Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Експерт: Българската фабрика на e.GO може да е най-модерната

Идва време, в което експлоатационният живот на електрическите автомобили ще бъде няколко милиона километра и 30-40 години, прогнозира Любомир Станиславов

гледано: 1538   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
0 гласа

Проектът e.GO е много перспективен, понеже се опитва да отговори на големите въпроси в областта на електромобилите в световен мащаб. Тези проблеми са свързани с размера на батериите, автономните автомобили и модернизирането на заводите. Затова може да се окаже, че на наша територия в края на 2023 г. ще работи един от най-модерните автомобилни заводи в света. Това прогнозира по Bloomberg TV Bulgaria, в предаването "Светът е бизнес" арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив клъстър България.

Още по темата

Той обясни в подробности трите проблема.

Експертът припомни, че световното производство на батерии се е увеличило няколко пъти в последните години, което се дължи в 99,9% на автомобилната индустрия. „В същото време, само 2% или малко повече от световното производство на автомобили е на електрически“, отбелязва Станиславов.

Той риторично попита какво ще стане през 2030 г., когато ще говорим 50-60-70% от автомобилите да бъдат електрически.

За да се произведат толкова много батерии, ще има нужда от огромно количество полезни изкопаеми, затова бъдещето е на компании, които не залагат на батерии с огромни размери, за които са нужни повече минерални ресурси.

Любомир Станиславов смята също, че в България се подценява времето, което ще е нужно, за да станат автономните автомобили реалност. Според него в рамките на следващите пет и десет години ще имаме първите масово произвеждани роботизирани автономни автомобили.

„Технологиите за това са вече тук, остава да се решат правните и етичните проблеми“, посочи той.

Най-интересна според експерта обаче е третата надпревара – как да бъде модернизиран класическият автомобилен завод.

„Въпреки, че модерните заводи са сложни, те са идентични с принципите на Хенри Форд, коментира специалистът и отбеляза, че това ги прави неатрактивни за инвеститорите.

„За да направите един класически автомобилен завод, вероятно ще са ви нужни между 1 и 2 милиарда. Тази инвестиция може да се окаже погрешна, ако моделите, които се произвеждат вътре, не се приемат добре от пазара“, обясни арх. Любомир Станиславов.

Това, според него, е една от причините световните борси и големите инвеститори да избягват инвестиции в автомобилни производства. Този проблем още преди десетина години накара компаниите да мислят как да намалят нужните вложения в автомобилното производство, а логиката ги отведе до необходимостта за елиминиране на два от най-скъпите елемента във веригата – отдела, в който се пресоват ламарините, както и бояджийската работилница.

Това вече е направено – в Тексас. Там обаче произвеждат продукт, който има ограничения в начина, по който изглежда – примерно Tesla Cybertruck.

Любомир Станиславов потвърди, че такова решение се опитват да реализират и e.GO в партньорство с Технически университет - Аахен. Те обаче подхождат по друг начин. Двете суперскъпи звена в производството – пресоването и бояджийското – са елиминирани с употребата на изцяло алуминиевата пространствена рама, а всички външни панели са изработени от ABS пластмаса. Алуминиевата пространствена рама позволява и много по-бързо да се проектират нови модели и да се скъси времето до излизане на пазара.

„С един проект покриваме и трите световни направления“, посочва Станиславов.

Експертът напомни, че капацитетът на завода в Ловеч ще бъде 30 хиляди автомобила годишно, с възможност да се увеличи. От съществуващия досега завод ще се използва само индустриалния терен и довеждащата инфраструктура. Крайният продукт струва под 20 хил. евро или под 25 хил. евро, в зависимост от оборудването.

Станиславов прогнозира, че когато българският завод заработи, ще има предпоставки тази цена да бъде редуцирана, като ще станат видни ползите от производството в България.

На територията на завода ще има над 1100 дка свободна площ за индустриална зона за доставчици на компоненти както за e.GO, така и за други производители, така че очакванията са, че в крайна сметка тази инвестиция да доведе до създаването на 5 хиляди работни места в региона (самата фабрика ще наема хиляда души).

„Има голям шанс, когато тази фабрика заработи през 2023 г., това да бъде една от най-модерните или най-модерната фабрика за производство на електромобили“, убеден е Станиславов.

Той е убеден, че електрическите автомобили са много по-подходящи за не толкова богати държави, като нашата, защото в по-дългосрочен аспект цените им ще паднат, и то драстично.

„Устройството на електрическия автомобил е много по-просто от това на такъв с двигател с вътрешно горене и в тях се влагат много по-малко часове работа, в порядък на десетки пъти по-малко. Алуминиевата конструкция, която ще се използва от e.GO, има живот минимум 50 години, преди да почнат да се променят якостните ѝ качества. Пластмасовите панели са на практика вечни и лесни и евтини за подменяне, ако претърпят удар“, разкри предимствата на електрическите возила изпълнителният директор на Аутомотив клъстър България.

Той очаква, че идва времето, когато животът на един автомобил няма да бъде 10-15 години и с него да се изминават между 300 хиляди и 500 хиляди километра. „Идва време, в което експлоатационният живот (разбира се, може да се наложи смяна на батерия на 15 или 20 години) вероятно ще бъде няколко милиона километра и 30-40, ако не и повече години. Което ще бъде и най-доброто нещо за екологията“, прогнозира Любомир Станиславов.

В тази връзка производителите на автомобили почват да наричат себе си „доставчици на мобилност“.

Повече за автономните автомобили и бъдещето на автомобилната индустрия и градовете – вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Още гости на предаването "Светът е бизнес" открийте тук.

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (7)

1
 
3
 
7
bgMan до: redcretin
преди 2 месеца
Батерията е консуматив, не е сърцето на EV, че да свършва животът му само заради една батерия.
2
 
1
 
6
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
архитект начело на автомобилния клъстер - нищо чудно че пелтечи пълни глупотевини, той дори не ги разбира :)Животът на ЕВ е = живота на батериите му, в случая 9-12 години.
1
 
1
 
5
преди 2 месеца
Фабриката може и да е най-модерната, но това, което наистина има смисъл е българските работници на компанията да получават добри заплати ако тя е толкова успешна, колкото надуват фанфарите.
5
 
2
 
4
zelka007 до: georgi_shum
преди 2 месеца
гришата го прецака оня мустакатия дето се крие в сръбско ... а и колите беха с отчайващо качество ...
1
 
6
 
3
georgi_shum до: zelka007
преди 2 месеца
Дано наистина, и аз бих се радвал да стане нещо. Но в предвид конкретната колата като цяло и доста ограничената и практичност, и аз имам странното усещане, че тия завод ще има съдбата на този на Гришата и Грейт Уол в същия този Ловеч.

Още от Новини
Мъск: Кризата с чиповете може да бъде решена още през 2022 г.