Центристките татковци се завръщат. Британското олицетворение на така наречения центризъм, Тони Блеър, почти официално помаза очакваният бъдещ министър-председател Киър Стармър (лейбъристите водят убедително в социологическите проучвания – бел. прев.) за свой политически наследник по време на задушевна среща за бъдещето на Великобритания неотдавна, пише колумнистката на Financial Times Джъмайма Кели.
Бившият финансов министър Джордж Озбърн и бившият такъв в сянка Ед Болс междувременно стартират свой собствен подкаст през есента. „Ед и аз някога бяхме люти врагове, но сега сме големи приятели“, споделя Озбърн. Всичко е толкова весело и безгрижно. Сякаш това, което разтърси британската върхушка из основи през 2016 г., вече е забравено.
От другата страна на Атлантика нещата се движат в по-малко дружеска посока. На изборите догодина Джо Байдън – естествен центрист, който възприе по-прогресивна идеология по време на президентството си – изглежда много вероятно да се изправи срещу два пъти обвинен (а може би и повече) човек, който все още нарича изборите през 2020 г. „мащабна измама“ (Има се предвид Тръмп, разбира се – бел. прев.) Другият фаворит е губернаторът на Флорида Рон Десантис, който по негови думи води война срещу „будната култура“ (отхвърляща расовите и други предразсъдъци – бел. прев.)
Но някои смятат, че спасението на Америка също се крие в центризма. Стъпка напред направи политическа организация „Без етикети“, която подкрепя двупартийния подход и центризма. Наскоро групата публикува манифест от 72 страници, озаглавен „Здрав разум“ – любим термин на центристите. Той обаче предлага много проблеми и малко решения. Голямата му „идея“ за абортите, например: „Америка трябва да намери баланс между защитата на правата на жените да контролират собственото си репродуктивно здраве и отговорността на нашето общество да защитава човешкия живот“. (Как никой не се сети по-рано?)
Изпитвам симпатия към много от онези, които или наричат себе си центристи, или се привличат от „центъра“ на политиката – всъщност споделям много от техните възгледи, пише авторката. Критична съм към нелиберализма както отляво, така и отдясно и често (макар и не винаги) предпочитам умерени политически кандидати. Смятам, че опитът да се намери някакъв вид баланс между сблъскващи се ценностни системи и интереси е много труден, но невероятно важен. И да, аз също искам всички да се разбираме.
Но центризмът няма да ни отведе дотам. От една страна, той не е много заинтересован да се въвлича в спорове - центристите са склонни да мислят, че са над тези неща. Тяхната доктрина за „здравия разум“ предполага, че невероятно сложните проблеми имат очевидни решения, с които всички „разумни“ хора биха се съгласили.
Центризмът всъщност се определя само от това на какво се противопоставя. Лев Троцки (автор на течение в марксизма, което се противопоставя на сталинизма и в крайна сметка убит заради това – бел. прев.), пишейки през 1934 г., е бил прав, когато казва, че центризмът се „характеризира много повече от онова, което му липсва, отколкото от това, което притежава“, и че той води „паразитно съществуване“. Без всичките тежки интелектуални битки около него, центризмът - който отхвърля някои от тези спорове без да вникне в тях - не би могъл да живее.
Центристите обикновено претендират за пространство в политическата среда, което всъщност не съществува. Ницше пише, че „истините са илюзии, които сме забравили, че са такива – те са метафори, които са се изхабили“. Къде е центърът, когато политическият спектър е повече подковообразен, отколкото линеен? Къде е той, ако никой не може да различи истината от измислицата?
„Има такава идея, че вие, като центрист, имате поглед върху цялата система и така можете да видите къде е центърът“, ми казва Кристофър Кларк, професор по история от Кеймбридж. „Мислите си, че сте се ориентирали във всичко и сте създали нещо като картография на политиката, в която заемате това пространство на добродетелта. Има някаква арогантност в това.“ Центристите често имат репутацията на самодоволни хора и са си я заслужили.
Предпочитам да мисля за себе си като за умерена, споделя Кели: по-скромен и по-малко модерен етикет. Умереният понякога може да се окаже, че се съгласява с онези, които твърдят, че заемат централната позиция, но той стига до възгледите си, след като е обмислил и се е ангажирал със споровете вместо просто да отхвърля всяка идеология като крайна или „неразумна“. Освен това, тъй като да бъдеш умерен е по-скоро подход, отколкото фиксирана позиция, той не се поддава на групово или племенно мислене – бич, дори когато племето е съставено от приятни мъже на средна възраст.


Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
Радев отличи огнеборци и доброволци, участвали в овладяването на пожари през лятото
От Черно море излязоха с важна информация за мача с ЦСКА
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
ЕК глоби Х, социалната мрежа нарушавала правилата за прозрачност
Кметът на район "Изгрев" съобщава за саботажи с боклука
Гръцките фермери затвориха и ГКПП "Капитан Петко Войвода"