IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Т. Димитрова: Франчайз бизнес моделите ще стават все по-популярни в България

У нас тепърва ще се развива франчайз в областта на услугите, смята Теодора Димитрова, изпълнителен директор на „ЕРА България“

08:30 | 04.12.13 г.
<p>
	Изпълнителният директор на &quot;ЕРА България&quot; Теодора Димитрова Снимка:<em> Асоциацията на франчайзите в България</em></p>

Изпълнителният директор на "ЕРА България" Теодора Димитрова Снимка: Асоциацията на франчайзите в България

Теодора Димитрова е изпълнителен директор на „ЕРА България“, част от водещата международна франчайзингова верига за недвижими имоти ЕРА. Завършила е „Индустриален мениджмънт“, „Международни икономически отношения“ и „Управление на проекти“ в Икономически университет гр. Варна. През 1999 г. тя става един от първите сертифицирани брокери на недвижими имоти в България.

Професионалният фокус на работата на Димитрова през последните 10 години е предприемачеството. Тя е експерт в създаването и управлението на компании в областта на услугите за недвижими имоти. Нейната компания предлага франчайзинг услуги на българските фирми в областта на недвижимите имоти.

Теодора Димитрова участва в комисии по атестация на бизнес проекти. Тя участва и в Българската коучинг асоциация.

Преди няколко месеца под ръководството на Теодора Димитрова „ЕРА България“, заедно с други осем компании, учредиха Асоциацията на франчайзите в България. Мисията на организацията е да информира обществеността за значението на този бизнес модел, като предлага обучение и постоянна подкрепа.

С нея разговаряме за бъдещето на франчайз бизнесите у нас - имат ли перспектива и в кои сектори.

- Според вас какво прави един франчайз в България успешен?

Няколко са факторите във франчайз модела, които помагат на предприемачите да изградят бизнеса си по-добре, отколкото ако предпочетат да го изградят самостоятелно. Първото нещо е марката - тя трябва да се отъждествява като символ на високо качество и да води клиентите към съответния франчайз получател.

Другият много важен фактор е самата производствена система и технологията на работа, която се използва от съответния франчайз. В бизнесите, изградени на франчайз модел, работят  добре подготвени кадри, организацията е подредена стройно и ефективно така, че клиентите да са доволни от качеството и продукта.

Не на последно място, важна е подкрепата, която получава франчайзполучателят от франчайзодателя. Тя е от изключително значение, за да могат резултатите да бъдат положителни и бизнесът да се развива. 

Какви са франчайз моделите, които навлизат в България? Очаквате ли нови, които да стъпят на нашия пазар в бъдеще?

Франчайз моделите, които оперират в България, не са по-различни от тези в други страни. Основната разлика е, че у нас съвсем отскоро се налагат като модел на работа. Пазарът не е така добре развит в България, както в другите страни.

Ако говорим за нашия бранш - недвижимите имоти, хората които са ангажирани във франчайз компании за недвижими имоти, например в Америка, са повече от 50% от общия брой на заетите в сектора там.

Съвсем различна е ситуацията в България – от около 2000 фирми за недвижими имоти, които развиват дейност в България, едва 116 са членове на локални или международни организации за недвижими имоти. Това показва, че франчайз пазарът тепърва ще се развива у нас. 

Каква е вашата оценка за развитието на франчайз модела в България? Можете ли да го сравните с останалите страни от Европейския съюз и Балканите?

Бих казала, че има много възможности за развитие и тепърва ще се докаже, че компаниите, изградени по франчайз модел, са по-конкурентоспособни и по- устойчиви  в развитието си. Това е един много подходящ избор, особено за България, където има много ограничен добър управленски опит на компании в почти всички браншове.

Тепърва ще се доказва, че мениджмънтът на една компания, независимо с какво се занимава тя, е от най-голямо значение за нейното развитие и нейния успех - дали тя ще бъде печеливша в дългосрочен план и дали ще бъде конкурентоспособна в България.

В кои браншове и сектори има база за развитие?

Ако говорим за сектора на недвижимите имоти, бих могла да кажа, че като цяло у нас пазарът е различен на фона на тези в другите страни. Например в България процентът на сделки, които сключват фирмите за недвижими имоти, са по-малко, главно защото много често у нас сделки се сключват без посредници. Има нужда и от по-добра услуга, и по-подготвени кадри в този сегмент.

Последна актуализация: 18:23 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още