IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Rivian отчете по-ниска от очакваното загуба, но парите привършват

Инвеститорите следят отблизо разходите на компанията, след като през миналата година стартъпът изгори 6,6 млрд. долара

09:27 | 10.05.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Стартъпът за електрически превозни средства Rivian отчете по-малка загуба през първото тримесечие, след като е намалил разходите си, за да спести пари, и запази целта си за производството за годината.

Коригираната загуба на акция надмина очакванията на анализаторите, което допринесе за поскъпване на акциите с 5% след края на редовната сесия. В същото време паричните разходи на компанията са се ускорили, подчертавайки ключово предизвикателство, пред което са изправени млади автомобилни компании като Rivian. При липса на ново финансиране те са изправени пред ограничен срок, в който да излязат на печалба, преди да свършат парите, коментира The Wall Street Journal. 

„Имаме много работа за вършене по отношение на това да продължим да увеличаваме производството си и да намаляваме разходите", заяви главният изпълнителен директор на Rivian Ар Джей Скариндж.

Rivian, заедно с други два стартъпа за електрически превозни средства, Lucid и Fisker, които отчетоха финансовите си резултати през тази седмица, се опитва да увеличи производствените си мощности и да предостави повече превозни средства на клиентите.

Акциите на Lucid и Fisker поевтиняха във вторник, след като всяка от тях намали очакванията си за производството на автомобили през тази година. Анализаторите на Wall Street търсят признаци, че тези стартиращи компании за електрически превозни средства могат да ограничат разходите си, като същевременно ускорят производството на автомобили.

Lucid, Fisker и Rivian бяха сред множеството стартъпи за електрически превозни средства, които станаха публични през последните две години, тъй като инвеститорите залагаха на намирането на следващата Tesla. Сега цените на акциите им продължават да се понижават, тъй като паричните резерви намаляват, а по-големите, наложили се производители на автомобили се включват в надпреварата за електрически превозни средства.

Rivian набра близо 12 млрд. долара при публичния си дебют в края на 2021 г., малко след като започна да произвежда първите си автомобили. Но оценката ѝ се понижи, тъй като компанията не постигна производствените си цели, затрупана от проблеми с веригата за доставки и неуспехи в работата на фабриката. Подобни трудности сполетяха почти всички стартиращи компании в областта на електромобилите, което отразява трудностите при превръщането на иновативен стартъп в масов производител.

„Прототипите са лесни, производството е трудно, а постигането на положителен паричен поток е мъчително", написа в понеделник в Twitter и главният изпълнителен на Tesla Илон Мъск в коментар на финансовите резултати на Lucid.

През 2018 г. Tesla се затрудняваше да ускори производството на Model 3, първия си автомобил за масовия пазар, период, който Мъск определи като „производствен ад".

Rivian отчете отрицателен свободен паричен поток в размер на 1,8 млрд. долара за тримесечието в сравнение с 1,7 млрд. долара за предходния тримесечен период. В края на март компанията разполагаше с 11,2 млрд. долара в парични средства и парични еквиваленти.

Инвеститорите следят отблизо разходите на Rivian, след като през миналата година стартъпът изгори 6,6 млрд. долара.

„Изгарянето на парични средства остава във фокуса на вниманието", заяви в понеделник анализаторът на Wells Fargo Колин Ланган в бележка, в която се разглеждат резултатите на Rivian.

Пазарната капитализация на Rivian спадна до 12,4 млрд. долара преди отчета, като през седмиците след първичното публично предлагане през ноември 2021 г. достигна най-високата си стойност от около 130 млрд. долара.

9395 автомобила
е произвела Rivian през първото си фискално тримесечие

Компанията претърпя редица спънки, особено в заводските помещения, където се затруднява да разшири производството.

През първото тримесечие Rivian произведе 9395 автомобила, което е по-малко от 10 020-те автомобила, произведени през последното тримесечие на миналата година, след предварително обявеното забавяне на производството на микробус за доставки, който продава на Amazon. Rivian заяви, че очаква да постигне целта си от 50 хил. автомобила през тази година.

Производителят на електрически камиони заяви, че е спрял временно производството, за да се подготви за асемблирането на превозни средства с нова, по-евтина батерия и електрически двигател.

Една от основните причини за загубата е, че голяма част от съществуващите поръчки на Rivian за пикапа R1T или SUV R1S са направени преди компанията да повиши цените, за да компенсира нарастващите разходи за суровини. В резултат на това компанията продава много автомобили на загуба.

Lucid изпитва подобни проблеми, опитвайки се да поддържа първоначалната си инерция. Тя започна да продава своя седан Air през есента на 2021 г., няколко месеца след първичното публично предлагане, което в крайна сметка изпрати пазарната ѝ оценка до близо 90 млрд. долара, надминавайки за кратко тази на Ford Motor. Цената за елегантния седан, който може да измине до 800 км. с едно зареждане, започва от 80 хил. долара. Електрическите ванове, които Rivian изгражда за Amazon. Снимка: Jamie Kelter Davis/Bloomberg Електрическите ванове, които Rivian изгражда за Amazon. Снимка: Jamie Kelter Davis/Bloomberg

Късно в понеделник Lucid обяви разочароващо първо тримесечие с нетна загуба от около 780 млн. долара, която е по-голяма от загубата от около 81 млн. долара година по-рано. Освен това през тримесечието компанията е изразходвала около половината от паричните си резерви, а ръководството заяви, че разполага с достатъчно средства, за да финансира дейността си до второто тримесечие на следващата година.

Акциите на Lucid се обезцениха с около 5,6% по време на търговията във вторник.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:27 | 10.05.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още