Европейските компании са принудени да „намалят, локализират и насочат“ дейността си в Китай, тъй като страната губи привлекателността си като инвестиционна цел, казва изпълнителни мениджъри в доклад за условията на работа във втората по големина икономика в света.
Оценката на Търговската камара на Европейския съюз в Китай за момента е най-песимистичната ѝ от основаването на организацията през 2000 г., казват мениджърите. Те цитират регулаторните мерки на президента Си Дзинпин върху преди процъфтяващи индустрии и налагането на драконови блокади и ограничения за пътувания в борбата с Covid-19, съобщава Financial Times.
„Идеологията надделява над икономиката“, казва Йорг Вутке, президент на камарата. „Предсказуемостта е предизвикана от чести и хаотични промени, особено когато става въпрос за Covid. Нулевият Covid е реално бреме за икономиката“.
В това, което Вутке описва като „най-мрачния доклад на камарата някога“ организацията предупреждава, че „ангажиментът на европейските компании в Китай вече не може да се приема за даденост“. Той добавя, че Китай бързо губи „привлекателността си като инвестиционна дестинация“ и че Китай и ЕС „се отдалечават все повече и повече“.
Предупреждението бе отправено, докато ЕС преоценя икономическите си и политически отношения с Китай. Брюксел и Пекин стигнаха до задънена улица по предложеното търговско споразумение, след като си размениха санкции заради масовото задържане на уйгурски мюсюлмани от Китай в Синдзян. Върховният представител на ЕС по външните въпроси Жозеп Борел описа годишната среща на страните през април като „диалог на глухия“.
Брюксел се готви да приеме серия инструменти като ответен отговор срещу търговски партньори, които блокират пазарния достъп до европейските компании. Очаква се тези мерки да важат и за Китай.
„Обсъждания, които преди бяха основно фокусирани върху инвестиционни възможности... сега са фокусирани върху изграждането на устойчивост на веригите на доставки, управляването на риска от увреждане на репутацията и важността на глобалното съответствие“, казва Европейската камара.
Бързо променящите се протоколи за внос на стоки – включително дезинфекция и понякога конфискуване на пакети – също засягат снабдителните вериги на компаниите, а строгите блокади из страната отслабиха потребителското търсене.
„Китай не е стабилната дестинация на снабдяване, която беше преди“, казва Вутке. „Китай бе скала, но блокадата в Шанхай [през април и май] бе шок за нашите компании и за световната икономика“.
Освен свързаните с пандемията предизвикателствата камарата описва разрастваща се политическа пропаст, като компании се оказват пред „засилено наблюдение“ у дома заради практиките си в Китай.
Опасения заради допълнителни прекъсвания в снабдителните вериги заради Covid и в по-малка степен перспективата за нападение на Китай в Тайван са накарали компаниите да диверсифицират доставчиците си и да пренасочат инвестициите.
Компаниите обмислят производството да бъде „върнато у дома, по-близо до потребителите или в приятелски държави“, казва още камарата.


Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция