- Как ще отговорите на критиките, че така би се повишила здравноосигурителната тежест?
А. М. Погрешно е да се смята, че гражданите ще бъдат натоварени с втора здравна вноска, защото те в момента са обременени с плащането на повече пари за здраве. При това са натоварени точно тези, които най-малко имат възможност да плащат за здраве – нетрудоспособните, възрастните, хората с хронични и тежки заболявания. Така че не говорим за увеличаване на финансовата тежест, а за легализиране на средствата, които се ползват в системата. Да не забравяме, че когато се осигуряваме за здраве, даваме сега, но потребяваме после, когато имаме нужда. А няма начин да се избегне този процес. Ако някой си мисли, че ще избяга от ползването на болнична помощ във времето, жестоко се лъже, няма такъв човек в днешно време. Никой не е застрахован от заболявания или инциденти дори във възраст, в която не се очаква боледуване. Все повече и в млада възраст се потребява здравната система, а тя от своя страна трябва да се потребява още повече за профилактика. Без здравно застраховане в България, няма как да има профилактика. Проблемът е, че в момента националната здравна система акцентира формално на профилактиката, но на практика действия не се случват. Никой не провежда профилактични прегледи, ако няма модел, който да задължава да ги провежда. А застрахователите го правят задължително, защото една застраховка пада в първия момент, в който някой не изпълни профилактичен преглед. Здравното застраховане е и един от начините да се развива здравната култура у нас.
С. Д. Надяваме се, когато се стигне до промяна на здравния модел в България, да има яснота по всички въпроси, свързани с финанасирането на тази система, защото оставяйки неизвестни, реформата ще бъде обречена на провал. Важното е проблемът с недофинансирането на клиничните пътеки да бъде решен веднъж завинаги и да е ясно както каква е действителната стойност на медицинските услуги, така и кой плаща за тях и по каква схема.
А. М. Най-големият проблем в здравната ни система е желанието на администраторите в държавните структури да управляват средствата. Много е лесно някой да иска да управлява нашите средства, защото идеята е да се насочва там, където биха ползвали резултати за лично облагодетелстване. А нормалният път за осигуровки за здраве е самите осигуряващи се да управляват тези средства и не някой да им казва къде да ходят да се лекуват, а те да решават къде и как да се лекуват. И където отиват пациентите, там трябва да отиват средствата, а не някой да ги разпределя по административен ред. Това е големият проблем днес на системата. Защото администрирането на средствата за здраве нанася само вреди. Администрирането на различни организации и структури, на една единствена монополна организация води до грешни решения. По сегашния начин системата не може да работи добре. Тя се развива, но в същото време има изключително тежки дефицити, за които идеите на ББА могат да помогнат.
- Много се коментира проблемът с липсата на достатъчно контрол в системата на здравеопазването...?
А. М. Няма по-добър контрол на публичните средства от контрола на застрахователите, защото контролът на държавните структури никога не е достатъчно добър. По цял свят държавната администрация винаги е по-слаба от управлението на средствата от частните структури. Много по-малко средства се ползват, когато се управляват парите като частни и то с по-голяма полза за обществото.
- Какви други мерки биха довели до подобряване на качеството на медицинската помощ и на достъпа до такава?
А. М. Друга мярка е без съмнение истинската акредитация на лечебните заведения, тоест оценката от независими комисии, които извършват одит на медицинските дейности. Наред с това е и оценката на пациентите. Това са някои от основните лостове и ако успеем да ги приложим, могат да доведат до бърза и чувствителна промяна на системата.
- Каква е ролята на електронното здравеопазване?
А. М. Без електронно здравеопазване рационализация на системата и на управлението на разходите не е възможно. Това е съществен компонент към подобряване на качеството на медицинската помощ.
Ситуацията в българското здравеопазване е такава, защото парите за здраве се броени. Имаме пет лева за здравеопазване и с тях трябва да се покрият всички клинични пътеки. Няма шанс всички да бъдат финансирани според желанията, защото трябва да влезем в петте лева. Заложили сме си капан и не можем да избягаме от него. Единственото решение на проблема е смяна на модела на финансиране на системата.
- А що се отнася до лимитирането на дейността на болниците административно...?
А. М. Тук проблемът е същият. Лимитът е форма на представяне на общия обем на средства, които трябва да се изразходят. Но формирането на лимитите става по един дълбоко корумпиран и непрозрачен начин. Защото се стига до това кой ще успее пръв да си уреди въпроса. Публична тайна е, че в България отделни структури имат неограничен лимит и никога нямат проблем. Непрозрачният и корумпиран метод за определянето на лимити е този, от който обществото няма нужда. Затова рецептата е промяна на финансовия модел. В момента моделът е погрешен, вреден и не отразява правилно процесите в системата.
Но в момента сме в омагьосан кръг. В сегашната ситуация без лимити няма как да се регулират средствата. Без промяна няма как да се измъкнем от омагьосания кръг. Промяната на здравния модел е необходима сега.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
преди 6 години Кого залъгвате, госпожо и господине на снимката? Както се пее в една българска песен "...а най-много себе си". НИЩО няма да се промени с тези виевати, половинчати и хибридни по характер, най-често лишени от последователност и здрава логика промени, които да целят ПОДОБРЯВАНЕ на здравния статус и здравното обслужване в БГ. (Може и в обратен ред). Вие ли не знаете, че БГ има най-висока смъртност в света - повече от всички африкански държави и такива във войни???Вие ли не вдявате, че българинът не го интересува как се казва шефът на здравната каса или на която и да е институция (и че Кирил Ананиев не е точният човек), а иска (и според мене прекалено смирено) да има правото на добро и човешко обслужване.Хайде, мислете още и за да стигнете до реални резултати, ЩЕ ТРЯБВА да се допитате и до ОБИКНОВЕНИТЕ хора, вие, необикновените умници и дялани камъни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години то хора вече немеме, вие си експериментирайте нема проблем, при гадния комунизъм си работеше ей 9 млн. бехме са сме преко сили 5рка състоящи се от маннгали и пенсии и 2 млн. работещи .... Ей ви рецептатаДо 2030 г. населението в България ще намалее с 1,4 млн. души60% от територията на страната ще се превърне в "демографска пустиня", хората ще са съсредоточени в шест града, прогнозира анализ на учениhttps://***.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/do-2030-g-naselenieto-v-bylgariia-shte-namalee-s-14-mln-dushi-270263/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар