Volkswagen AG трябва да предприеме „решителни действия“ в германските си фабрики, за да ги върне към пълен работен капацитет, заяви главният финансов директор на германската автомобилна група Арно Антлиц, цитиран от Bloomberg.
„Целта ни е е нашите фабрики да кипят от дейност“, изтъква той по време на конференция, организирана от Goldman Sachs в Лондон. „Алтернативата е пагубна: всяка фабрика, чийто капацитет не се оползотворява напълно, постепенно става неефективна и непрекъснато губи конкурентоспособност“, добавя финансовият директор.
VW настоява за безпрецедентно затваряне на фабрики и намаляване на заплатите на персонала в едноименната си марка, която се сблъсква последните години със слабо търсене и намаляващ пазарен дял в Китай, най-големият автомобилен пазар в света.
Компанията се опитва да намали разходите в Германия, където трудът и енергията са сред най-скъпите в Европа. Ръководството и синдикалните лидери се готвят за четвърти кръг от преговори следващата седмица.
Използването на капацитета в мрежата от германски фабрики на VW е спаднало през последните две десетилетия до по-малко от 60%, пишат анализатори на Bernstein в бележка до клиенти, при приблизителен неизползван капацитет от около 800 000 превозни средства.
Автомобилният производител няма планове да променя дивидентната си политика и се придържа към коефициент на изплащане от поне 30%, изтъква Антлиц. Лидерът на работническия съвет в групата Даниела Кавало призова борда на VW и акционерите да поемат част от тежестта при преструктурирането на марката, включително по-малки дивиденти и намалени бонуси.
Ден по-рано изпълнителният директор на VW Оливер Блуме заяви, че настоящите синдикални предложения за намаляване на разходите предлагат отправна точка за преговори, но не са достатъчни, за да помогнат на германския автомобилен концерн да подобри своята конкурентоспособност.
„Ние, ръководството, не работим в свят на илюзии“, изтъква Блуме пред хиляди работници по време на събрание във Волфсбург. „Вземаме решения в бързо променяща се среда. Загрижени сме за бъдещето на нашата компания”, добавя той, цитиран от Bloomberg.
Работниците на VW взеха участие в национални демонстрации в понеделник (2 декември), за да окажат натиск върху Блуме и членовете на директорския борд, които планират 10-проценнто намаляване на заплатите и безпрецедентно затваряне на фабрики в Германия като част от мащабно преструктуриране на едноименната марка. Германският синдикат IG Metall изчисли, че около 100 000 работници са напуснали работните си места по време на предупредителната стачка, добавяйки, че около 20 000 са присъствали на събранието в сряда (4 декември).
През септември VW и неговите работници започнаха преговори за нов колективен трудов договор, след като ръководството заяви, че трябва да затвори фабрики в Германия и да прекрати споразуменията за защита на работните места, за да се справи със спада в търсенето на електромобили, нарастващите оперативни разходи и засилената конкуренция в лицето на китайските марки.