IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Използва ли се изкуствен интелект за подготовката на кадри

Бизнесът изпитва глад на специалисти, готови за бъдещето, коментира Надежда Василева, изпълнителен директор на Adecco България

19:31 | 11.02.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Работодателите трябва да предоставят ясни насоки и обучения за използването на нови технологии като изкуствения интелект (AI), но служителите също трябва да проявяват инициативност и проактивност. Това каза Надежда Василева, изпълнителен директор на консултантската агенция за подбор на кадри Adecco България, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.

„Той вече е достъпен, а неговата ефективна употреба зависи от способността на хората да се адаптират и учат“, коментира тя.

Василева съобщи, че в България процесът на адаптация на нов служител обикновено отнема между 6 и 9 месеца, независимо от предишния му опит.

Според проучване на Adecco 48% от служителите смятат, че работодателят трябва да ги подготви за бъдещата работна среда, а само 20% виждат това като своя отговорност, докато в същото време инициативите на компаниите за повишаване на уменията на служителите са в застой. Причините за това забавяне са икономическата нестабилност, преминаването на модела на работа към дистанционен или хибриден модел и натискът за оптимизиране на разходите, което води до намаляване на бюджетите за развитие на служителите.

„Друга причина", отбелязва Василева, "е, че самите компаниите не са сигурни как изкуственият интелект ще се отрази на бизнеса и дали си заслужава инвестицията. Затова самите служители трябва да са готови за промени в нагласите си на работа“, посочи мениджърът.

По думите на Надежда Василева технологиите ще трансформират начините на работа. „Проучването ни показва, че служителите, които използват изкуствен интелект, спестяват средно по един час седмично. Колкото по-често пробват и адаптират работата на AI в професионалния си живот, толкова повече те ще намаляват ръчния и повторяемия труд. Това ще им позволява да се съсредоточат върху по-стратегически задачи и личностно развитие. По този начин служителите могат да засилят експертната си част от работата си и да бъдат по-ефективни“, отбеляза консултантът.

Въпреки това, според проучването на Adecco само 11% от служителите притежават качествата на „талант, готов за бъдещето“. Това са кадри, които „са гъвкави, технически грамотни и ориентирани към решаване на проблеми. Те не се страхуват от промяната и се адаптират бързо. Ориентират се бързо с данни и работят добре с голям обем от информация“.

Василева обясни, че липсата на такива специалисти се дължи на това, че повечето служители предпочитат ясно дефинирани работни рамки и се чувстват несигурни в нестабилна среда. Тя посочи, че тук е ключовата роля на мениджмънта да създаде безопасната среда при промените в работния процес.

Каква е ролята на държавата при внедряване на изкуствения интелект в обучения и програми за преквалификация на пазара на труда? Кои са секторите, възприели най-активно автоматизация? Ще има ли отлив на инвеститори в IT и аутсорсинг индустриите заради рязкото покачване на заплатите в някои сектори? Как се постига баланс между обучение и привличане на нови кадри? Кога ще има форуми за споделяне на практики?

Целия коментар вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие“ може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:31 | 11.02.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

Финанси виж още