Необходимо е да се ускори реформата на водния сектор, а след като тя приключи - да има ясна отговорност за това кой решава да се направят инвестиции, кой експлоатира съоръженията и как те се финансират. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air Добромир Сидимчиев, бивш зам.-министър на регионалното развитие и председател на СД на Фонд ФЛАГ.
За състоянието на водите той коментира, че до 80-те години държавата е финансирала основно водоснабдяването на населените места, но не и пречистването на водите. В същото време през 70-те години в Европа започват мащабни инвестиции за изчистване на водите и сега например в Германия и Австрия на практика почти нямало малки населени места без пречиствателна станция.
Той припомни, че в България за ВиК инвестиции основно се разчита на оперативна програма „Околна среда“ и досега са изградени 39 пречиствателни станции към градове с население над 10 000 души.
Ефектът по думите му няма да се види веднага.
Сидимчиев коментира и затворения преди дни плаж на Лозенец, защото морската вода е замърсена с непречистени отпадъчни води от канализационната система и от пречиствателната станция в селото. Обектът е претоварен през летния сезон и с недостатъчен капацитет.
„Случаят в Лозенец е класически – частната инвестиционна инициатива изпреварва в пъти строителството на инфраструктура. Претоварена станция, със сигурност с проблеми в експлоатацията. Има версии, че се изключва на моменти, защото шуми и за да се пестят разходи, което е недопустимо“, заяви той.
Добромир Сидимчиев припомни, че преди време МРРБ възложи на консултанти мастър планове (б. р. - по региони) за развитието на сектора. След като те бяха готови, стана ясно, че за рехабилитацията на водната инфраструктура в страната са необходими 15 – 16 млрд. лв., от които половината – за пречистване и канализация.
От тези средства не повече от 30% могат да дойдат от еврофондовете. По новата програма „Околна среда“ по направлението „Води“ са заложени близо 1,3 млрд. евро без местното финансиране, но трябва да изпълним условието на ЕК да се изготвят прединвестиционни проучвания, което тепърва ще се прави.
„Еврофинансирането няма да реши всички проблеми“, обясни експертът.
Вижте още във видеото:
Още видео материали можете да гледате в сайта на Bulgaria On Air


НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Ватиканът обяви, че жените не могат да стават дякони
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора