IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

До 2016 г. да произвеждаш в Китай ще се окаже толкова скъпо, колкото и в САЩ

По-високото заплащане, нарастващата стойност на юана и доставката на стоки от Китай до друга точка на земното кълбо правят местното производство по-скъпо

15:01 | 18.04.13 г. 1
<p>
	Снимка: Архив Ройтерс</p>

Снимка: Архив Ройтерс

Една разходка в производствено в хале на Prince Industries в китайския град Шанхай показва, че то изглежда като повечето промишлени заводи в страната. Работи се дейно на две смени, осигурявайки елементи, които ще бъдат доставени на по-големи производители като Caterpillar, Siemens и Honeywell. Но промяната се усеща във въздуха, пише в свой материал за CNBC Филип ле Бьо.

Производствените разходи в Китай нарастват, при това бързо. „Това е нещо, което сме очаквали, когато навлязохме в Китай, но не знаехме колко бързо ще се случи“, заяви Марк Милър, главен изпълнителен директор на Prince Industries.

Китай вече не е обетована земя за производители, търсещи най-ниските разходи за дейността си. В ново проучване на консултантската компания AlixPartners се твърди, че на практика до 2016 г. цената на изнасяне на производството в Китай ще се изравни с цената на производството в САЩ.

„Предимството на китайските производствени разходи бе подкопано радикално през последните няколко години“, заяви Стив Морър, управляващ директор в AlixPartners. „Ако се върнем към 2005 г., бе нещо обичайно разходите за производство и доставка от Китай да бъдат с 25-30% по-ниски от производството в САЩ. Основавайки се на нашия анализ, две трети от тази разлика е изчезнала“, посочи Морър.

Той заяви, че по-високите работни заплати, повишаващата се стойност на китайската валута и разходите за доставката на стоки от Китай до определена точка на земното кълбо правят местното производство по-скъпо. „Ако тенденцията се запази, разходите в Китай ще се изравнят с тези в САЩ през следващите 4 до 5 години“, твърди мениджърът.

Откакто Prince Industries пуснаха в действие завода си в Китай преди 10 години, заплатите са се повишавали средно с 12% годишно, докато юанът поскъпна с 25% спрямо щатския долар. Нарастващата му стойност бе очаквана и направи по-скъпи доставките на стоки, произведени в Китай. Междувременно заплащането на час нараства трайно заради повишаването на минималната работна заплата в Китай, а конкуренцията за работна ръка принуди производителите да плащат повече, за да привлекат квалифициран персонал и да го задържат. 

След като производствените разходи в Китай нараснаха, се появиха съобщения, че компании изтеглят мощностите си от страната в търсенето на по-евтини дестинации. Някои върнаха заводите си в САЩ, където разликите в разходите се компенсират от по-високата производителност на американските работници.

Но малцина очакват масово изтегляне на производителите от Китай. „Не мисля, че компаниите възнамеряват да се изтеглят от Китай“, заяви Хал Съркин от Boston Consulting Group. „Заради вътрешното търсене в Китай, което се увеличава с 8 или 10% годишно, дори да са решили да  изтеглят заводите си за износ, ще преработят плановете си, насочвайки ги основно към потреблението в Китай, защото китайският пазар е голям, като се има предвид целият този ръст“, добави Съркин.

Той изтъкна, че производителите, притиснати от по-високите разходи в по-скъпите градове по китайското крайбрежие като Шанхай, все повече ще преместват заводите към вътрешната и западната част на страната, където разходите за работна ръка са по-ниски. „Някои компании откриха успеха във вътрешната част на Китай, а други решиха, че не си струва, тъй като не могат да получат там необходимата им производителност“, обясни икономистът.

Дори при повишаващите се разходи в страната обаче Prince Industries се възползва от разширяването на дейността си извън Чикаго, за да отвори завод в Китай. Откакто се прехвърли там, годишните ѝ приходи се удвоиха до 40 млн. долара. По-голямата част от този растеж се дължи на завода в Шанхай, който снабдява потребители, произвеждащи в Китай.

Като се има предвид променящия се пазар, планира ли Милър допълнително разрастване в Китай? „Мисля, че има смисъл за нас, но очевидно няма смисъл за всеки американски производител“, смята той. „След като обявихме, че отиваме в Китай, се наложи да убеждаваме американските ни служители, че не възнамеряваме да местим цялото си производство и да се установим там. За наше щастие това даде резултат“, добави мениджърът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:17 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от САЩ виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
evlogi
преди 11 години
По статията работил Венцислав Дяков...И как работи бе мурджо по таз статия?Ми тя преведена дума по дума от материала на Филип ЛеБьо в CNBC..Поне да споменавате какво ползвате...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още