Porsche все повече се отклонява от високите цели, поставени по време на силния си борсов дебют преди две години, тъй като разходите се увеличават. В същото време представите на ръководителите за напредъка в продажбите на електрически модели се разминават с по-хладната пазарна действителност, пише Bloomberg.
Сега очакванията са маржът на печалбата на производителя на емблематичния модел 911 да спадне до 10% през тази година, като това ниво е наполовина по-ниско от реализираните 20% преди първичното публично предлагане (IPO), при което концернът набра около 9,4 млрд. евро.
„Рязкото влошаване“ на перспективите е силно притеснително, изтъква анализаторът на Bernstein Стивън Райтман. Той призова ръководителите на Porsche да свикат среща с инвеститорите, „за да обяснят допълнително и да ги успокоят“.
Пазарната стойност на Porsche от около 50 млрд. долара сега е по-малка от половината на оценката през май 2023 г. Сериозният спад засилва натиска върху главния изпълнителен директор Оливер Блуме, който управлява едновременно премиум марката и компанията майка Volkswagen Group.
През миналия уикенд Porsche посочи, че надзорният съвет вероятно ще освободи както главния финансов директор, така и директора по продажбите.
Porsche беше сред големите автомобилни производители, които забавиха своите амбициозни планове за електрификация през 2024 г., позовавайки се на охладеното търсене. Предизвикателствата при преминаването към електромобили удариха компанията в Китай, където доставките спаднаха с 28% миналата година.
Porsche обяви късно в четвъртък, че ще са нужни 800 млн. евро през тази година за разширяване на продуктовото портфолио с повече конвенционални модели с двигатели с вътрешно горене и плъгин хибриди.
Въпреки че изцяло електрическият Taycan на компанията се представи силно след дебюта си през 2020 г., продажбите се охладиха миналата година, докато новата електрифицирана версия на спортния многофункционален автомобил Macan също разочарова.
Очаква се възвръщаемостта от продажбите за 2024 г. да бъде в долната граница на прогнозирания диапазон, или около 14%. Тази прогноза вече беше намалена през юли, като ръководителите се позоваха на проблемите във веригата на доставки.
„Porsche е производител на оригинално оборудване в премиум сегмента и не генерира рентабилност в съответствие с очакванията“, изтъква анализаторът на Citigroup Харалд Хендриксе. „Ударът в размер на 800 млн. евро не отчита напълно проблемите на Porsche, което предполага някои пропуски в управлението“, добавя той.
Като допълнителен ефект от разочароващите перспективи на Porsche, холдинговата компания, която е мажоритарен собственик на концерна, ръководена от семействата Порше и Пиех, обяви в четвъртък, че сега очаква да отчете още по-голяма обезценка върху балансовата стойност на инвестицията си в автомобилния производител.
Porsche Automobil Holding заяви, че обезценката ще бъде в диапазона от 2,5 до 3,5 млрд. евро. Още през декември холдинговата компания се подготвяше за негативен резултат от 1 до 2 млрд. евро.
В допълнение към разходите, свързани с пускането на повече бензинови и хибридни модели, Porsche изтъкна, че по-слабата прогноза за тази година се дължи на усилията ѝ да засили своите предложения за персонализиране на автомобили и увеличаване на инвестициите в дъщерни предприятия, фокусирани върху батериите.
Porsche обяви през изминалия уикенд, че надзорният съвет е разрешил дискусии с финансовия директор Лутц Мешке и ръководителя на продажбите Детлев фон Платен за прекратяване на техните договори. Германските медии спекулират, че Блуме може също да се откаже от позицията си начело на Porsche, за да се съсредоточи върху групата на Volkswagen.