Спадът на цените на лития през изминалата година беше толкова драматичен, колкото и поскъпването на метала - и вероятно тази динамика ще се задържи.
Референтната цена на метала за батерии в Китай вече е намаляла с около 80% от рекордно високото си ниво през ноември 2022 г. По това време производителите на литий се радваха на рязко нарастващи печалби, а производителите на автомобили се оплакваха от нарастващите разходи, припомня Bloomberg.
Сега резкият ценови спад на лития, заедно с подобните движения при никела и кобалта, тласкат цените на батериите до най-ниските им нива в историята, изчислява BloombergNEF.
Поне през следващата година изглежда, че производителите на автомобили могат да свият разходите за литий. Фокусът сега е върху това колко още трябва да паднат цените, за да се спре вълната от съкращения на производството.
„Цените все още са значително над нивата, необходими за балансиране на пазара“, пишат анализаторите на Goldman Sachs Group Inc. в бележка до клиенти по-рано тази седмица.
Половината от участниците на пазара, анкетирани от BNEF, очакват цените да паднат още през следващата година, като само 11% прогнозират ръст. Индустриалната консултантска фирма Benchmark Mineral Intelligence смята, че световният пазар на литий няма да се върне към дефицит до 2028 г.
Понижените цени на лития се дължат на бързото разширяване на производството, особено от сравнително нискокачествени мини в Китай, които изненадаха пазара с бързия си растеж.
Водещият производител на литий Albemarle Corp. казва, че ще има забавяне на темпа на производство, тъй като цените достигат нива, които застрашават редица проекти с по-високи разходи.
Търсенето очевидно също е проблем. Въпреки че глобалните продажби на електромобили все още растат с бързи темпове, те не се увеличават толкова бързо, колкото мнозина в индустрията очакват на фона на икономическата несигурност в Китай, нарастващите разходи по заеми и инфлацията, които притискат потребителите в други големи икономики.
Тези процеси при търсенето сеят хаос във веригата на доставки. Производителите на електромобили водят ценови войни, има пренасищане с батерии и излишъци от материали и компоненти. Цената на никела падна тази седмица до най-ниското си ниво от повече от две години.
Ценовият спад при лития вече понижи цената на някои акции от миннодобивния сектор. Борсово търгуваният индекс Global X Lithium & Battery Tech ETF доближава най-ниското си ниво от ноември 2020 г., докато Sprott Lithium Miners ETF се колебае близо до същото равнище.
За производителите на автомобили с ограничен марж обаче свят с твърде много литий е благодат. Това позволява по-широкото налагане на електромобилите и дава на компаниите свобода за действие да спечелят потребителите на масовия пазар.


Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями