Начинът, по който обичам да обяснявам първичните публични предагания на крипто монети (ICO – initial coin offerings), е, че „те са все едно братя Райт да продават въздушни мили за финансиране изобретяването на самолета”, пише Мат Лъвин за Bloomberg.
“Има две части на това обяснение. Една част е идеята за валутата: Има някоя стока или услуга, която ще бъде предложена в даден момент на някоя платформа, и някаква валута - някакъв токън (знак) на криптовалута – която ще позволи на хората да плащат за тази стока или услуга.
Другата част е идеята за финансирането: Хората, които планират да построят платформата, ще наберат парите за нея, като продават валутата преди платформата всъщност да заработи. След това те ще похарчат парите за изграждане на платформата и валутата ще стане полезна.
Очевидно има начини това да се обърка (хората, изграждащи платформата може да вземат парите и реално да не я изградят и т.н.), въпреки че всеки механизъм за финансиране е възможно да се обърка. Но най-силният аргумент за ICO е, че то представлява истински нов и интересен начин на финансиране на икономическа дейност, при който разработването на платформа е финансирано не от собственици, а от потребители.
В забавните ранни дни на ICO бихте могли да повярвате, че те очертават славно бъдеще, в което нови отворени децентрализирани интернет протоколи ще бъдат финансирани не от частни компании (които после ще притежават протоколите и ще взимат социално разрушителни решения, за да увеличат максимално своите печалби), а от бъдещите им потребители, които след това ще управляват протоколите по отговорен начин, за да увеличат социалната им стойност.
Но тази идея не се вписва гладко в американските закони за ценните книжа. Опростявайки нещата, тези закони казват, че не можете да продавате ценни книжа без като цяло да ги регистрирате в SEC (американската Комисия за ценни книжа и борси) и да разкриете на инвеститорите много информация за начинанието си. Ако токъните от ICO-то са ценни книжа, това създава много проблеми. Регистрацията им е скъпа и изисква много административни разходи. Токъните би трябвало да се търгуват на регулирани борси, което ограничава тяхната полезност като валута за вашата платформа. А при децентрализирана непритежавана платформа е трудно да се разбере дори какви видове финансови оповестявания се изискват. Ако начинанието не е „компания“ в традиционния смисъл, ако няма мениджъри, как могат мениджърите да уведомят инвеститорите за финансовите резултати? Какво би означавало да се представи пред SEC финансов отчет за биткойн?
Едно решение на проблема е да се каже, че ICO токъните не са ценни книжа. Аргументът е, че те са нещо като въздушните мили. Те са валута, която може да се използва за плащане на стоки и услуги на платформа, така че те не трябва да се регулират като ценни книжа. Популярният термин е „полезен токън“, означаващ токън, който има полезност на платформата, а не е чиста инвестиция. Това обаче може да бъде труден аргумент, особено ако вашата платформа все още не работи. (Защото предстои да я изградите, поради което набирате пари.) Изглежда доста ясно, че продажбата на токъни с цел събиране на пари за изграждане на платформа, базирана на обещания, че купувачите на токъни ще получат печалба, когато платформата заработи, е предлагане на ценни книжа. Със сигурност SEC мисли така.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ