Тъй като електрическите превозни средства продължават да трупат популярност, ролята на кръговата икономика при повторното използване и рециклирането на техните компоненти става все по-важна, пише Euronews.
Електромобилните батерии имат ограничен живот, като постепенно търпят разграждане – процес на химични и физически промени, които намаляват способността на батерията да задържа заряд с течение на времето.
В резултат на това производителността на батерията намалява с възрастта, повдигайки важни въпроси за потенциалните купувачи на нови или употребявани електромобили относно дълготрайността на технологията, издръжливостта на компонентите и опциите, когато достигне края на живота си.
Живот на електромобилите
Модерните електромобили са проектирани да служат на своя собственик за 15-20 години, приблизително колкото е експлоатационният живот на традиционните превозни средства с двигател с вътрешно горене.
Ключов фактор за тяхната дълготрайност е батерията.
Краят на живота на батериите за електромобили обикновено е достигнат, след като техният капацитет падне под 70 процента.
Въпреки това напредъкът в развитието на технологията на батериите предполага, че много електромобили сега поддържат своята производителност доста над този праг, така че използването на този показател за определяне на края на живота на литиево-йонните батерии може да се окаже остарял в бъдеще.
Много производители на автомобили предлагат гаранции в размер на средно осем години, или 160 000 км, но данните от реалността показват, че батериите често издържат много по-дълго.
Смяна на батерията: Време и разходи
Смяната на батерията е най-значимият разход, свързан с притежаването на електормобил.
Докато първите масови електрически модели демонстрираха по-бързо разграждане на батерията, съвременните батерии, с подобрена технология и системи за управление, сега са много по-издръжливи.
Ако възникне проблем с батерията, обикновено е възможно да смените отделни клетки или модули, а не цялата батерия, спестявайки пари и ресурси.
Проучване на Recurrent установи, че смяната на батериите на електромобили е необичайна, като само 2,5 процента от превозните средства изискват смяна, с изключение на мащабни сервизни акции.
Въпреки това, ако е необходима пълна смяна на батерията, разходите могат да варират значително в Европа в зависимост от модела на превозното средство, размера на батерията и държавата, тъй като цените се влияят от разликите в разходите за труд и местните пазарни условия.
В Германия разходите за смяна на батерия варират от 4500 до 18 600 евро в зависимост от фактори като вида, размера на батерията и производителя на автомобила. Тази вариация на цените подчертава по-широката тенденция в цяла Европа, където разходите за смяна на батерията се различават значително за различните модели и държави.
Например, сред превозните средства на Tesla, Model 3 обикновено предлага най-достъпната опция за смяна, докато Model S и Model X са позиционирани в горния край на ценовия спектър.
Други марки като BMW и Nissan също отчитат широк диапазон на разходите.
Във Великобритания, например, обикновено се отчитат по-високи средни разходи за подмяна в сравнение с Германия и Франция.
Въпреки че тези разходи са значителни, цените се очаква да намалеят с течение на времето, тъй като технологията продължава да се развива, а производствените мащаби се увеличават.
Кръгова икономика
Кръговата икономика предлага устойчив начин за удължаване на живота на електромобилните компоненти, особено на батериите, когато дадени превозно средство достигне края на експлоатационния си живот.
Дори след като вече не могат да захранват превозно средство, батериите често запазват значителен капацитет. Засега тези батерии могат да бъдат пренасочени към по-малко взискателни приложения, като стационарни системи за съхранение на енергия. Този втори живот не само удължава полезността на батерията, но също така запазва ресурси и намалява въздействието върху околната среда.
Обаче повторното предназначение е съпътствано от редица предизвикателства, включително гарантиране на надеждността и безопасността на батериите.
Налице е и компромис с повторното предназначение. Въпреки че забавя необходимостта от рециклиране, позволявайки на индустрията да узрее, и намалява риска от незаконно изхвърляне, то също така отлага възстановяването на ценни материали, необходими за напредък в усилията за рециклиране и намаляване на зависимостта от добива на нови суровини.
Рециклиране и оползотворяване на материали
След като батериите вече не са жизнеспособни за каквато и да е употреба, рециклирането става решаващо. Литиево-йонните батерии съдържат материали като литий, кобалт и никел, които могат да бъдат извлечени, намалявайки необходимостта от нов добив.
Усъвършенстваните методи за рециклиране, като хидрометалургията и пирометалургията, могат да възстановят тези материали с висока ефективност.
Няколко завода за рециклиране на батерии вече работят в цяла Европа, включително новооткритото съоръжение на AE Elemental в Полша, което дава приоритет на устойчивите практики и възстановяването на материалите.
Освен батериите, други електромобилни компоненти - като електрически двигатели - са богати на мед и редкоземни метали и също могат да бъдат рециклирани или ремонтирани за употреба в други електромобили или индустриални машини.
Въпреки това остават ред предизвикателства, включително необходимостта от стандартизирани процеси, за да се гарантират ефективността и устойчивостта.
Тъй като опасенията относно недостига на материали и разходите нарастват, много производители на автомобили се насочват към батерии, на базата на желязото.
Тези батерии са по-достъпни за производство и също така са по-издръжливи и по-безопасни, въпреки че обикновено съхраняват по-малко енергия, което води до по-кратък пробег.
Друго обещаващо решение са твърдотелните батерии, където течният електролит е заменен с твърд керамичен материал. Те предлагат потенциални предимства по отношение на безопасността, енергийната плътност, продължителността на живота и въздействието върху околната среда. Масовото производство на твърдотелни батерии обаче предстои.
Тъй като електромобилите стават все по-популярни, разбирането, че процесът на стареене е жизненоважен за устойчивостта. Когато батериите достигнат края на живота си, повторното използване и рециклирането им стават решаващи.
Гледайки напред, напредъкът в технологията на батериите обещава да подобри издръжливостта, безопасността и ефективността.
Въпреки че предизвикателствата остават, продължаващото развитие на тази технология и инфраструктурата за рециклиране проправя пътя към по-екологично и по-устойчиво бъдеще, заключва Euronews.
преди 1 месец До: cyclop за да може да ползваш автопилота на новата ти електричка без ръце...! :D:D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец А като се научиш да караш с регенеративното спиране и накладки можеш да пестиш ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец По принцип, на самата батерия можеш да заменяш нечитавите клетки, а не цялата батерия. В повечето случаи. Вероятно има и такива дето е доста трудно да се прави това. Но! Замяната на една батерия е доста по-ефффтино от основен ремонт на дизелов двигател. Отделно като сложиш и спестените пари от поддръжката (масла, филтри, свещи, бобини, горивна помпа, ремък/верига и пр.) ... Везните се накланят неумолимо ... циклопче, кисело ли е гроздето? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец На електричката направих над 300 000 км ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Най ми харесва когато хора пишат глупости без да са карали такава кола. Е на практика ... карах приус над 7 години и карам електричка над 10 години. Нямам проблеми с батериите :) Едната е никелметалхидрит а другата с лийон :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: pinkkirsti За кво ми е 40 сантиметров пeниc бре? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: dataелмобилът е кастриран варянт на средство за придвижване и целта му е да го щитнат на некоя парвеню да се фука с него. Парвенюто престава да му се радва и да му е престижен - електрокарът умира. нема вторичен пазар, не е жалан у перник. край с него. ЗАТОВА ИМАТ И КРАТЪК ЖИВОТ ЕЛЕКТРОЗАПЪРТЪЦИТЕ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: cyclopПредвид на това че технологията на електромобилите и техните батерии е доста нова ми е интересно от къде черпиш данни за категоричните си заключения :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец "Колко продължава експлоатационният живот на един електормобил" експлоатационният живот продължава много, много, много, много, много по-кратко от експлоатационният период на автомобил с двигател. отговор Сигнализирай за неуместен коментар