиев: Трябва да повишим имиджа на марката „България“

Българските производители имат добри традиции и подготвени специалисти, но рекламата на българските стоки не е достатъчна, смята управителят на козметичната фирма Роза Импекс

11:50 | 17.04.06 г.
Административната сграда на Роза Импекс в Пловдив. Снимка: Rosaimpex.com
Административната сграда на Роза Импекс в Пловдив. Снимка: Rosaimpex.com
“Роза Импекс” ООД е 100% частна компания, създадена и регистрирана през декември 1991 г. в Пловдив. През 2003 година компанията е сертифицирана по ISO 9001:2001. В продуктовата гама на козметичния производител влизат над 270 артикула като: кремове за ръце, лице и тяло, боя за коса, балсами, шампоани и тоалетни млека, пасти за зъби и мъжка козметика.

80% от продуктите на “Роза Импекс” се реализират на международния пазар. Посочените марки могат да бъдат намерени в магазините и търговските вериги на над 20 страни, сред които са Русия, Украйна, Грузия, Армения, Узбекистан, Прибалтийските Републики, арабски страни от Близкия Изток.

С Димитър Георгиев, собственик и управител на “Роза Импекс” и заместник-председател на Управителния съвет на Българска национална асоциация етерични масла, парфюмерия и козметика разговаря Христина Машкова.

-Г-н Георгиев, как според Вас ще се развива козметичният сектор в България до края на годината?

Трудно е да се прогнозира, но аз мисля, че за моята компания и компаниите в козметичния бранш ще бъде успех да запазят позициите си от 2005 г. Не мога да прогнозирам за значителен ръст, тъй като България се отваря все повече. У нас влизат много търговски вериги, които поставят някои конкретни изисквания, определено тежки изисквания.

Постепенно продажбата на козметика от пазари, от магазинчета започва да се насочва към големите търговски вериги. Те обикновено искат пари за вход, искат големи търговски отстъпки, искат бонуси за промоции, билбордове, торбички, промоции през няколко месеца и всичко това е за сметка на производителя. Така че тепърва ще има едно преориентиране от страна на козметичните компании и тези, които успеят да се вместят в тези икономически рамки, ще вървят напред. Тези, които не успея,т ми е трудно да прогнозирам тяхното бъдеще.

- А конкретно за Роза Импекс очаквате ли увеличение на продажбите?

Да, очакваме ръст в групите стоки средства за коса и бяла козметика, в порядъка на 10%.

- Кои са основните пазари за Роза Импекс и обмисляте ли стъпване на нови пазари?

Розаимпекс изнася в около 28 държави. Основните ни пазари са бившите съветски републики - 15 републики, изнасяме и за арабските страни, за балканските държави. Разбира се постоянно работим по търсенето на нови пазари. Ежегодно успяваме да влезем поне в две нови страни. Ще си спестя уточнението за които точно става въпрос за тази година.

- Бихте ли разкрили основните проблеми пред сектора в България?

Козметиката не влиза в ничии приоритети. Ние не разчитаме на съфинансиране нито от страна на европейските фондове, нито на нашата държава. Помощта на нашата държава се изразява в частична подкрепа, в участие на някои наши международни прояви, главно изложения, подкрепата, която срещаме от агенцията за насърчаване на бизнеса.

- Конкретно за вашите предприятия - предвиждате ли някакви инвестиции за модернизиране на производството?

В Роза Импекс непрекъснато върви модернизация и реконструкция. Имаме програма, която в рамките на година и половина трябва да изпълним., така че Роза Импекс да отговори на принципите на добрата производствена практика. До края на месец май предстои пускането на нов производствен цех, който ще отговаря на тези практики.

- Към момента колко човека са заети в компанията? Обмисляте ли нови назначения?

300 човека са заети в компанията към момента. Не обмисляме разширения, това е максимумът. Разширенията ще бъдат в областта на обновление на оборудването, повишаване производителността на труда и оттам - повишаване на общите резултати.

- Предвиждате ли сътресения при евентуално приемане или отлагане членството ни в ЕС?

Сътресения ще има, ако принципите за добра производствена практика (GMP), започнат да се прилагат в степен, която надвишава европейските изисквания. Има основни правила, по които работят всички козметични предприятия в Европа. В същото време дори компании като Байерсдорф нямат сертификат за качество ISO, което не им пречи да са една от най-големите компании в световен мащаб. Трябва да се остави избор на ръководството на съответната компания да прецени дали трябва да се сертифицира по GMP или да работи само по принципите на GMP.

- Кои според вас са основните предимства на България като козметичен производител?

Много са предимствата на България, аз ще ви кажа някои от тях. Близо 40 години България е специализирана в рамките на Съветът за икономическа взаимопомощ (СИВ) да произвежда и снабдява страните от бившия социалистически лагер, т.е. имаме традиции, имаме все още добре подготвени специалисти, имаме все още добра суровинна база. Имаме т.нар. естествена реклама. За съжаление тази реклама сега ни играе малко лош имидж, т.е. като се каже „българско“, трябва да е евтино и с ниско качество. Затова трябва да се работи за повдигане имиджа на марката „България“ като цяло.

Още по темата:

България е изнесла козметични продукти за 53 млн. евро през 2005 г.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:43 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още