IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Що е то спекулативен балон?

Участието в балон може да бъде наречено почти рационално, но всъщност не е, посочва професорът от Йейл и Нобелов лауреат Робърт Шилер

09:40 | 15.12.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p style="text-align: justify;">
	<span style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: Arial, non-serif; font-size: 13px; line-height: 20px;">Проф. Робърт Шилер, преподавател по икономика в Йейлския университет.</span><em style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: Arial, non-serif; font-size: 13px; line-height: 20px;">&nbsp;Снимка: Reuters</em

Проф. Робърт Шилер, преподавател по икономика в Йейлския университет. Снимка: Reuters

Историята във всяка страна е различна, защото новините там се възприемат по различен начин. Например, случващото се в Колумбия изглежда е смъкнало инфлацията и лихвените проценти и сега те са близки до тези в развитите страни. Това се случи благодарение на правителството, което се управлява от приближени на президента Хуан Мануел Сантос. Като изключим заплахите на бунтовниците, спадането на инфлацията и лихвените нива вдъхват живец у колумбийската икономика. Според мен това е една добра история, която може да е създала имотния балон.

Понеже балоните са основно социален и психологически феномен по природа, те са трудни за контролиране. Действията на регулаторните органи след финансовата криза могат да намалят вероятността да се появят балони в бъдеще. Но страхът от тях може да прерасне в психологическа зараза, която да породи нови.

Като чуем думата „балон“ можем да си представим и издуващ се сапунен мехур, който се спуква неочаквано и безвъзвратно. Спекулативните балони обаче не приключват толкова бързо своя живот. В действителност те могат както да намаляват своя обем, така и ако историята се промени, отново да се издуят.

Може би ще е по-точно да наречем тези епизодични промени спекулативни епидемии. От грипа знаем, че една нова епидемия може да се появи изведнъж при наличието на нов вирус или при увеличен риск от зараза, въпреки че старата още не е отшумяла. Подобно нещо важи и за спекулативния балон. Той може да възникне навсякъде, ако се създаде дори една новина за икономиката, която да е толкова влиятелна, че да преобърне мисленето на инвеститорите.

Това се случи с покачването на цените в САЩ през 1920 г. Този период достигна връх през 1929 г. Още тогава открихме, че за балоните е характерен период на покачване на цените, последван от внезапен спад, което предизвиква катастрофа с огромни последици. Всъщност реалните цени на акциите в САЩ след Черният вторник си върнаха половината от стойността си през 1930 г. Обаче последва нов спад, но и пик в периода 1932-1937 г., последван от трети спад.

Спекулативните балони не приключват така, както завършва една кратка приказка, новела или пиеса. При тях няма финална развръзка, която да носи със себе си и всички елементи на един разказ като кулминацията и заключението. Никога не знаем кога ще дойде краят на тяхната история.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:07 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още