IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Акция "безплатно саниране": къде се крият рисковете

Това е засега първата и единствена инициатива с подобен мащаб, която адресира тежкия проблем с панелните жилища, но в нея са заложени доста капани

08:17 | 11.02.15 г. 29
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Панелките често се определят от експерти като източник на системен риск не само за живеещите в тях, но и за цялата държава заради мащабите на строителството по индустриален способ. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Панелките често се определят от експерти като източник на системен риск не само за живеещите в тях, но и за цялата държава заради мащабите на строителството по индустриален способ. Снимка: Investor.bg

Предвижда се от 2016 г. финансиране по програмата да се отпуска и за сгради, които през 2015 г. не са попаднали в обхвата ѝ – блокове с до 36 апартамента в тях, намиращи се в общини, които не са бенефициенти по новата оперативна програма „Региони в растеж“ (2014 – 2020 г.).

Програмата ще финансира дейности по конструктивното укрепване на блоковете, ако е необходимо, както и ремонтни дейности на общите части на блоковете - покриви, фасади, стълбищни и асансьорни клетки и др., и мерки за енергийна ефективност – топлоизолация, смяна на дограма, локални инсталации за отопление и т. н.

За да кандидатстват по програмата, живущите в блоковете трябва да проведат общо събрание, да учредят сдружение на собствениците в общината и да го регистрират в Агенцията по вписванията като юридическо лице. След това се подават документи по образец в местната администрация. Ако общината одобри сградата, собствениците подписват споразумение с нея, с което ѝ делегират правото да ги представлява пред Българската банка за развитие, чрез която се разпределя бюджетът на програмата (1 млрд. евро).

Общината има ангажимент да проведе всички тръжни процедури и да организира ремонтите по сградите съгласно методическите указания на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Добра идея, слаба рамка – предпоставки за лошо изпълнение

Програмата стартира скоростно точно в навечерието на подготовката за местните избори. От декември насам на обществеността се обявява с фанфари информация за инициативата „на час по лъжичка“. Няма количествени сметки, няма заложени конкретни очаквания под формата на енергийни спестявания.

Оставяме настрана спора доколко е редно и оправдано рехабилитация на частни жилища да се осъществява с държавна помощ, с което се нарушава основното изискване държавата да е равноотдалечена от всички свои граждани. Повечето държави от бившия източен блок отдавна реализираха подобни програми с висок дял на безвъзмездното финансиране, но като пилотни, демонстрационни проекти. В последствие грантовете постепенно намаляха до около 35%. Пълното покриване на разходите може освен това да се разгледа и като незаконна държавна помощ и да подлежи на санкция, която също ще се плати с пари от данъци.

На първо място прави впечатление критерият за допустимост по програмата – първи по ред, първи по право. Как обаче ще се определи кой е бил първи, като няма общ регистър на подадените заявления? Подобна електронна система вече беше поискана от местните администрации в лицето на Националното сдружение на общините в България, но едва ли ще бъде изградена.

Търговете за инженеринг – т. е. едновременно за проектиране, строителство и надзор, с критерий най-ниска цена, са предпоставка, от една страна, за злоупотреби със средствата, а от друга – за некачествено строителство, още повече, че капацитетът на общините да контролират процеса е силно ограничен. За това вече предупредиха редица организации, включително и Камарата на архитектите в България.

Заради липсата на индикативни сметки фирмите, които ще се включат в обществените поръчки, няма как да знаят каква цена да дадат. Много от тях, за да минимизират риска от евентуални преразходи и непредвидени разходи, вероятно ще завишат офертите си. От друга страна, критерият "най-ниска цена" е предпоставка за влагането на по-евтини и некачествени материали. Така ремонтът може да постигне точно обратен ефект – вместо да подобри комфорта на обитателите на жилищата, да го влоши.

Последна актуализация: 14:04 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Имоти виж още

Коментари

8
rate up comment 10 rate down comment 4
edimi
преди 9 години
Но от това си имат полза. блокират евентуални искания от ЕС за обновяване на сградния фонд/поради течаща процедура по "обновяване"/, после с едни пари от бюджета, /сиреч от хората, някои лихви и неустойки па` от тях/ се прави това, като около 50% от тях ще се върнат през администрацията пак у държавата/под форма на различни такси, дейности, вкл. инвеститорски и АВТОРСКИ контрол и прочие/ и накрая едно вдигане на данъци пак ще върне некой лев. Та иначе казано "с чужда пита помен", пък и ще се "почерпят" порядъчно.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 1
edimi
преди 9 години
Чл.100, последен, кратък ясен.......
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 25 rate down comment 9
Илко
преди 9 години
Само лъжи тука! Какво "саниране" е това? Дойдоха герберастите и пак някви възвишени "реформи"! Тука щети опаковат с пластмаса жилището и това им било саниране!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 25 rate down comment 2
Pivoley
преди 9 години
Аз ли нещо съм пропуснал, но защо не виждам въпросния 1 млрд.лв. по тази програма в държавния бюджет? Няма ги гласувани и като държавен дълг. Т.е., тази програма или по-точно финансирането за нея все още не е одобрено от Народното събрание. Само че, като парламентарна република все си мисля, че подобни харчове следва да бъдат одобрявани от НС, а не еднолично от МС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 22 rate down comment 0
ivanrog
преди 9 години
По отношение на ЕСКО, имам силно съмнение, че министърката, дори не е чувала за този тип договори, а в България имаме реализирани проекти и то общински. Най-лошото е, че ЕСКО договорите решават големите дефекти на сега заложената програма - ако няма качество няма спестяване, няма печалба за строителя, финансирането е за сметка на собствениците на сградите, разбито във времето и на база реалното спестяване, което явно няма как да се хареса на организиращите сегашната програма. Отделно при започване на процедурите сега и задължителното обжалване, то това са има-няма реален старт към септември-октомври, кой ще е съгласен да излезе и да остави да се ремонтира жилището му през зимата?!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 19 rate down comment 0
edimi
преди 9 години
оборотни жилища/щото няма кинти/, за периода на строеж на нови. Защото и от ЕС натискат за това. И ето Румънците вече действат във вероятно правилната посока/статия публикувана тук/Та така.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 16 rate down comment 2
edimi
преди 9 години
защо е нужно да отговарят със собственост и пред кого. Вписването на определени мерки като задължителни, но нежеланието на СС да ги ползва, прави изискуеми сумите похарчени до този момент, защо? И други......3. Няма яснота точно как ще бъдат "оеднаквявани" балкони. Изобщо липсват примерни проектни решения с възможност за избор. Посочено е вече за енергийния клас, като на едно място/и то обнародвано в държ. в-к/се говори за "най-добрия енергиен клас", на друго за "поне минимум клас С". Отново няма пълна яснота за всички техн. въпроси посочени в статията. Да не говорим за принципи на програма ЕСКО. В БГ никога/особено при ЗОП/ не се плаща при ефективно свършена работа.....И още много други въпроси за които има въпроси към МРР, но и до момента няма отговор. Та ПМС-то бе публикувано едва на 06.02.15...Да не говорим за неясноти при процедурите по ЗОП, обжалването им и прочие. Ясно е желанието с лепене на стиропор и смяна на дограма да се вдигне изтеклия срок, без да се строят социални и
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 22 rate down comment 1
edimi
преди 9 години
От къде ли да започна!?! Едните въпроси касаят чисто финансов аспект, други юридически и трети тясно специализиран архитектурно-технически.1. Посочено е, че СС е изключено като страна от един етап насетне. В договора между Общини, банка и областен/формата е на сайта на МРР/, има клауза за дължима лихва по падеж, като не е ясно кой и защо я плаща. Средствата се дават при старт, като в един момент може да се наложи връщане/вероятно пак с лихва/. Предвидено е банката да прехвърля възникнало вземане/на кого и защо/. Парите са от бюджета/т.е. всички нас/ и въпреки това се говори за лихви и вдигане на данък/т.е. пак събрани от нас/.Никой категорично/в методика или к`вот да е/ посочва кои дейности ще са за сметка на собствениците. И други.....2. Изключен е контрола на СС дори при некачествено или частично получен продукт. След като, държавата е гарант Защо е нужно СС като юридическо лице още повече при фактическото му обезсилване като страна. След като не става въпрос за вещни права,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още