Голямата грешка
След първоначалната разумна реакция в началото на кризата политиците поеха по грешна пътека, фокусирайки се върху правителствените дефицити и дълговете на публичния сектор, които трябвало да се понижат в синхрон с тези на частния сектор.
По този начин вместо да има стабилизираща роля настоящата фискална политика на практика влошава ефекта от ограничаването на разходите в частния сектор.
Ако сътресението беше по-леко, монетарната политика можеше да реши тези проблеми. Когато лихвените проценти са близки до нулата обаче, монетарната политика – въпреки че може да помогне – не може да свърши цялата работа.
Разбира се трябва да бъдат приложени средносрочни планове за понижаване на правителствените дефицити. Има опасност обаче, че ако на подобни планове се обърне прекалено голямо внимание, те лесно могат да провалят икономическото възстановяване.
Решаването на проблема с безработицата е ключов приоритет, тъй като тя може да придобие епидемични размери и да помрачи допълнително перспективата за икономическо възстановяване и понижаване на бюджетните дефицити.
Обикновено критиците на тази теория изтъкват два аргумента:
Аргументът за доверието
Първият аргумент е, че правителствените дефицити повишават лихвените проценти, с което пречат на възстановяването. В същото време мерките за бюджетни икономии биха възстановили доверието, а оттам и растежа.
За този аргумент обаче не съществуват никакви емпирични доказателства. Въпреки изключително високите дефицити, лихвените проценти са неочаквано ниски в почти всички основни икономики, където има нормално функционираща централна банка. Лихвените проценти са високи само в няколко европейски страни, защото на Европейската централна банка (ЕЦБ) не е позволено да оперира като кредитор от последна инстанция.
Навсякъде другаде във всеки един момент централните банки могат, ако е необходимо, да финансират дефицитите и да подкрепят облигационните пазари.
В историята няма случай, в който бюджетните икономии да са генерирали икономическа активност. Международният валутен фонд (МВФ) е изследвал 173 случая на бюджетни икономии в различни страни. Резултатът от подобни мерки почти неизменно се е оказвал икономически спад, а страните, където са прилагани най-тежките бюджетни ограничения, са страдали от най-дълбока рецесия.
Причина за това е, че бюджетните икономии не вдъхват доверие на бизнеса. Компаниите биха инвестирали единствено, когато предусетят приток на склонни да развържат кесиите си потребители с достатъчно високи доходи. Бюджетните икономии обезкуражават инвестициите.
Структурният аргумент
Вторият аргумент срещу икономическите стимули е идеята, че производството всъщност страда от проблеми с предлагането, следствие на структурни дисбаланси. Проблемът обаче се крие в общото свиване на разходите и потреблението.
През 30-те години в САЩ същият структурен аргумент беше използван срещу идеята за икономически стимули. Между 1940 г. и 1942 г. обаче потреблението се възстанови с 20%. Това показва, че проблемът през 30-те, както и днес, е в липсата на търсене, а не на предлагане.


Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Аксаково загуби и последния си мач за 2025 година
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
Трафикът на кокаин в Европа се увеличава
Вулканът Килауеа изригна с фонтан от лава с височина около 370 метра ВИДЕО


преди 13 години Чудно ми е от 19 до 20 век как без държавна намесе УСА от точка на картата стана най-велика икономика :) просто се чудя нищо друго отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "Пол Кругман: Когато частният сектор се свива, публичният трябва да го компенсира"-Необходимо подусловие за да се случи това е публичния сектор да се е свивал,когато частния е растял в годините преди кризата!А това не се случи почти никъде,най-малкото в Америка с 16 трлн. публичен дълг... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Е може на море на планина да ( но без коли да не храним бирниците) да се разхождаме! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Тук не става дума за комунизъм по грешно си ме разбрал, а за това да си свободен а не роб на парите! Защото това е днешното модерно робство на парите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Забрави да напишеш: "ДА ЖИВЕЕ КОМУНИЗМЪТ!" :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Много добро предложение! :)Спираме работа и отиваме на море! :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Стъпките за излизане от кризата - са максимално свиване на потреблението, премахването на банките и лихвите, ( а защо не и ликвидиране на парите ) и спирането на каквато и да е работа по целия свят за не определено време!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Тоя нобелов лауреат се ориентира много зле в икономиката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Дали публичните разходи могат да компенсират свиването на частните ? Функцията на публичните разходи не е икономическа, а обществена. Самоцелно увеличаване, както при Голямата депресия в САЩ, ще намали безработицата, но няма да се отрази съществено на производството днес. Причината е, че днес няма толкова бедни, които с получените пари веднага да отидат в магазините. Т.е. потреблението няма да нараства с темповете на увеличение на публичните разходи. Това вече бе проверено в САЩ и ЕС. След психозата за консуматорство и неоправдани разходи сега много потребители са в другата крайност. Нарастването на потреблението в Китай, Индия и Латинска Америка е възможно, но е свързано с цялостно преструкткуриране на севтовните икономически тежести, в ущърб на САЩ и ЕС. Така че стимулите трябава да са дозирани и да се разчита предимно на саморегулацията на пазара. отговор Сигнализирай за неуместен коментар