Митата върху вноса на автомобили на президента на САЩ Доналд Тръмп ще нанесат тежък удар върху Словакия, чиято икономика, зависима от автомобилите, я превръща една от най-уязвимите държави членки на Европейския съюз (ЕС) от търговската война на Вашингтон, пише Bloomberg.
Мерките, представени по-рано тази седмица, биха могли да изтрият 1,5 процентни пункта от икономическия растеж на Словакия през следващите три години, предупреждава Матей Хорнак, анализатор в Slovenska Sporitelna. Ефектът от износа за САЩ ще бъде огромен за страна, където производството на автомобили е гръбнакът на икономиката, добавя той.
„Това ще означава милиарди евро загубен износ и значително отрицателно въздействие върху пазара на труда, което ще доведе до загуба на хиляди работни места“, изтъква Хорнак.
Четири завода, управлявани от Volkswagen AG, Stellantis NV, Kia Corp. и Jaguar Land Rover Automotive Plc, произвеждат около един милион превозни средства годишно в Словакия, най-големият производител на глава от населението в света. С повече от 350 доставчици, индустрията осигурява работа на около 244 000 души в страната и представлява 9% от икономическото ѝ производство.
В сряда вечерта Тръмп подписа заповед за прилагане на 25% мито върху вноса на автомобили и обеща по-строги мерки за ЕС и Канада, ако обединят сили срещу САЩ.
Словашкият министър на икономиката Дениса Сакова казва, че има възможност митата да бъдат избегнати, тъй като Европейската комисия (ЕК) подготвя ответни мерки заедно с по-нататъшни преговори.
„Преговорите със САЩ в момента са по-трудни, защото те са много агресивни в решенията си“, признава Сакова пред журналисти в Братислава.
Правителството на премиера Роберт Фицо се затруднява да овладее бюджетния дефицит, който достига почти 6% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Словакия за миналата година. Хорнак казва, че търговската война представлява ново предизвикателство пред целта за намаляване на дефицита до 3% до 2027 г.
Фискалните рискове бяха една от причините за понижението на рейтинга на Словакия от агенциите Fitch и Moody’s.