Заради проблемни обществени поръчки има вероятност ЕК да санкционира България с около 24 милиона лева. Това става ясно от интервю на транспортния министър в служебния кабинет Николина Ангелкова за в. „24 часа“.
Ангелкова съобщи за този риск миналата седмица при представянето на екипа си. Сега тя уточнява, че Изпълнителната агенция „Одит на средствата от ЕС“ е излязла с предварителен доклад, който показва, че са нужни спешни мерки, за да отговорим на направените констатации. „Тези констатации са на база проверка на пътни и жп проекти и са свързани с прилагането на Закона за обществените поръчки и контрола“, казва министърът.
Припомняме, че именно заради проблемни обществени поръчки през ноември 2013 г. Брюксел замрази и средствата по оперативна програма „Околна среда“.
Транспортният министър допълва, че дори и да ни наложат финансова корекция, парите няма да бъдат загубени и могат да бъдат пренасочени към други проекти. Голямото предизвикателство е до края на 2015 г. да бъдат разплатени 1,5 млрд. лв., или по 100 млн. лв. на месец, за да не загубим пари.
„Започвам детайлна инспекция на всеки от рисковите жп проекти, а пътните ще проверим съвместно с колегите от регионалното министерство“, казва Ангелкова.
„В момента е разгарът на строителния сезон и следващите 2 месеца ще са решителни за цялостното изпълнение на програмата до 2015 г. Вярвам, че до края на 2014 г. няма опасност да загубим пари, тъй като до този момент сме усвоили 63% от бюджета и до края на годината трябва да разплатим само още 82 млн. лв., което е постижимо“, смята тя.
По отношение на проектите за следващия програмен период тя заявява, че един от приоритетните обекти ще е магистрала „Хемус".
Заради дълговете на БДЖ се прави анализ на обществените поръчки, за да се види дали разходите са оправдани. Следващата среща с кредиторите на железниците е през септември.
След анализ на състоянието на търговските дружества ще стане ясно дали ще се сменя ръководството им, допълва транспортният министър.
По темата за електронното управление тя припомня, че до този момент в различни проекти са вложени милиони левове за е-управление. „Тези пари са инвестирани при липса на приемственост, без устойчивост на разработените проекти и без методика за оценка на напредъка. Това е и причината за неефективното усвояване на средствата и за неясните ползи от проектите“, смята Ангелкова.
Тя възнамерява с промени в Закона за електронното управление да бъде създаден държавен системен интегратор, за да може да се осигури поддръжката на вече разработените системи. Този системен интегратор ще осигурява връзката между отделните информационни системи в администрацията (които в момента не са свързани – бел. ред.)
„Подобни структури съществуват и сега, но идеята е да се създаде нова организация на тяхната дейност, така че да работят по-ефективно. Хоризонтът е до края на мандата да подготвим повечето документи за законодателна инициатива“, планира Ангелкова.
Законът трябва да въведе този единен системен интегратор, който ще бъде държавно предприятие. То ще управлява и поддържа разработения от бизнеса софтуер.


Почина един от най-популярните японски актьори
Радев отличи огнеборци и доброволци, участвали в овладяването на пожари през лятото
От Черно море излязоха с важна информация за мача с ЦСКА
Вижте резултатите от официалния кантар на SENSHI 29
ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
ЕК глоби Х, социалната мрежа нарушавала правилата за прозрачност
Кметът на район "Изгрев" съобщава за саботажи с боклука
Гръцките фермери затвориха и ГКПП "Капитан Петко Войвода"
Ампутираха левия крак на бащата на Меган