IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Проблем с доставките на руски петрол може да задълбочи енергийната криза в Европа

В Централна Европа страните вече поглеждат към стратегическите си резерви, след като транзитът по южното трасе на петролопровода „Дружба“ спря

18:46 | 09.08.22 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Работник в рафинерия. Снимка: Bloomberg L.P.
Работник в рафинерия. Снимка: Bloomberg L.P.

Енергийната сигурност на Европа понася нов удар, след като потоците на руски суров петрол през Украйна към Унгария, Словакия и Чехия бяха спрени, заради спрените от "Транснефт" плащанията на транзитни такси, съобщава Bloomberg.

Руският оператор заяви, че причината за това са санкциите, но те нямат ефект върху дейността на северното трасе на петролопровода „Дружба“, което минава през Беларус, Полша и Германия. Южната част - през Украйна до Централна Европа, обаче е спряна на 4 август.

Русия се позова на международните санкции срещу себе си като основна причина за ограничаването на обемите на доставки на природен газ за Европа през газопровода „Северен поток 1“. Подобно прекъсване при петрола би задълбочило енергийната криза в региона, увеличавайки инфлационния натиск и риска от рецесия.

Доставките на горива в Унгария са особено уязвими, като базираната в Будапеща компания за преработка на петрол Mol Nyrt заяви, че води разговори, целящи рестартиране на преноса на петрол, като плати транзитна такса на Украйна.

„Въпреки че Mol има достатъчно резерви за няколко седмици, тя работи върху решение на проблема“, посочва компанията.

„Укртранснафта“, която управлява петролопроводната мрежа на Украйна и контролира транзита на петрол през южното трасе на връзката „Дружба“, „спря да предоставя услуги за преноса на петрол“ през украинска територия на 4 август, съобщава „Транснефт“.

Договорът между „Транснефт“ и „Укртранснафта“ изисква 100% предплата на транзитните потоци. Въпреки че руският оператор плати такса за август на 22 юли, той е получил обратно парите на 28 юли, изтъкват от „Транснефт“.

Европейските банки, участващи в трансакцията, не са упълномощени да вземат свои собствени решения за трансгранични плащания от Русия поради санкции и се нуждаят от одобрение от съответните национални регулатори, добавя руската компания.

„Транснефт“ заяви още, че е подал молба „до упълномощена банка за по-нататъшно прехвърляне на информация към европейския регулатор, за да получи разрешение за извършване на сетълменти по споразумение с „Укртранснафта“. Компанията също така търси алтернативни начини за прехвърляне на средства.

Прекъсване на доставките

Неуспехът да се разреши проблемът с плащането създава големи рискове за Унгария, където налаганият от премиера Виктор Орбан таван на цените на горивата вече накара някои петролни компании да спрат вноса, за да избегнат загуби.

Председателят на Mol Жолт Хернади многократно предупреждава за потенциална криза при предлагането поради тавана на цените, който е в сила до 1 октомври. Акциите на Mol поевтиняха до 5,6% във вторник (9 август) следобед, докато стойността на форинта падна с 1% спрямо еврото, най-големия спад сред развиващите се пазари.

Най-оптимистичният сценарий е финансовият спор да бъде разрешен в рамките на дни, смята анализаторът на Erste Bank Тамаш Плецер. Ако периодът на прекъсване бъде по-дълъг, Mol има запаси за няколко седмици, но след това страната ще трябва да използва своите стратегически петролни резерви, добавя той.

Всяко намаляване на преработката на гориво в унгарските рафинерии ще се случи в лош момент, тъй като доставките за съседните страни също са ограничени.

Южна Германия, Австрия и Швейцария се борят с ограничените доставки на гориво, тъй като прекъсването на производството в петролните рафинерии съвпада със свиването на доставките през река Рейн. Подобно на Унгария, Швейцария вече използва извънредни запаси.

Единствената австрийска рафинерия във Виена почти напълно е спряла работа след инцидент, като операторът OMV AG беше принуден да спре доставките на дизелово гориво и мазут.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

3
rate up comment 0 rate down comment 0
Alex Silver
преди 1 година
Какво е глуупост? Да правиш едно и също нещо и да очакваш други резултати. Вижда се и с просто око, че "зеленикаквият" преход води директно до киреча или ямата с гириза. Но да се настоява за още киреч и още гириз, си е кръгла идьотиня. И резултатите са такива, защото не могат да бъдат други. Това ще го каже всеки достатъчно грамотен експерт по енергетика. При нормалното електропроизводство в общия случай се осигурява и голямо количество отпадна топлина, за бита и промишлеността. При фотките - не
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 5
zelka007
преди 1 година
До: wolf66 ... Не , ускоряваме зеленият преход ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 2
wolf66
преди 1 година
Яко, ще купуваме от USA...... или не?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още