IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Загубата на капитализация на Tesla за 4-о тримесечие е над общата пазарна стойност на 10-те ѝ конкурента

BYD се нарежда на далечно второ място с 92,84 млрд. долара, следвана от Stellantis с 45,14 млрд. долара

20:34 | 27.12.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Tesla
Снимка: Tesla

Акциите на производителя на електромобили Tesla бяха сред най-добре представилите се книжа, които излязоха по-силни от пандемията, тъй като инвеститорите се насочиха към технологични продукти. Въпреки това, навлизайки в 2022 г., пазарната капитализация на Tesla започна да кърви, губейки значителна стойност поради комбинация от различни фактори, тъй като икономиката се опитва да намери опора на фона на преобладаващата несигурност. 

В този смисъл данните, придобити и изчислени от Finbold към 26 декември, показват, че през четвъртото тримесечие на 2022 г. пазарната капитализация на Tesla възлиза на 388,87 млрд. долара, което представлява спад от 52,87% или 436,32 млрд. долара спрямо капитализацията от 825,19 млрд. долара, отчетена на 1 октомври. 

Всъщност загубата на пазарна капитализация на Tesla от 436,32 млрд. долара през последното тримесечие на 2022 г. надхвърля общата капитализация на десетте най-големи конкуренти на компанията. По-специално, конкурентните производители на електрически превозни средства съставляват пазарна капитализация от 280,78 млрд. долара през четвъртото тримесечие на 2022 г. Следователно през 2022 г. Tesla е загубила с 55,39% повече капитализация през четвъртото тримесечие, отколкото кумулативната пазарна капитализация на десетте водещи производители на електромобили.

 


Въпреки загубите на Tesla компанията все още притежава значителна пазарна капитализация в сравнение с конкурентите, като BYD се нарежда на далечно второ място с 92,84 млрд. долара, следвана от Stellantis с 45,14 млрд. долара. Great Wall Motors (GWM) е на четвърто място по пазарна капитализация сред електромобилите с 30,01 млрд. долара, SAIC Motor се нарежда на пето място с капитализация от 24,55 млрд. долара, следвана от Li Auto на шесто място с капитализация от 19,20 млрд. долара.

Оценката на Tesla набра инерция от най-ниските си нива в началото на 2020 г. на фона на устойчивия инвеститорски интерес към акциите на електромобили и технологични компании. Акциите обаче поеха удара, като се има предвид, че бъдещият растеж на фирмата определя предимно значителна част от оценката на Tesla за посрещане на нарастващото търсене в областта на електрическите превозни средства. В този случай Tesla може да се разглежда като спекулативна акция.  

 

Перспективите на Tesla пострадаха от рязко покачващата се инфлация, агресивното повишаване на лихвите от страна на Федералния резерв, геополитическото напрежение и преобладаващите опасения от възможна рецесия. След резкия спад критиците на компанията поддържат тезата, че акциите са подложени на спукване на балон, след като през 2020 г. рязко се покачиха до новите си исторически върхове. Като цяло макроикономическите фактори вероятно са подтикнали разтревожените инвеститори да се откажат от книжата си на фона на опасенията за продължителен икономически спад.  

Освен това базираната в Съединените щати компания се затруднява да се справи с продължителния недостиг на доставки и нарастващите цени на суровините на фона на нарастващата конкуренция. 

Всъщност спадът на пазарната капитализация на Tesla съвпада и с траекторията на повечето технологични книжа, при които компаниите в това пространство печелят високи оценки, залагайки на бъдещи печалби. Тези фактори ги правят по-уязвими във фазите на икономически спад. Ситуацията при Tesla обаче изглежда уникална поради други основни фактори, като например опасенията на акционерите относно управлението на фирмата.

Въздействие върху Tesla на придобиването на Twitter от Мъск 

Освен икономическото въздействие върху капитализацията на Tesla главният изпълнителен директор на компанията Илон Мъск се сблъска с отпора на недоволни акционери, които го обвиняват, че е изоставил производителя на електрически превозни средства в името на управлението на Twitter. През последните месеци се забелязва, че Мъск се е съсредоточил повече върху управлението на новата си придобивка, а акционерите на Tesla призовават за назначаване на главен изпълнителен директор на пълно работно време. В тази връзка Мъск обяви, че планира да се оттегли от позицията си в Twitter, след като намери подходящ заместник. 

Струва си да се отбележи, че преди придобиването на Twitter акциите на Tesla претърпяха натиск за понижаване, тъй като Мъск агресивно се стремеше да продаде своя дял в опит да финансира придобиването на платформата за социални медии на стойност 44 млрд. долара. Междувременно Мъск заяви, че повече няма да продава акции поне две години, позовавайки се на предстоящата рецесия през 2023 г.

Интересно е, че Мъск изглежда не е съгласен с мнението, че позицията му в Twitter е попречила на ограничаването на свободното движение на акциите на Tesla. Мъск заяви, че преместването на парите от акциите се дължи на лихвените проценти. 

Следователно спадащата оценка на Tesla вероятно ще застраши позицията на фирмата като водещ продавач на електрически превозни средства, като се има предвид, че конкурентите се стремят да предлагат различни достъпни алтернативи. Въз основа на тази заплаха Tesla представи няколко стимули в опит да привлече купувачи. Например, компанията със седалище в Тексас обяви, че ще предложи отстъпки от 7500 долара за автомобилите Model 3 и Model Y, доставени в САЩ през декември.

Несигурното бъдеще на Tesla 

Освен това Tesla все още е изправена пред несигурност за бъдещето, особено на китайския пазар. Появиха се съобщения, че Tesla планира да съкрати смените в производствения си завод в Шанхай, като забави наемането на служители и намали производството в период, в който местните производители на електромобили се активизират, предлагайки огромна конкуренция на Tesla. 

На други места Китай също преживява икономически спад, предизвикан от подновените мерки за ограничаване на коронавируса. Въпреки че властите се стремят да отменят указанията за ограничаване на разпространението на вируса, несигурността около здравната ситуация може да доведе до проблеми за Tesla. На фона на променливите условия производството на Tesla Китай демонстрира устойчивост, отбелязвайки няколко важни етапа. Например, през септември 2022 г. Tesla достави рекорден брой произведени в Китай електрически автомобили. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:35 | 27.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още