“Ислямска държава“ има ново оръжие в разпространението на реч на омразата и съдържание с насилие онлайн: емотиконите.
През последните два месеца Facebook страници на арабски, кюрдски и английски език използват тези цифрови образи, за да заобикалят правилата за съдържание на Facebook. Емотиконите се използват вместо думи като „оръжие“, „експлозия“ и „ракета“, за да защитават терористичните атаки на ИДИЛ из Близкия изток и по-далеч.
Тези страници, които се представят за масови медийни организации със светски имена като World News и Media Point, общо са събрали стотици хиляди харесвания, споделяния и коментари, сочи проучване, споделено с Politico.
Фалшивите медии са част от сложна кампания за дигитална дезинформация, която включва използването на различни тактики сред Facebook страници, Twitter профили и Telegram канали. Свързаните с ИДИЛ канали общо имат почти 80 хил. последователи. Част от съдържанието в социалните медии е налично от юни 2020 г., основно фокусирайки се върху разпространението на реч на омразата в Ирак и Сирия, споделяйки новини за нападения на „Ислямска държава“ от официалните говорители на групата.
Голяма част от съдържанието на ИДИЛ, прегледано от Politico, все още е онлайн – а нито част от него не трябва да е налично в социалните медии, базирайки се на самите им правила срещу терористичното съдържание.
„Те са свързани с по-широката неофициална новинарска екосистема на ИДИЛ, която е измислила специфични тактики за избягване [на правилата], така че въпреки сваляне на съдържанието да процъфтяват и да продължават да го правят“, казва Мустафа Аяд, изпълнителен директор за Африка, Близкия изток и Азия в Institute for Strategic Dialogue – мозъчен тръст, който след екстремизма онлайн. Аяд е открил терористичните групировки в трите платформи и споделя откритията си с онлайн изданието Politico.
“Поддръжниците на ИДИЛ са измислили начин да използват няколко платформи по все по-усъвършенстващ се начин“, добавя той. „Защо разработват код с емотикони, за да опишат определени неща във Facebook и не използват същия код в Telegram? Става въпрос за използването на различни тактики“.
Различни платформи, различни тактики
Групите се възползват от задни вратички в политиките за съдържание на всяка една от медийните платформи, за да популяризират идеология, свързана с омразата и насилието, посочват двама служители на националната сигурност и трима изследователи, които следят онлайн джихадистки материали.
Във Facebook това включва замяната на терористичен език с емотикони. В Twitter тактиката включва смекчаване на съдържанието на английски език в сравнение с публикуването на арабски. В Telegram тактиката означава копиране директно на официални материали на ИДИЛ. Това е постоянно развиваща се битка на котка и мишка с технологичните компании и агенциите за национална сигурност.
Комбинацията от различни платформи сега позволява на джихадистките групи да достигат възможно най-широката публика, докато в същото време се описват като част от легитимна политическа организация. Алтернативни мрежи като Telegram осигуряват място да координират тактиките си, а по-традиционни платформи като Facebook се ползват, за да се разпространява често по-смекчена пропаганда, за да се заобикалят инструментите за модериране на съдържанието на платформата.
„Много са обиграни. Знаят много добре какво правят“, казва Айше Дениз Локманоглу, специализант в Центъра за комуникации и публична политика в Northwestern University's.
От Facebook са отказали коментар по въпроса, но са заявили, че разследват профилите. Представители на Twitter и Telegram не са отговорили на исканията за коментар.
Технологичните компании, дори когато са били бавни при премахването на материали от западни екстремисти, агресивно премахват десетки хиляди профили с близки връзки към ИДИЛ, талибаните или други джихадистки групировки, често работейки в близки отношения с агенциите за национална сигурност, за да отсеят такъв материал.
Това обаче не винаги е било толкова успешно. Вътрешни документи на Facebook, представени публично от бившата служителка на социалната мрежа и информаторка Франсис Хоугън, показаха как компанията неведнъж се е проваляла в това да защити арабско-говорящите си потребители от терористично съдържание. В отговор Meta – компанията майка на Facebook, заяви, че инвестира усилено в модериране на съдържанието, базирано в Близкия изток.
Въпреки това екстремистите са се развили бързо, за да останат по-напред в играта, възползвайки се от слабото сътрудничество между технологичните компании, когато се цели сваляне на кампании в няколко социални медии.
Майли Кризис, дипломиран сътрудник в Лабораторията за иновации и изследване на поляризацията и екстремизма към American University, която следи онлайн пропагандата на ИДИЛ, казва, че тези групи често използват резервни профили в социалните мрежи, в случай че основните им канали бъдат премахнати.
„Те винаги имат резервен канал, който човек може да свърже един с друг“, добавя Кризис, която не е свързана с работата на Institute for Strategic Dialogue, но сама е открила част от същата свързана с ИДИЛ кампания за дезинформация в интернет.
„За ИДИЛ това е важно, тъй като те възприемат себе си като световен халифат. Затова тези медийни канали, например Twitter, Facebook, и Telegram, са важни за поддържане“, казва тя.
Бягство от затвора в Сирия
В края на януари бойци на ИДИЛ организираха насилствено бягство от затвора в Хасака, Сирия – и показаха механизма си за онлайн дезинформация в действие.
В Telegram фалшивите медии започнаха да споделят конкретен хаштаг на ИДИЛ, който терористичната група използва, за да координира съобщенията си за нападения, което доведе до 10-дневна битка около сирийския град. Освен това те промениха предназначението на снимки и друго съдържание в социалните мрежи директно от официалния пропаганден апарат на джихадистите, често запазвайки логото на ИДИЛ в публикациите, споделяни в Telegram.
В Twitter профили на арабски език открито подкрепяха бягството от затвора, като споделяха хаштага на ИДИЛ и възхваляваха „халифатската държава“. На английски език обаче, където инструментите за онлайн съдържанието на социалната медия са по-развити, тези профили веднага използваха по-смекчен език, просто наричайки бойците „обединили се мюсюлмани“.
Във Facebook страниците са разчитали на кода си с емотикони, за да съобщят за нападението, свързвайки дигитални изображения, за да опишат термини, свързани с ИДИЛ. Освен това те са публикували дълго видео на бягството от затвора, генерирало около 90 хил. гледания, което е било заснето от гледна точка на бойците, докато се разпръскват в сирийския град.
Профилите, каналите и страниците на всичките три социални мрежи непрекъснато са споделяли взаимно съдържание, както и такова на други потребители, разпространявали материала на широка онлайн аудитория.
„Това, което се случва, е нещо напълно ново“, казва Аяд от Institute for Strategic Dialogue. “Това е тактика на няколко платформи и няколко езика, която използва фалшиви медии и различни стратегии за съдържание. Целта явно е да се поддържа онлайн присъствие, без да бъдат засечени“.


Подпалиха колите на жена в София (СНИМКИ/ВИДЕО)
Година затвор за варненски насилник, пребивал майка си и баба си за пари
Какво време ни очаква в петък?
Общината иска пари от Европа, за да осигури доброволците във Варна
Галерия “Графит” е домакин на благотворителна фотоизложба “Пътят на слънцето”
Складирането на петрол в Китай замъглява перспективите на търсенето
Новият модел на DeepSeek може отново да разтърси света през 2026 г.
Дезинформацията подкопа COP30 и възможностите за рационален икономически дебат
Най-лошата година за саудитските акции от 10 г. насам стресна трейдърите
От имоти към ETF-и и облигации - българинът инвестира все по-смело на борсата
Volkswagen Group се отърва от легендарно дизайнерско студио
Пет култови кросоувъра от началото на века, които си заслужават
Самолет кацна върху автомобил на магистрала
Европа се опита да спре китайците, но в крайна сметка им помогна
Ето го новия най-евтин седан на Nissan
Почина баскетболният треньор Иван Евстатиев
Гуинет Полтроу и синът ѝ заедно на събитие, Моузес е одрал кожата на баща си
Повишени нива на фини прахови частици в София, ще мият улиците
Божанов: Пеевски е решил Борисов да просъществува още известно време
Карлос Насар е носител на наградата "Спортен Икар"
преди 3 години Нали, айде тогава отивай да зяпаш "истинските" медии, като Раша тудей, където ви казват "истината". Може и във ФБ групичката на Костя Копейкин да четеш, ако не знаеш руски, те ще ти обяснят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Повече че тревожи масовото разпространение на Езика на Агресивната Тъпота, като демонстрираният в статията тук. Емотиконите били език на омразата и съдържание с насилие... Лелелелелеле отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Точно тука да се пише за "фалшиви медии" е направо фалшиво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар