IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Две години по-късно Tesla още не може да започне производство в Германия

Вълната от съдебни дела сигнализира, че компанията на Илон Мъск трябва да направи повече от това да се сдобие с разрешително за експлоатация

10:48 | 14.02.22 г. 6
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg</em></p>

Снимка: Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg

Преди две години американският електромобилен концерн Tesla започна изграждането на своя завод в Грюнхайде, Германия. Сега фабриката е почти завършена. Въпреки това производителят все още няма зелена светлина от местните регулатори за търговско производство. И въпреки че новите дръвчета още не са пораснали до небето, а засаденото из бранденбургските поляни около съоръжението все още не може да се нарече гора, числата поне съвпадат. Преди две години Tesla започна да разчиства 90 хектара гора за своя първи европейски завод край Берлин. По официални данни за целта са били презасадени около 300 хектара дървета, пише Automobilwoche.

Така наречената гигафабрика сега се издига внушително близо до Грюнхайде. Но началото на производството, планирано от главния изпълнителен директор на компанията Илон Мъск за 2021 г., беше отложено отново. Окончателното одобрение от провинция Бранденбург все още се очаква. Продължават да се водят спорове с екоактивисти за възможни аварии и прекомерния разход на вода на завода, в който ще се произвеждат както електромобили, така и батерии. Остава неясно кога ще слезе от производствената линия първият Tesla Model Y. 

Има редица въпроси, на които все още трябва да бъде отговорено. Основният говорител на Tesla, Илон Мъск, трябва да каже дали фабриката вече е готова; колко от планираните 12 хил. работни места вече са заети; колко електромобила са изградени чрез първоначалните тестови операции.

„В момента провеждаме системни тестове, които вървят добре, и това е всичко, което мога да кажа за момента“, споделя служител.

Изборът на място за изграждане на фабриката от страна на Мъск предизвика еуфория сред обществеността в Бранденбург през 2019 г. Нова индустрия, нови работни места, до 500 хил. електромобила годишно производство – комплексът на Tesla е една от „най-големите инвестиции в историята на нашата провинция“, заяви премиерът на Бранденбург Дитмар Войдке. Министърът на икономиката на провинцията Йорг Щайнбах, който е най-близкият човек с Мъск от местното правителство и поради тази причина го наричат „г-н Тесла“, сподели надежди за привличане на много други компании.

Отзивът от страна на синдикатите също изглежда положителен. „Доволни сме, че толкова огромна инвестиция беше направена с такава невероятна скорост“, споделя Гундолф Шюлке от IHK Ostbrandenburg.

Според констатациите на IG Metall Tesla вече разполага с 2300 служители в Грюнхайде през януари. Не на последно място заради „динамизма на Илон Мъск, ние предполагаме, че забележителното увеличение на персонала ще бъде реализирано в близко бъдеще“, споделя Биргит Дитце, член на местен синдикат. Според агенцията по заетостта във Франкфурт (Одер) около 200 безработни също са получили обещания за работа, около половината от които първоначално са били квалифицирани от Tesla.

Критиците се страхуват от ефекта върху питейната вода

Значи всичко е наред? Съвсем не, казват еколозите и други критици на Tesla. Техните притеснения: фабриката е частично разположена във водозащитена зона, което представлява риск от замърсяване на питейната вода. Освен това потреблението на вода от съоръжението, изчислявано на до 1,4 млн. куб. метра годишно, може да повлияе на водоснабдяването в региона. Пред административния съд във Франкфурт (Одер) продължа да виси иск от природозащитни организации, който също може да спъне плановете на Tesla.

Освен това поради многото възражения процесът на осигуряване на разрешение за строеж се проточи. За закъсненията пръст имаше и Tesla, тъй като първоначално беше регистрирана само фабриката за автомобили и едва на по-късен етап тя прибави и съоръжение за изграждане на батерии.

Документите за кандидатстване на компанията са непълни или са били променени, изтъква критикът на Tesla Михаел Ганшов, представител на Зелената лига в Бранденбург. Службата по околната среда на провинцията сега разглежда щателно цялата документация, тъй като критиците дебнат за формални грешки и други възможности, които да им дадат тежест в съда.

Печалбата нараства бързо през 2021 г

И докато не спира да се сблъсква с трудности в Германия, Tesla продължава да жъне успехи в световен мащаб въпреки глобалната криза с чиповете и проблемите във веригите на доставка. Компанията се радва на бърз растеж през 2021 г. като записа втора поредна годишна печалба от основаването си през 2003 г. Като цяло за миналата година Tesla отчете печалба от 5,5 млрд. долара, с 665% повече в сравнение с 2020 г. В същото време приходите нарастват със 71% до 53,8 млрд. долара.

В същото време конкуренцията набира скорост. Стреснати от възхода на концерните с изцяло електромобилен фокус, традиционните автомобилни гиганти като Volkswagen Group и General Motors сега атакуват с инвестиции на стойност десетки милиарди евро. Tesla разчита в голяма степен на новите фабрики като тези в Грюнхайде и Остин, Тексас, за да защити лидерската си позиция. 

Ако Мъск иска да постигне своите амбициозни цели за растеж, производството трябва да продължи да расте бързо.

Екоактивистите се надяват на провал

С пазарна стойност от почти 950 млрд. долара Tesla е най-високооценяваният автомобилен производител в света. Но от началото на годината цената на акциите му спадна с повече от 10 процента на фона на общата низходяща тенденция. Мъск натисна спирачките в края на януари по време на обявяването на последния финансов отчет: „Няма да представяме нови модели през тази година“, изтъкна той.

Дори и да получи скорошно окончателно разрешение за строежа в Грюнхайде, Tesla може да се сблъска с допълнителни проблеми.

„Развиха се структури на съпротива“, изтъква говорителят на BI Щефен Шорхт. „Този ​​протест ще продължи да се увеличава след окончателно разрешение за строеж, за да се предотвратят по-нататъшни етапи на разширяване на гигафабриката и последващите проекти“, добавя той.

От Екологичната демократическа партия (ÖDP Bundesverband) дори са убедени: „Проектът Tesla ще се провали заради водата“.

Компанията и провинциалното правителство смятат, че това е невъзможно. Досега съдебните дела не са успели да спрат Tesla, включително тези срещу обезлесяването преди две години.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 3
Werter
преди 2 години
И екологията и водата са само претекст на местния мурзиляж и автоконцерни, зада се забави пускането в експлоатация. Странно защо не протестират срещу местната кариера, която гърта сто пъти повече вода.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 2
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Откак Илон приземи роскосмося и даде заявка за намаляване потреблението на бензин и нафта в света, местния мypзиляж го намрази. Съска, съска, а бай ти Илон продължава напред. Така е, едни лапат мухи и некви умрели руски акцийки, други градят бъдещете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 2
Императорът
преди 2 години
Е, ако пък опитат да започнат работа - да видим как ще си плащат и токът, освен водата !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 1
0pk
преди 2 години
А разправяха, че наща бюрокрация е зле и да се учим от западняците :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 0
evlogi
преди 2 години
Много държали на хигиената и голямо къпане падало.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
v_tin
преди 2 години
И защо ползуват толкова много вода
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още