IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как да инвестираме в часовници?

Ексклузивни марки, оригинално състояние, търсен дизайн: това прави тиктакащите бижута ценни

09:30 | 13.06.20 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Stefan Wermuth/Bloomberg</em></p>

Снимка: Stefan Wermuth/Bloomberg

Какви са ценовите диапазони?

Жените на часовниците с колекционерска стойност могат лесно да достигнат няколко хиляди евро, а цените често са петцифрени – в евро. Някои известни марки като Junghans или Nomos струват много пари за средностатистическия европеец, но от гледна точка на колекционерите те принадлежат към долния сегмент.

Това важи особено за търговете, където някои къщи определят минималните цени. Музер оправдава това доста гъвкаво: „Може да взема и часовник за 300 до 500 евро на търг, но това трябва да е много интересен часовник“.

Горна граница почти няма. Уебсайтът Watchtime.net показва пет модела, които се предлагат от милион евро нагоре, всички те са претоварени с механични екстри – до звънци. Топ моделът е от Lange & Söhne и стига цена от 1,9 милиона евро. „Ако имате необходимата сума, купувате такива изключителни парчета“, казва Музер. „А мнозина ги и носят“. Но има и колекционери, които поставят новите часовници в сейфове, за да не загубят стойност чрез употребата им.

Аукционните къщи се опитват да получат възможно най-високата цена за продавача. Комисионната обикновено е около една четвърт. Това показва, че часовниците не са подходящи за краткосрочни спекулации. Chrono24 таксува с 6,5 процента комисион, но за сметка на ниския комисион продавачът не получава търг.

Защо да купуваме часовник?

Всеки, който е или иска да стане фен на часовниците, трябва да помисли защо изобщо ще харчи пари за това. Тенденцията за покачване на стойността често не играе главната роля. За много мъже часовниците са единствените бижута. Те понякога са и изявление: дали някой носи десетилетно наследство, ново механично чудо, цифров часовник, който днес изглежда почти носталгичен, или Apple Watch, тоест стилен многофункционален компютър: Това често издава и нещо за личността.

Неслучайно от известно време се предлагат и часовници, изработени от естествено дърво. Часовниците винаги продават и въображение, понякога зародени от продуктови реклами, като във филми за Джеймс Бонд. Авиаторските или морските часовници представляват например мечтата за героизъм.

Проста елегантност

Друг интересен момент е и дизайнът. И той не трябва да е задължително скъп. Най-евтиният часовник Braun, дамски модел, се предлага във фирмения магазин за 60 евро. За мъжете обаче Braun започва от 145 евро, а само няколко модела са по-скъпи от 400 евро. Те са часовници с кварцови механизми, но това е подходящо и за традиционен производител на електрически джаджи.

Braun, който отдавна е дъщерна компания на американската Procter & Gamble, някога бе известен със своя дизайн, част от богата традиция, преминаваща от Баухаус в Десау (името, с което е известно висшето художествено училище в Германия и свързаната с него художествената школа за визуално-пластични изкуства, дизайн и занаяти, която се превръща в център на модернизма през първата половина на ХХ век) до Университета за дизайн в Улм, известен още като „Модерният манастир“ и достигащ дори към Apple. Макс Бил, обучаван в Баухаус, е един от основателите на Улмския университет за приложни науки, а Валтер Гропиус изнася встъпителната реч през 1955г.

Компанията Braun е получила вдъхновение в Улм през 60-те години. А Дитер Рамс, нейният дългогодишен главен дизайнер, получи за подарък iPhone от Джонатан Айв, неговия колега в Apple, като признание за вдъхновението, което Рамс му е дал. Ръководният принцип на Рам е: „Добрият дизайн е възможно най-малкият дизайн“.

Много производители все още се чувстват ангажирани с идеята на Баухаус. Германският производител Nomos, основан през 1990 г., е добре известен пример. Stowa, от друга страна, предлага много подобни часовници и, основана през 1927 г., може да разчита на традиция, която датира още от периода преди Баухаус. Junghans продава часовници по дизайн на Макс Бил, като по този начин директно следва тази традиция.

Последна актуализация: 06:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 4
mrynmryn
преди 3 години
Навремето и едни събираха китайски порцелан, че цената му се била вдигала, докато не се оказа, че следващото поколение, няма никакъв интерес към него и тия хора имаха едни много скъпи чаши и чинии. За мен инвестиции в часовници/картини/коли/бижута, са доста рисковани. Заложната къща, не я интересува че имаш златен накит, правен от слепи монахини, те гледат колко тежи и колко е цената на златото днес, останалото не се взима предвид.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още