Седмица, след като руският държавен глава Владимир Путин нареди инвазия в Украйна, германските автомобилни концерни Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz замразиха производството и продажбите в Русия. Автомобилното трио, което обикновено избягва да коментира международната политика, излезе с внимателно формулирани критики срещу войната в Украйна.
Мерките, които компаниите предприеха, не са особено болезнени за тях. Общо Volkswagen, BMW и Mercedes са продали по-малко от 300 000 автомобила в Русия през 2021 г., което представлява малка част от общия обем от 13 млн. превозни средства, с който могат да се похвалят при глобалните продажби, пише Financial Times.
И все пак в заседателните зали на автопроизводители имаше колебание, която трябваше да се вземат подобни решения. Оттеглянето от Русия, според представител на един от германските концерни, е едно, но какво ще стане, ако при подобен сценарий се стигне до натиск за изтегляне от Китай, който представлява над една трета от продажбите и на трите компании?
„Това“, споделя източникът, „би представлявало екзистенциална криза“.
Подобен сценарий ще важи с пълна сила за Volkswagen, вторият по големина автопроизводител в света по обем на продажбите след Toyota. В европейския бизнес на компанията работят около 500 000 души, като концернът управлява най-големият автомобилен завод на континента – фабриката във Волфсбург. Но по отношение на приходите Volkswagen е повече китайска компания, отколкото европейска.
Volkswagen, който беше първият чуждестранен автопроизводител, изградил силно присъствие в Китай преди почти четири десетилетия, разчита на страната за поне половината от годишната си нетна печалба - точният размер не се разкрива. Автомобил на групата, която контролира марки като Audi, Porsche, Skoda и едноименния бранд, се продава в Китай на всеки 9,5 секунди през 2021 г.
През годините концернът започна да бъде „разглеждан като синоним на германската бизнес общност“ в тази страна, споделя ръководителят на китайския бизнес на Volkswagen Щефан Воленщайн.
Още преди руската инвазия в Украйна групата се притесняваше, че новото коалиционно правителство в Берлин може да застраши това, което един бивш мениджър в концерна описа като „златна мина“ за Volkswagen.
Новото правителство, водено от канцлера Олаф Шолц, сигнализира за промяна във външната политика, което може да усложни отношенията с Китай. В интервю за германски вестник от 1 декември, преди да бъде сформиран кабинетът, бъдещият външен министър Аналена Бербок сигнализира, че ще се различава от предшествениците си, когато става дума за отношенията с китайския държавен глава Си Дзинпин.
vw2
Германският външен министър Аналена Бербок. Снимка: Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg
Наричайки китайското правителство „авторитарен режим“ и подчертавайки практиките на принудителен труд в Синдзян-уйгурския автономен регион, където Volkswagen управлява завод, Бербок сподели, че вярва, че една „ориентирана към ценности външна политика [винаги е била] комбинация от диалог и твърдост“, добавяйки, че „откровеното мълчание не е форма на дипломация“.
Китайското посолство в Берлин отговори с кратко напомняне, че предпочита „строителите на мостове пред строителите на стени“, докато китайският посланик посочи, че „иска да знае какво, по дяволите, става“, според германски източник.
Две седмици по-късно, след като Литва ядоса Пекин, като позволи отварянето на тайванско консулство във Вилнюс, призовавайки литовците да не купуват китайски смартфони, германските доставчици на автомобилни части Continental и Hella внезапно откриха, че продуктите, произведени в техните литовски обекти, са задържани на китайските пристанища.
„Виждате как китайците реагираха на Литва“, посочва представител на ръководството на един от най-големите инвеститори във Volkswagen. "По-големите компании в Германия са силно притеснени", добавя той.
VW
Дистанцирането от диалога, възприет като метод в ерата „Меркел“, се случва в момент, когато влиянието на Volkswagen започва да намалява. Въпреки силната си позиция при продажбите на конвенционални превозни средства компанията изпитва затруднения да ускори своя преход към електрическа мобилност, докато конкурентите ѝ набират инерция, особено по отношение на китайския пазар.
Това може да направи групата още по-уязвима, ако руското нахлуване в Украйна генерира силна реакция геополитическа срещу Китай - особено ако Пекин окаже военна подкрепа на Русия.


Въпреки митата: 93% е ръстът на китайските електромобили в ЕС
Да спасим Станислав баща, съпруг, син и приятел!
29 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
Варненският окръжен съд прие последните за 2025 г. стажант-юристи
Протестиращите в подкрепа на Коцев с приз от Българския хелзинкски комитет
Уесли Кларк: Русия просто трябва да спре да се бие
Уесли Кларк: Случаят с танкера засилва натиска над Мадуро
Уесли Кларк смята, че дните на Мадуро са преброени
До 2026 година космическите отпадъци ще унищожат напредъка за парниковите газове
Тръмп ги помилва за "6 януари". Сега те искат милиони долари
Войната срещу автомобила: 20 непознати факта
Volkswagen Group се отърва от легендарно дизайнерско студио
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Крис Прат и Катрин Шварценегер се запознали в църква
Тайната на 41-годишния брак на Сигорни Уийвър с мъжа, за когото се омъжва след 3-месечна бурна връзка
Леопардови палта и дънки – Топ тенденцията за есен-зима 2025
Британец удави съпругата си в джакузито им
Тръмп презира Европа
преди 3 години Малкото име на външната министърка е много интересно... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Горките копейнишки мишуета, пак ли фантазирате? Китай отдавна ви е отсвирил в името на собствения си интерес, наивни същества с петолъчки. :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Не ги питай, не им го пише в опорките. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години т.е. започна Третата световна, а сега да видим кой е по-силен. Абе да питам освен Русия и Китай някой друг има ли хиперзвуково оружие? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Слава Ухани! (каза **** Ненси Пелоси, не знаейки как се чете Украина) отговор Сигнализирай за неуместен коментар