Пазарът на търговски площи в България изпрати доста динамична година – с един нов търговски център и сериозни размествания в сегмента на търговците с бързооборотни стоки, показва доклад на консултантската компания Colliers за сегмента на търговските площи през втората половина на 2016 г.
За пръв път от година насам общото предлагане в страната отбелязва лек ръст и достига почти 792 хил. кв.м основно заради откриването на Mall Markovo Tepe в Пловдив. Заетостта в утвърдените проекти в София, Пловдив, Варна и Бургас продължава да расте, а пазарът на търговски площи по водещите улици се задържа устойчив.
Наемните нива на първокласните локации в търговските центрове и на водещата търговска улица в България – бул. „Витоша“, отбелязват лек ръст. През второто полугодие на 2016 г. наемните нива в моловете достигат 35 евро за кв.м, а по бул. „Витоша“ - 45 евро.
През тази година се очаква да стартира и нов проект в Русе – Shopping Arena Ruse, който ще е част от мултифункционален комплекс около съществуващата спортна зала.
И през 2017 г. се очаква най-голяма да бъде динамиката в сегмента на хранителните вериги.
Предлагане и търсене
През периода юли – декември 2016 г. общото предлагане на модерни търговски площи в България достига 791 760 кв.м, 406 660 кв.м от които се намират в София. Индикаторът „наситеност на търговски площи на 1 000 души население” за София запазва нивото си от 323 кв.м, като бележи несъществено увеличение за страната до 111 кв.м.
Предлагането на площи на главните търговски улици в столицата се запазва на нивата от предходния период - свободните такива в София са 6%, а на бул.”Витоша“ – 3%, показват данни на компанията.
Търсенето на модерни търговски площи в молове в София се развива с устойчиви темпове. През втората половина на 2016 г. са усвоени почти 15 хил. кв. м, което като обем съответства на регистрираните нива от първото полугодие.
Въпреки че усвояването на площи в моловете расте като общ обем площи на новооткрити магазини, за пръв път от година насам се отчита ръст в нивата на незаетите площи поради преструктурирането на сегмента на хранителните вериги. Това е причината процентът на незаети площи в търговските центрове в София през второто полугодие на 2016 г. да се движи в широк диапазон - между 2% и 28%.
През разглеждания период Park Center (бившият City Center Sofia) официално представи новите си визия и търговски микс, в резултат на което измести Serdika Center от първото място по отношение на брой новооткрити магазини. На втора и трета позиция по този критерий са съответно Paradise Center и Sofia Ring Mall.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден