Как ще се развиват стратегиите за развитие на клоновата мрежа на банките по света в условията на сегашната икономическа и бизнес среда, как тези стратегии ще бъдат повлияни от новите технологии, какво ще e отражението на този процес върху пазара на имоти? На тези въпроси търси отговор нов доклад на консултантската компания Jones Lang LaSalle (JLL), с който Investor.bg разполага.
В някои случаи се оказва, че банките срещат значителни трудности при осъществяване на стратегията си за експанзия на мрежата си поради редица фактори. В някои азиатски локации например конкуренцията за топ локации е толкова висока, че не е необичайно 10 банки да се съревновават за един обект.
Наред с банките, в процес на мащабно разширяване на клоновете си обаче, има и множество такива, които са предприели оптимизация на своите разходи, мрежи и целия бизнес модел.
Докато в развиващите се страни банките като цяло са по-експанзионно настроени, то в развития свят пазарите са пренаситени от банково присъствие.
Като цяло проблемът при клоновата мрежа и на двете стратегии е подобен. Той е свързан с фундамента на клоновия модел. В идеалния случай разширяващите се банки искат присъствие на топ локации в съседство с модните марки, но нямат тази мощ, имидж, нито оборот, за да впечатлят собствениците и наемодателите.
Следователно ключовият момент за в бъдеще, особено що се отнася до развиващите се пазари в Азия и Латинска Америка, ще бъде какви стъпки ще вземат банките, за да направят своите клонове по-привлекателни за инвеститорите и наемодателите.
Много от тях ще трябва да осъзнаят, че стратегията за клон във всеки град е нереалистична, поради множество ограничения – географски, логистични, технологични и пазарни.
Два свята
Докладът обаче отчита, че бъдещето на световната банкова система ще бъде все повече бъдеще на два свята – развит и развиващ се.
От една страна развитият свят има задача да се справя с проблеми като решаване на наследството от необслужвани кредити, прочистване на нивото на ливъридж, експозиция към държавните дългове, консолидация, продажба на ненужни активи и намиране на нови източници на растеж. Предпазливото кредитиране повече ще се превръща в характерна черта на западните банки.
Въпреки че най-лошото вероятно е отминало, потенциалът за спад пред тях остава като вероятен сценарий през следващите 3 до 5 години.
От своя страна банките в развиващите се икономики се радват на потенциал за по-здравословен ръст. Те са по-устойчиви към глобалните икономически шокове и като цяло експертите смятат, че вълната се движи в посока срещу големите банки. Максимата „преклено голяма, за да фалира“ се превърна в „преклено голяма, за да бъде спасена“.
В резултат на тези особености стратегиите за развитието на банковия модел за в бъдеще ще са основани на различна логика.
Тези в развития свят ще се концентрират върху оптимизация на дейностите си с цел бързина, качество, етика и гъвкавост, интернет и мобилно банкиране, услуги за управление на богатството.
Конюнктурата в развиващия се свят пък е коренно различна. От компанията цитират данни, според които близо 2,5 млрд. души по света не ползват банкови услуги. Значително по-голямата част от тях се пада на развиващите се страни, където 59% от възрастните нямат банкова сметка. За сравнение този дял е едва 11% в развития свят.
„Златна интернет треска“
Преди малко повече от десетилетие банките гледаха на интернет с притеснение. Когато в крайна сметка се решиха да го включат като допълнителен канал за бизнес, резултатите бяха повече от обещаващи. Днес вече е повече от ясно, че бъдещето принадлежи на онези, които имат визията и възможността да интегрират по-успешно новите технологии във всичките им форми.
В това отношение от компанията очакват истинска „златна интернет треска“ в банковия сектор, която ще наложи въвеждането на нови услуги и стандарти. Сред тях ще бъдат по-активното използване на мобилни приложения, инвестиции в платформи за мобилни разплащания, разплащания между отделни потребители директно между два смартфона, SMS банкиране, както и разработка на множество други технологии като GPS маркетинг, биометрични услуги, видео конферентни услуги, колцентрове, 3D баркодове, услуги, базирани на технологиите RFID и NFC, и много други.
В този контекст едни от най-големите конкуренти на банките за в бъдеще ще бъдат телекомуникационните компании, които все по-усилено се насочват към потребителите, ползващи в по-малка степен банкови услуги, пред които промотират все по-иновативни услуги за мобилни разплащания. Този факт, както и необходимостта от драстично подобряване на имиджа на банките в периода след голямата рецесия, ги изправя пред спешната необходимост от радикални мерки.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
преди 13 години "В този контекст едни от най-големите конкуренти на банките за в бъдеще ще бъдат телекомуникационните компании,"НЕ КОНКУРЕНТИ, А ПАРТНЬОРИ !!!!Явно не се прави разлика м/ду УСЛУГА и Техническата и реализация!Напр. Разплащането е услуга която може да бъде осъществана по няколко начина: С пари в брой; С банков превод нареден в офис; Банков превод нареден през Интернет банкиране; Банков превод наредн през GSM или СмартФон или АТМ и т.н.Няма как да бъде осъщенствено разплащане (освен ако не е в брой) без Банкова Сметка - всичко останало е платформи за разплащане! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Банките имат толкова бъдеще колкото и пощите... Вие ще отидете ли да пуснете телеграма от близкия до вас пощенски клон? Никога, нали? А голяма част от най-малките не знаят и какво е това телеграма или писмо в плик! Така ще бъде и с банките. Ще станат само едни бутици където ще ходят или най-богатите или най-неграмотните. Всички останали ще се разплащат от смартфона си без участието на банки, също както сега изпращат имейли без участието на пощи и пощенски клонове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар