IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Зависимостта от европейските пари - тежък структурен проблем за строителството

Не се очертава 2016 г. да е много по-добра за сектора заради закъснението по новите оперативни програми

09:04 | 03.01.16 г. 5
<p>
	За повечето големи инфраструктурни проекти финансиране няма, а обемът на частните инвестиции е твърде малък, за да компенсира пропадането през последните години. <em>Снимка: архив, Ройтерс</em></p>

За повечето големи инфраструктурни проекти финансиране няма, а обемът на частните инвестиции е твърде малък, за да компенсира пропадането през последните години. Снимка: архив, Ройтерс

Още една (почти) нулева година

От 2014 г. браншът се фокусира върху довършването на обектите, финансирани със средства от стария програмен период (2007-2013 г.), за да се минимизират загубите и да се усвоят максимално много средства. Това е и причината НСИ да отчете, че строителството е започнало да създава нови работни места от 2014 г. година.

В момента обаче обектите се приключват и индустрията вероятно отново ще започне да освобождава хора,  прогнозира Иван Бойков.

След като 2015 г. беше нулева за строителството от гледна точка на новите оперативни програми, и 2016 г. не се очертава много по-добра. По новата програма “Околна среда” засега ще се работи само по няколко договорени с Европейската комисия проекти, повечето изостанали поради едни или други причини от предходния програмен период, защото Брюксел иска първо да довършим реформата във водния сектор, преди да стартират големите инвестиции. Останалите обекти ще могат да започнат след подготовката на прединвестиционните проучвания, с които ще се определи необходимостта от реализирането на определени ВиК проекти на регионално ниво.

Това обаче няма как да стане преди 2017 г. Като се имат предвид и процедурите за обществени поръчки, ново строителство във ВиК сектора може да се очаква чак през 2017 г. и след това. Това със сигурност означава нов период на “ударна” работа за изпълнение на обектите, т.е. нов пик на строителството на инфраструктура към края на програмния период.

При пътното строителство няколко големи обекта приключиха през тази година. Довършена беше магистрала “Марица”, “Струма” свърза София и Благоевград, пусната беше в движение и отсечката от “Струма” непосредствено преди границата с Гърция, почти приключиха мащабните ремонти на старите участъци на “Тракия”, довършен беше участък от Западната дъга на столичния околовръстен път и т.н.

Няколко важни инфраструктурни проекта обаче няма да бъдат завършени в срок основно заради забавяне на обществените поръчки и съдебни спорове (жп линиите Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград, обходът на Габрово). За разплащането със строителите са заложени заемни средства в бюджета за следващата година. Допълнителни пари бяха осигурени и с актуализацията на бюджета за 2015 г.

През следващата година от големите инфраструктурни проекти ще стартира третият лъч на метрото в София, за който вече има избрани изпълнители. Работи се и по проектирането на недостроените участъци от магистрала “Струма”.

Последна актуализация: 14:06 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

5
rate up comment 12 rate down comment 0
aldy
преди 8 години
Европейските фондове са ЛЕСНИ ПАРИ ЗА КРАДЕНЕ. Те потъват във всевъзможните обществени поръчки, които по правило се печелят от фирми, близки до властващия хайдутлук. Ако нещо се обърка, отменят търга и го насрочват наново. Така си изпатих и аз, като спечелих една такава обществена поръчка и след това търгът беше отменен. Ама постфактум. Но така икономика не се развива, а се закопава...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 1
STRAHO
преди 8 години
Какво предлагаш? Насилствени действия маскирани зад даначни промени?Няма да проработят. Насила хубост не става. То да е само в тази сфера така. Насила ги карат в частни фондове да се осигуряват бедняците пак за тяхно добро. Напъни за насилствено задържане на работна ръка има. Ами да върнем бай Тошевото време !?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
mick
преди 8 години
Когато няма нормален данък върху всички имоти.. няма пари за поддържане на инфраструктурата. Няма пари и за строителните фирми.. Да не говорим, че и частните собственици предпочитат да си държат неизползвани и рушащи се имотите и да не ги поддържат.. и да чакат поскъпването.. получава се парадокс - колкото по-малко имоти се използват, колкото повече имоти се задържат и неизползват.. толкова по-скъпи са имотите/тия които са на пазара/ дори без никакво качество. Рай за спекулантите и "бедните" собственици на разпадащи се имоти за 100-200-500 хиляди лева.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 3
STRAHO
преди 8 години
Това е цената на "лесното управление" където нищо не зависи от теб а от "големите началници" ! :) Слушаш и изпълняваш - има пари. Не слушаш -няма! :)))) Няма лошо , лесни пари . Просто излизаш и рецитираш /без да се слушаш какви ги дрънкаш/ злобно срещу Русия да речем и .......каквито и да ги надробиш си на власт. Всичко си има цена!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 3
redcretin
преди 8 години
Очертава се махмурлук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още