Бизнесът в България е изправен пред проблем с остър недостиг на специалисти в редица професии, като дефицитът на трудовия пазар е свързан със специфична липса на определени кадри. В същото време на фона на качествено обучение в техническите специалности продължаваме да страдаме от фундаментални знания по математика, което пречи на производството на качествени инженери.
Това коментираха участниците в специалното издание на Bulgaria ON AIR "Бъдещето: Пазарът на труда и еврото".
Българската образователна система в техническите специалности е една от добрите в Европейския съюз, заяви зам.-ректорът по международната дейност на Техническия университет в София проф. инж. Лидия Гълъбова. Тя уточни, че университетът има дългогодишни традиции по отношение на сътрудничество с индустрията. "Ние си партнираме с компании както от България, така и със световноизвестни от почти всички сфери на индустрията", добави тя.
Според нея през последните няколко години има засилване на интереса от самия бизнес към образователните програми, които предлага Техническият университет в София.
"Колегите от индустрията масово се оплакват от недостиг на инженери. Българската образователна система обаче е една от добрите в Европейския съюз. Много от нашите студенти, които завършват, намират реализация извън България", каза тя и допълни, че в момента има засилен интерес на чуждестранни студенти в обучението в Техническия университет в София.
Проф. Гълъбова е на мнение, че за да се постигне успех, образованието и бизнесът трябва да работят в партньорство.
Дефицитът на трудовия пазар у нас е свързан със специфична липса на определени кадри, което е заради отлива на кандидат-студентите през последните 10 години от специалности, свързани с инженерните науки. Това каза ректорът на Висшето училище по телекомуникации и пощи проф. д-р Миглена Темелкова.
По думите ѝ изучаването на предмети във висшето образование като математика, физика, електротехника затрудняват младежите.
"От друга страна, този дефицит на специфични кадри е свързан с тромавата процедура, през която трябва да преминат университетите, за да пуснат на пазара нова специалност. Акредитация за специалност надминава две години. Въвеждането на повече часове математика и специфичните точни науки е важно", допълни проф. д-р Темелкова.
Тя е на мнение, че ако няма матура по математика, това ще доведе до последствия както за обществото, така и за икономиката. "Продължаваме да страдаме от фундаментални знания по математика, което пречи на производството на качествени инженери. Бизнесът е много прагматично ориентиран и съсредоточен, защото страда от драстична липса на точните кадри“, каза професорът.
Като става въпрос за глобални компании, държавата отсъства, а тя може много успешно да присъства и да влияе върху ефективността на релациите не само във висшето образование, а и в средното образование, посочи още проф. д-р Миглена Темелкова.
Председателят УС на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев каза, че доходите ни не зависят от това към каква организация сме се присъединили, а от икономическата активност, от производителността, от продуктивността на икономиката.
С присъединяването към еврозоната очакваме по-добър инвестиционен климат, който да провокира инвестиции и работни места в сектори с по-висока добавена стойност. Ще има преструктуриране на икономиката, каза той.
Той също определи липсата на кадри като основен проблем. Според него част от проблема се корени в неблагоприятната демография. "В момента имаме около 2,2 млн. работещи служители в страната. Квалификацията е ключова и образованието трябва да е приоритет", каза той.
Според ръководителят "Човешки ресурси" в един от най-големите играчи в ритейл сектора у нас Анна Панчева има потенциал както при работодателите – те създават нужната среда за младите хора, но има и сериозен потенциал в образованието.
Ректорът на Икономическия университет във Варна проф. Евгени Станимиров обърна внимание на ролята на изкуствения интелект за динамиката на трудовия пазар. Изкуственият интелект използва милион повече знания от нас и не трябва да го възприемаме просто като технология, каза той.


Внимание! Нова измама на пътя в Европа
Шофьори продължават да отказват тестовете за дрога
Българите остават най-нископлатените в Европейския съюз
Събират средства за реставрация на исторически роял
Дневните светлини стават задължителни и за задните фарове
Съюзници на Стармър го пазят от предполагаем заговор за поста
Бумът на центровете за данни тръгна към задния двор на Силициевата долина, част 2
Бумът на центровете за данни тръгна към задния двор на Силициевата долина, част 1
България е сред новаторите в ЕС при системите за съхранение на енергия
Китай и Бразилия искат да бъдат лидери в борбата за климата, но и да замърсяват
Кои са най-продаваните премиум автомобили в България?
Комбито Audi RS6 стана по-мощно от Bugatti Veyron
BMW над съд заради съмнения за фалшифицирани азотни емисии
Китайци пускат първия сериен модел с електромотори в колелата
Нов рекорд - кандидат за шофьор бе скъсан 128-и път
Липсата на уран от Иран буди безпокойство у ядрения надзорен орган на ООН
Прическите, които завладяха есента
След провала на "Мегаполис": Копола продава частния си остров
Орландо Блум се подигра с Кейти Пери?
преди 1 месец То хубаво, ама у нас завършилите в Симеоново и Застрахователния се радват на по добре платена кариера! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Та, хората не виждат перспективи пред себе си и е естествено да се демотивират. Икономика на прекупуването и преподаването, няма.дългосрочно добри перспективи. Научавате се да си цените хората, или ги губите окончателно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Като в целия ЕС, липса на всякакви кадри които могат да свършат нещо. С това образование бълващо хора които нищо не могат, единствените им умения са да ровят в социалните медии, положението ще става все по зле. Всичко знаят за проблемите в образованието, но нищо не се променя. Вече си мисля, че това е целенасочено да е пълно с лесно оправляеми неграмотници. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Смях в залата: "На фона на качествено обучение в техническите специалности липсват качествени инженери." Т.е., искате са кажете, обучението било "качествено", а специалисти "липсвали"? А не е ли време да се определител? Написаното, е оксиморон. Или качественомобучаваш и имаш качествени инженери, или НЕ обучаваш качествено. И няма значение, кой с какви достижения" се кипри. Едното без другото НЕ МОЖЕ. , отговор Сигнализирай за неуместен коментар