Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Финансист: Мярката с отстъпка за горивата е нелогична и ще засили инфлацията

Със сваляне на цените се насърчава потреблението, посочи Юлиян Войнов

гледано: 1768   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
0 гласа
Идеята за 25 стотинки отстъпка на литър гориво до 50 литра на човек е нелогична и е по-вероятно да засили инфлацията, отколкото да я успокои. Има няколко проблема с тази мярка – странно е да се бори инфлация, като се въздейства директно върху цените. Този коментар направи в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria финансистът Юлиян Войнов.

Мярката с горивата

„Инфлацията е следствие от високо потребителско търсене и за да има успокояване политиката трябва да е в посока задържане на потреблението. Със сваляне на цените то се насърчава, което е точно обратното на това, което трябва да направим“, посочи той.

Още по темата

Финансистът е убеден, че тази политика е много трудна за следене и контрол като администриране. Войнов изрази опасения, че не е ясно как ще се контролира това ограничение от 50 литра. „Излиза, че всяка бензиностанция трябва да има база данни, в противен случай всеки може да вземе 50 литра по няколко пъти“, смята той. Войнов подчерта, че такава мярка едва ли ще повлияе на положението на групите с ниски доходи, а по-скоро ще облагодетелства хора с високи доходи, които пътуват редовно.

Целта на протестите

Що се отнася до протестите на превозвачите, Юлиан Войнов смята, че исканията им са неоснователни и вижда по-скоро политическа мотивация зад тях. Той обърна внимание и на ситуацията с качеството на пътната мрежа и намеренията на управляващите да повишат тол таксите.

„Никъде в Европа няма толкова ниски тол такси, а тежкотоварните камиони най-много рушат пътищата и е логично те да плащат най-много. Тол таксите, които трябваше да важат още преди години, особено за тежкотоварните превозни средства, бяха намалени, а някои пътища бяха освободени. В резултат основният трафик се премести на второкласните пътища, където няма тол такси, и те станаха непроходими и в момента буквално се унищожават, защото не са пригодени за такива товари“, заяви той.

Финансистът отбелязва, че очакваните приходи от тол такси са възлизали на 1,5 милиарда лева, но вместо това те са едва една трета от приходите за винетки, което означава, че не работят.

Пътят към еврозоната

Войнов коментира и скептичните настроения относно предстоящото влизане на България в еврозоната и определи аргументите за евентуално вдигане на цените и намаляване на доходите като „лозунги плашила“ и „най-обикновена пропаганда от среди, които не искат България да се развива и да има европейско бъдеще“.

„Освен че сме задължени да влезем в еврозоната по договор, това е и цивилизационен избор. Влизането в еврозоната поставя държавите там на друго ниво и води до по-голяма взаимообвързаност между тях, включително с уеднаквяване на техните бизнес цикли, с единна парична и икономическа политика. Това е един клуб, който с мощта на своите икономики може да постига много по-лесно договорености“, отбеляза финансистът.

Като пример Войнов посочи опита на държави като Латвия, Литва и Естония, където инфлацията е траяла съвсем кратко време след влизането им в еврозоната. Той добави, че в момента светът се намира в изключителна икономическа ситуация, но това не е следствие от проблеми, свързани с еврозоната. „Инфлационния цикъл започна още миналата година, когато Русия предизвика скок в цените на енергийните източници чрез намаляване на предлаганите количества, тъй като явно още тогава се е готвила за война“, смята той.

Ще стигнат ли 1,5 милиарда лева от държавата като антиинфлационни мерки? Влошават ли се параметрите на новия държавен дълг? Какви са икономическите ефекти от войната?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.
 

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (12)

   1| 2    
0
 
0
 
12
преди 2 седмици
nikoi ne moje da spre gorata da se razlistva tova e kapitalizama
0
 
0
 
11
преди 2 седмици
0
 
1
 
10
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Този икономист е глупав, моля не пишете повече статии свързани с него. Първо инфлацията не идва от високото търсене в България, твърде малка държава сме, сигурно влизаме в статистическата грешка на европейското потребление на горива. Второ, не се сеща че ограничението от 50 литра на човек не е за да спира хората да отидат на следващата бензиностанция и да заредят още 50 литра, а да спира някой да отиде с цистерна и да източи бензиностанцията.
0
 
3
 
9
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
начи хора без автомобили да дотират с данъците си хората с автомобили ........
1
 
3
 
8
khao до: V.At.
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
мутрата го започна това...

Още от Бюджет и финанси
Българските банки ще спазват европейски правила за преструктуриране от 2024 г.