IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Предизвикателството швейцарски пазар за българските винопроизводители

Българско вино и деликатеси бяха представени на изложение в Берн, но родните продукти съвсем не са традиционни марки за швейцарския пазар

09:24 | 19.10.12 г.
Предизвикателството швейцарски пазар за българските винопроизводители

Разширяването на пазарите е част от стратегията на всеки производител. За българските винопроизводители завладяването на нови територии от години се определя като жизненоважно.

В края на септември Държавен фонд „Земеделие“ съобщи за одобрена от Европейската комисия (ЕК) програма за промоция на българското вино в Китай, САЩ и Швейцария. И целта е именно търсене на нови пазари. Бюджетът е на стойност малко над 2 млн. евро, а за тази програма България е кандидатствала заедно с гръцката асоциация „Вино пътищата на Северна Гърция“.

Усилията на земеделското министерство обаче не остават само дотук и преди ден беше открит щанд на българските вина и деликатеси на изложение в Берн. От ведомството съобщават, че на откриването е присъствал и посланикът на България в Швейцария Меглена Плугчиева. „Страната ни е непозната сред швейцарците и трябва да направим всичко възможно да представим българската кухня, традиции и възможностите за туризъм“, коментира тя.

По време на церемонията се оказа, че в Швейцария има само един вносител на български вина – Петър Рам, който също е винопроизводител. 

Производството на вино в Швейцария има дългогодишни традиции, но произведените количества не са много и страната няма имидж на винопроизводител. По данни на земеделското министерство на страната годишно швейцарските винарни произвеждат около 110 млн. литра вино, с много малък превес на белите вина (51%). Почти цялото количество се консумира на вътрешния пазар – едва 2% отиват за износ, главно към Германия.

Качеството на виното е високо, а местните производители се оплакват от вноса на евтини вина, които подкопават тяхното производство.

От асоциацията на швейцарските винопроизводители (ASVEI) поискаха ограничаване на вноса на евтини вина, но правителството отказа с мотива, че през 2011 година количеството на вносните вина в Швейцария е било 162,5 млн. литра, или под квотата от 170 млн. литра.

От асоциацията обаче засега не се отказват от исканията си и обясняват, че квотите са били определени преди 20-30 години, когато консумацията на вино е била значително по-висока. Именно в тези условия земеделското министерство ще трябва да работи за налагане на български вина на пазара в Швейцария.

И макар и качествени досега нашите вина не са били традиционно присъстващи на този пазар. Както стана ясно от съобщението на Министерство на земеделието и храните досега има само един вносител на вина от България, а статистиката на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма показват, че хранителните продукти като цяло съвсем не са в челната петица в износа ни към Швейцария.

През миналата година сме изнесли стоки на обща стойност почти 125 млн. евро. От тях към 1/5 от стойността на износа ни представляват ценни метали – злато и сребро. Другото перо е износът на ламарини, листове и ленти мед, чиято стойност е 12 млн. евро.

Вносът ни от Швейцария е на стойност над 181 млн. евро, като основно се състои от медикаменти.

Така че работата на винарите е доста трудна – на първо време трябва да направят разпознаваемо българското вино в Швейцария, при това в борба с качествените и евтини вина от Новия свят. А след това и да разчитат на приходи от спечеления нов пазар.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:53 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още