IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Над 400 административни регистъра трябва да станат електронни до март 2025 г.

Министерският съвет публикува за обществено обсъждане графика за преминаване на отделните институции към електронни регистри

17:38 | 24.10.23 г. 2
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Общи 416 регистъра трябва да бъдат приведени в съответствие със Закона за електронното управление до края на първото тримесечие на 2025 г. Това става ясно от Проект на Постановление на Министерския съвет, публикуван за обществено обсъждане. С проекта се предлага график, по който регистрите поетапно да преминават в електронен вариант. Промените са в съответствие с приетите от парламента на 19 септември изменения и допълнения на Закона за електронното управление.

Към настоящия момент извън основните първични регистри, голям брой регистри се водят или на хартия, или като електронни таблици, или в остарели информационни системи. И в трите случая те не отговарят на съвременните изисквания за сигурност, надеждност и оперативна съвместимост, се посочва в доклада на министъра на електронното управление Александър Йоловски. Така те не позволяват и автоматизиран обмен на данни и електронни документи.

Големият брой регистри, които не се водят според определените изисквания към момента, затруднява вътрешните електронни административни услуги между отделните органи. То също така води и до липса на прозрачност и отчетност, дублиране на данни, лошо качество или липса на данни в някои случаи, както и до невъзможност да бъдат извършвани качествени анализи на база регистрите. Всичко това е свързано и с голяма административна тежест за гражданите, бизнеса и администрацията.

Административните органи ще получат достъп до специално създадената Информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри (ИСЦИПР), която ще могат да ползват безплатно и без ограничение за използваните ресурси. Срокът за внедряване на системата в експлоатация, поставен в проекта на постановлението, е 31 март 2024 г.

След изтичането му започва поетапно преминаване на регистрите в електронен вариант, като за второто тримесечие на 2024 г. това трябва да са направили Министерството на околната среда и водите (36 регистъра) и Министерството на културата (23 регистъра). През третото тримесечие на следващата година електронни ще станат регистрите на Министерството на здравеопазването (68 регистъра) и Министерството на вътрешните работи (17 регистъра). В последното тримесечие на 2024 г. към електронни регистри трябва да преминат и Министерството на транспорта и съобщенията (62 регистъра), Министерството на икономиката и индустрията (34 регистъра) и Министерството на земеделието и храните (33 регистъра).

В първото тримесечие на 2025 г. електронни трябва да станат 60 регистъра, поддържани от общинските администрации, като тук са включени всички 265 общини. Вместо всяка общинска администрация да води самостоятелно регистри в една и съща предметна област, чрез Информационната система ще се създаде общ регистър, който ще има един централен администратор на данни. В обосновката на проекта се посочва, че това ще доведе и до икономия на финансов и човешки ресурс за общините.

Необходимите средства за промяната са осигурени в рамките на приетия бюджет за съответната година. Проектът може да бъде открит тук, а обществените консултации продължават до 6 ноември 2023 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:41 | 24.10.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Политика виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
ratten
преди 6 месеца
До: RoyBatty ако продължаваш да се редиш с бабите пред пощата, никой няма да има достъп до безценните ти лични данни
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 1
RoyBatty
преди 6 месеца
Очаквеаме НАП leaks 2 .. После 3.. докато всичко стане "публична информация"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още