IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Как изкуственият интелект трансформира дизайна на автомобилните гуми?

Технологията става все по-важна, защото е особено добра в анализирането на огромни количества данни с ниво на детайлност, което не е било възможно преди

20:00 | 15.09.25 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Както много други неща, дизайнът на автомобилните гуми сега се ръководи от изкуствения интелект. Технологията се използва за прогнозиране на ефективността на различните шарки на протектора и симулиране на това как биха се държали те в реалния свят, пише Autocar.

Гумите изминават дълъг еволюционен път и това е от онези случаи, в които един поглед назад към миналото помага да се поставят нещата в перспектива.

Изминали са малко повече от 120 години от появата на първия вид протектор и въпреки че Dunlop тогава се оказва на прага да добави елементарни канали към своите гладки гуми, Continental е компанията, която успява да я изпревари.

Реклама на Dunlop от 1906 г. гласи: „Това е гумата на Dunlop, която не се хлъзга, за която сте чували толкова много“.

Но три години по-рано печатна реклама на Continental изкушава посетителите на германското автомобилно изложение във Франкфурт с надпис: „Пневматичната гума с диаметър 100 мм е подходяща за джанти с размери 85 и 90 мм. Пневматичната гума с диаметър 125 мм е подходяща за джанти с размери 120 мм. И двата вида гуми се предлагат в гладка и релефна версия“.

Тогава каналите, надлъжни при германския производител и напречни при Dunlop, се изрязват на ръка, но в днешно време шарките на протектора са много по-сложни за направа.

Някои шарки може да изглеждат като доста произволно подредени канали и парчета гума, докато при други се наблюдава някакъв ред, но всички те са щателно проектирани, за да изпълняват определена цел и всички имат сходни характеристики и компоненти.

Всички те имат блокове, изпъкналите части на протектора, които осъществяват контакт с повърхността. Острите ръбове на тези блокове играят основна роля за генерирането на сцепление.

Каналите са пространствата между блоковете, които отвеждат водата и могат са разположени в различни посоки. Множество напречни канали допълват основните канали по обиколката на гумата.

Тази пренебрегвана, 120-годишна технология е сложна за направа и затова компютърно подпомогнатото проектиране и симулация играят толкова важна роля за подобряване на производителността.

Разработчиците на гуми измислят техническата структура, състояща се от елементите, след което индустриалните дизайнери създават отличителен модел – защото външният вид също е важен.

Изкуственият интелект става все по-важен, защото той е особено добър в анализирането на огромни количества данни с ниво на детайлност, което не е било възможно преди.

В този случай, използването му за оптимизиране на шарките на протектора във виртуалния свят, преди да се направи тестова гума, би трябвало да се окаже безценно и да доведе до по-добри характеристики и сцепление.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:51 | 15.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 4
гъбко
преди 2 месеца
Невроните мрежи са силен инструмент в ръцете на знаещите ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още