Жилищният пазар в София през първото тримесечие на тази година е стабилен и интензивен, а предпочитанията на купувачите към жилищата се променят. Това коментираха участници в Residential Forum 2024 г., организиран от Градът Медиа груп.
„Преди жилищата задоволяваха потребността на хората да имат покрив над главата си, а сега те все повече се превръщат в потребителска стока“, каза Ралица Ценова, директор продажби в Home2U. С повишаването на стандарта им на живот купувачите се ориентират към апартаменти в комплекси, които предоставят по-висок комфорт на пребиваване – разполагат с вътрешен двор, вложени са по-качествени материали в тях, имат по-модерни разпределения, допълни тя.
Стабилен пазар през първото тримесечие отчете и Валентина Димитрова, оперативен мениджър в PSSC. „Клиентите са много взискателни и информирани, търсят качество на живот, а не само четири стени, ориентират се към зелени сгради, с висока енергийна ефективност“, отбеляза тя.
През последните две тримесечия на миналата година е имало задържане на търсенето на жилища, тъй като хората се предпочели да изчакат, за да видят какво ще се случи с цените. В началото на тази година тенденцията се запазва, но се наблюдава известно събуждане на купувачите, коментира Ивайло Митев, управител на IdeaHome.
„Търсенето е интензивно, активни на пазара са млади, информирани хора, които сравняват оферти и преценяват задълбочено качеството на проектите“, отбеляза той и допълни, че предприемачите трябва да анализират детайлно нуждите на клиентите си и да съобразяват проектите си с тях.
За жилището като потребителска стока говори и Мирослав Тошкин, управител на MD Capital. „Ако преди едно жилище беше обитавано от две-три поколения, отсега-нататък може да се очаква, че едно поколение ще смени два или три пъти жилището, което обитава, с цел то да задоволи текущите му нужди“, коментира той и допълни, че предизвикателството пред предприемачите е да предоставят готов продукт за всеки етап от живота на клиентите си.
Инвеститорите влагат много усилия в първоначалната концепция, тъй като тя прави продукта им стабилен, каза Христо Ангелков, управляващ партньор в Bulgaria Sotheby’s International Realty. Той посъветва предприемачите да вземат предвид възможността да предлагат завършен продукт на купувачите, вместо да ги продават на шпакловка и замазка, какъвто е масовият случай към момента. Това по думите му ще увеличи добавената стойност за купувачите и ще повиши продажната цена на жилищата за инвеститорите.
Завършени жилища се търсят все повече и това отваря нова ниша на пазара, но остава проблемът с работната ръка, коментира Маноел Попов, основател на Delta 3 Real Estate TM и фондация “Делта Анализи”. Той допълни, че в Западна Европа жилищата масово се предлагат завършени и отбеляза, че това е белег за узряване на пазара.
Според инж. Петко Лозанов, основател и собственик на Глобал Мениджмънт, инвеститорите в България са принудени да създават и средата около проекта си, за да могат да го реализират на пазара и това лишава инвестиционния процес от „екстри“ като завършване на апартаментите.
Все по-скъпо строителство
Строителният продукт е поскъпнал с над 45% спрямо 2020 г., съобщи инж. Диан Георгиев, управител на „Планекс“. Само при дървесината поскъпването е със 100%. Миналата година цените на строителните материали са се стабилизирали и дори леко да се понижили, но за сметка на това цената на труда продължава да расте, допълни той.
Друг проблем, с който се сблъскват предприемачите, е изчерпването на терените в най-желаните за живот райони на София на юг от Орлов мост. На публичен търг за един парцел преди три месеца е имало деветима наддавачи и цената му е нараснала с 250%. В най-желаните квартали на София себестойността на строителството ще се повишава заради цената на земята и изискванията за функционалност на жилищата, коментираха предприемачите.
Купувачите искат жилища с голям обем естествена светлина, с достатъчно голяма площ, включително спални помещения, които да не са под 14-15 кв. м, достатъчно големи общи части. Тези изисквания водят до по-висока строителна себестойност, отбелязаха те.
Повишаването на изискванията на купувачите към жилищата ще доведе до постепенното излизане от пазара на панелните жилища, очакват предприемачите. И сега в райони с голям брой апартаменти ново строителство срокът за продажба на панелни апартаменти и стари жилища се забавя, стана ясно още по време на дискусията.
Според цитирани данни в София има около 440 хил. апартамента в панелни сгради, чиято възраст е над 50-60 години. В крайните квартали като „Надежда“, „Обеля“ и „Люлин“, които са били изграждани активно през 70-те и 80-те години на миналия век, някои сгради са с 30% обитаемост. По официални статистически данни между 700 хил. и 800 хил. софиянци живеят в панелни апартаменти и те са един от потенциалните източници на клиенти за новото строителство, считат предприемачите.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО