IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Европейската автоиндустрия ще си вкара автогол, ако принуди ЕК да разхлаби целите за емисиите

Високите разходи за притежание, слабо развитата зарядна инфраструктура и хладният пазар са основните пречки пред сектора, изтъква лобистка група

16:32 | 03.10.25 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Германските и други международни автомобилни производители пристигнаха в Мюнхен за автомобилното изложение миналия месец, за да покажат най-новите си модели. Сред тях имаше едно общо послание: „наистина искаме да продаваме електрически превозни средства, но просто няма достатъчно търсене“.

Тяхното решение? Да лобират пред Европейската комисия (ЕК) за разхлабване на целите за емисиите от автомобилите, пишат в коментар за Clean Technica Стеф Корнелис и Сузане Гьотц от Transport & Environment (T&E).

Междувременно ЕК обеща да работи за стимулиране на търсенето: през следващите месеци Брюксел ще представи нов закон, който ще изисква от компаниите да купуват повече електрически автомобили. Както посочват европейските производители на автомобили, 60% от новите продажби са служебни автомобили и следователно това е чудесна възможност за стимулиране на търсенето. Особено в Германия, където служебните автомобили имат още по-голям пазарен дял от 67%.

Но само преди няколко седмици европейското автомобилно лоби – Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) — водено от шефа на Mercedes Ола Калениус — отхвърли тази идея. Те изложиха три причини, поради които Европа не може да изисква от компаниите да преминават по-бързо към електрически автомобили. И нито една от тях не е убедителна.

Първо, ACEA твърди, че първите потребители ще бъдат ударени от по-висока обща цена на притежание (total cost of ownership - TCO).  Проучване на Ayvens показва, че TCO при някои електрическите автомобили вече е по-ниска в поне половината от европейските страни. С падането на цените на батериите и електромобилите, това само ще се подобрява.

За Германия картината относно TCO е по-малко положителна, тъй като страната е  европейски лидер в предоставянето на данъчни облекчения за бензинови служебни автомобили. Въпреки че такива данъчни облекчения съществуват и за електромобилите, стимулът за компаниите в Германия да преминат към електрически автомобили е по-малък, отколкото например в Белгия или Франция, където данъчните облекчения за бензиновите служебни автомобили се намаляват. Но и тук германското автомобилно лоби отхвърля всякакви фискални мерки за промяна.

Второ, ACEA твърди, че „ развитието на зарядната инфраструктура е недостатъчно“. Отново, официалните данни опровергават това. Всички държави членки на ЕС изпълняват целите си за внедряване на станции. Заедно те всъщност превишават целта за целия ЕС със 174%. А инсталирането на зарядна инфраструктура се ускорява, тъй като се ускорява и електрификацията на автопарка.

В Белгия, изключително успешните политики за електрификация на служебните автомобили доведоха до огромно увеличение на зарядните станции в обектите на компаниите. Сега те са  13 пъти по-високи, отколкото преди четири години.

Трето, лобистите казват, че „бавният пазар на употребявани автомобили и бързата загуба на стойност на електрическите превозни средства биха възпрепятствали електрификацията на служебните автомобили“.

Определянето на точната стойност за нова технология наистина е предизвикателство, но секторът може и вече се адаптира. Все повече лизингови компании предлагат план за покупка на електрически автомобили втора употреба, което ги поставя в много по-добра позиция да управляват стойността на превозните средства.

Искат ли компаниите да ускорят електрификацията или просто забавят неизбежното?

Вместо закон на ЕС, който би стимулирал електрификацията на служебните автомобили, ACEA призовава за незаконодателна инициатива за „по-добра координация на националните фискални стимули и най-добрите практики на ниво ЕС“.

ACEA посочва Норвегия и Белгия като добри примери, където по-меките мерки, като например намаляването на данъците или други привилегии, са стимулирали навлизането на електрическите превозни средства.

Това е погрешно представяне на направеното от тези страни. И двете държави не са електрифицирали пазара само чрез някои предимства за електрическите коли. Това е резултат от широкообхватни (и интелигентни) фискални реформи, при които данъците за бензиновите и дизеловите служебни автомобили бяха увеличени.

Днес повечето от най-големите страни в ЕС (и автомобилните им пазари) имат лошо проектирани фискални системи, които не подтикват компаниите да купуват електрически автомобили. Наистина ли производителите на автомобили вярват, че по-добрата координация и по-интензивните разговори между държавите ще променят това и ще осигурят така необходимия тласък за търсенето?

Въпросът, който трябва да си зададем, е: наистина ли производителите на автомобили се интересуват от решение? С предстоящото преразглеждане на собствените им цели за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, те имат интерес да нарисуват картина, според която всичко е обречено и мрачно - пазарът на електрически превозни средства не се движи, така че целите трябва да се разхлабят.

ЕК не бива да се поддава на тези твърдения. Да се ​​отстъпва пред производителите сега и да се забавят новите политики на ЕС за електрификация – докато китайските концерни се разширяват глобално – би било автогол за индустрията. Казано просто: колкото повече чакаме, толкова повече ще загубим.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:32 | 03.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 11 rate down comment 1
Ta1aSuM
преди 1 месец
Това което ще стане ако ЕК приемат закон задължаващ закупуването на електрически автомобили от фирмите е, че ще вдигнат пазарният дял на китайските производители. За пореден път ЕК ще предприеме действия в полза на Китай и то потъпквайки принципите на свободната пазарна икономика. Имайки предвид корупционните скандали на Урсула все повече имам чувството, че ККП превежда сериозни суми в някоя офшорка свързана с великата главатарка на ЕС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 29 rate down comment 0
Az_Kocho
преди 1 месец
До: khao....май фриенд кога и къде има субсидии за бензинови автомобили?Май фриенд кога *** спреж със съ излагъш пу форумити?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 25
khao
преди 2 месеца
До: evlogi отново не си разбрал, което за теб е нормално! ... точно обратното, бензиновите лобисти искат да запазят субсидиите за бензиновите автомобили! ... гледай си ексела и не се занимавай с технически неща!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 34 rate down comment 5
evlogi
преди 2 месеца
Аз разбрах следното -според няква си лобистка група, явно населена със зелени екстремисти, автомобилостроителите грешат и трябва да произвеждат коли,за които няма достатъчно пазар, пък ЕК трябва да намери начин да принуди всички да ги купуват, искат или не искат.Съвсем пазарно решение, без съмнение... Разбира се, няма защо да обвиняваме лобистката група, на нея и плащат да натиска за подобни щуротии, виновниците са съвсем другаде..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още