Предвижда се от 2016 г. финансиране по програмата да се отпуска и за сгради, които през 2015 г. не са попаднали в обхвата ѝ – блокове с до 36 апартамента в тях, намиращи се в общини, които не са бенефициенти по новата оперативна програма „Региони в растеж“ (2014 – 2020 г.).
Програмата ще финансира дейности по конструктивното укрепване на блоковете, ако е необходимо, както и ремонтни дейности на общите части на блоковете - покриви, фасади, стълбищни и асансьорни клетки и др., и мерки за енергийна ефективност – топлоизолация, смяна на дограма, локални инсталации за отопление и т. н.
За да кандидатстват по програмата, живущите в блоковете трябва да проведат общо събрание, да учредят сдружение на собствениците в общината и да го регистрират в Агенцията по вписванията като юридическо лице. След това се подават документи по образец в местната администрация. Ако общината одобри сградата, собствениците подписват споразумение с нея, с което ѝ делегират правото да ги представлява пред Българската банка за развитие, чрез която се разпределя бюджетът на програмата (1 млрд. евро).
Общината има ангажимент да проведе всички тръжни процедури и да организира ремонтите по сградите съгласно методическите указания на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Добра идея, слаба рамка – предпоставки за лошо изпълнение
Програмата стартира скоростно точно в навечерието на подготовката за местните избори. От декември насам на обществеността се обявява с фанфари информация за инициативата „на час по лъжичка“. Няма количествени сметки, няма заложени конкретни очаквания под формата на енергийни спестявания.
Оставяме настрана спора доколко е редно и оправдано рехабилитация на частни жилища да се осъществява с държавна помощ, с което се нарушава основното изискване държавата да е равноотдалечена от всички свои граждани. Повечето държави от бившия източен блок отдавна реализираха подобни програми с висок дял на безвъзмездното финансиране, но като пилотни, демонстрационни проекти. В последствие грантовете постепенно намаляха до около 35%. Пълното покриване на разходите може освен това да се разгледа и като незаконна държавна помощ и да подлежи на санкция, която също ще се плати с пари от данъци.
На първо място прави впечатление критерият за допустимост по програмата – първи по ред, първи по право. Как обаче ще се определи кой е бил първи, като няма общ регистър на подадените заявления? Подобна електронна система вече беше поискана от местните администрации в лицето на Националното сдружение на общините в България, но едва ли ще бъде изградена.
Търговете за инженеринг – т. е. едновременно за проектиране, строителство и надзор, с критерий най-ниска цена, са предпоставка, от една страна, за злоупотреби със средствата, а от друга – за некачествено строителство, още повече, че капацитетът на общините да контролират процеса е силно ограничен. За това вече предупредиха редица организации, включително и Камарата на архитектите в България.
Заради липсата на индикативни сметки фирмите, които ще се включат в обществените поръчки, няма как да знаят каква цена да дадат. Много от тях, за да минимизират риска от евентуални преразходи и непредвидени разходи, вероятно ще завишат офертите си. От друга страна, критерият "най-ниска цена" е предпоставка за влагането на по-евтини и некачествени материали. Така ремонтът може да постигне точно обратен ефект – вместо да подобри комфорта на обитателите на жилищата, да го влоши.


ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт


преди 10 години Но от това си имат полза. блокират евентуални искания от ЕС за обновяване на сградния фонд/поради течаща процедура по "обновяване"/, после с едни пари от бюджета, /сиреч от хората, някои лихви и неустойки па` от тях/ се прави това, като около 50% от тях ще се върнат през администрацията пак у държавата/под форма на различни такси, дейности, вкл. инвеститорски и АВТОРСКИ контрол и прочие/ и накрая едно вдигане на данъци пак ще върне некой лев. Та иначе казано "с чужда пита помен", пък и ще се "почерпят" порядъчно..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Чл.100, последен, кратък ясен....... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Само лъжи тука! Какво "саниране" е това? Дойдоха герберастите и пак някви възвишени "реформи"! Тука щети опаковат с пластмаса жилището и това им било саниране! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз ли нещо съм пропуснал, но защо не виждам въпросния 1 млрд.лв. по тази програма в държавния бюджет? Няма ги гласувани и като държавен дълг. Т.е., тази програма или по-точно финансирането за нея все още не е одобрено от Народното събрание. Само че, като парламентарна република все си мисля, че подобни харчове следва да бъдат одобрявани от НС, а не еднолично от МС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години По отношение на ЕСКО, имам силно съмнение, че министърката, дори не е чувала за този тип договори, а в България имаме реализирани проекти и то общински. Най-лошото е, че ЕСКО договорите решават големите дефекти на сега заложената програма - ако няма качество няма спестяване, няма печалба за строителя, финансирането е за сметка на собствениците на сградите, разбито във времето и на база реалното спестяване, което явно няма как да се хареса на организиращите сегашната програма. Отделно при започване на процедурите сега и задължителното обжалване, то това са има-няма реален старт към септември-октомври, кой ще е съгласен да излезе и да остави да се ремонтира жилището му през зимата?!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години оборотни жилища/щото няма кинти/, за периода на строеж на нови. Защото и от ЕС натискат за това. И ето Румънците вече действат във вероятно правилната посока/статия публикувана тук/Та така..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години защо е нужно да отговарят със собственост и пред кого. Вписването на определени мерки като задължителни, но нежеланието на СС да ги ползва, прави изискуеми сумите похарчени до този момент, защо? И други......3. Няма яснота точно как ще бъдат "оеднаквявани" балкони. Изобщо липсват примерни проектни решения с възможност за избор. Посочено е вече за енергийния клас, като на едно място/и то обнародвано в държ. в-к/се говори за "най-добрия енергиен клас", на друго за "поне минимум клас С". Отново няма пълна яснота за всички техн. въпроси посочени в статията. Да не говорим за принципи на програма ЕСКО. В БГ никога/особено при ЗОП/ не се плаща при ефективно свършена работа.....И още много други въпроси за които има въпроси към МРР, но и до момента няма отговор. Та ПМС-то бе публикувано едва на 06.02.15...Да не говорим за неясноти при процедурите по ЗОП, обжалването им и прочие. Ясно е желанието с лепене на стиропор и смяна на дограма да се вдигне изтеклия срок, без да се строят социални и отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години От къде ли да започна!?! Едните въпроси касаят чисто финансов аспект, други юридически и трети тясно специализиран архитектурно-технически.1. Посочено е, че СС е изключено като страна от един етап насетне. В договора между Общини, банка и областен/формата е на сайта на МРР/, има клауза за дължима лихва по падеж, като не е ясно кой и защо я плаща. Средствата се дават при старт, като в един момент може да се наложи връщане/вероятно пак с лихва/. Предвидено е банката да прехвърля възникнало вземане/на кого и защо/. Парите са от бюджета/т.е. всички нас/ и въпреки това се говори за лихви и вдигане на данък/т.е. пак събрани от нас/.Никой категорично/в методика или к`вот да е/ посочва кои дейности ще са за сметка на собствениците. И други.....2. Изключен е контрола на СС дори при некачествено или частично получен продукт. След като, държавата е гарант Защо е нужно СС като юридическо лице още повече при фактическото му обезсилване като страна. След като не става въпрос за вещни права, отговор Сигнализирай за неуместен коментар