IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Слаб отчет кара Posche да понижи перспективата за годишната възвръщаемост

Компанията се позова на редица предизвикателства, включително търговската война на САЩ и слабото търсене в Китай

14:20 | 29.04.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Маржът на оперативната печалба на Porsche AG ще спадне до едноцифрено ниво през 2025 г., като германският производител на луксозни автомобили предупреждава за ефектите от американските мита и по-високи разходи поради слабото приемане на електрическите превозни средства, пише Bloomberg.

Porsche сега очаква възвръщаемостта при продажбите да падне до едва 6,5% в сравнение с предишна прогноза за поне 10%.

Контролираната от Volkswagen AG марка се сблъсква с намаляващо търсене на електрически превозни средства, спад на продажбите в Китай и, отскоро, с допълнителните разходи около митата на президента на САЩ Доналд Тръмп върху вноса на автомобили.

Наскоро САЩ изпревариха Китай като водещ пазар за Porsche на фона на силното търсене на моделите Macan и Cayenne, като марката обаче внася всички автомобили от Европа.

Акциите на Porsche поевтиняват със 7,6% във Франкфурт в обедните часове, като компанията е загубила около половината от пазарната си капитализация през последните 12 месеца.

Porsche инвестира мащабно в електрически превозни средства и батерии, но забавянето на икономиката наложи преосмисляне на тази стратегия. Автомобилният производител вече няма да разширява самостоятелно производството на батерии с дъщерното си дружество Cellforce, съобщи компанията в понеделник, увеличавайки еднократните разходи за тази година до 1,3 млрд. евро.

Американските мита засегнаха продажбите на концерна през април и ще повлияят и на представянето му през май, като Porsche засега не успява да оцени каквито и да било ефекти след тези месеци. Ако приемем, че няма покачване на цените, годишните разходи на митата може да достигнат 2 млрд. евро, показват изчисления на анализатора на Citi Харълд Хендрикс.

„Макроикономическата ситуация ще остане помрачена“, изтъква главният финансов директор на Porsche Йохен Брекнер, добавяйки, че марката „не може напълно да избегне това“.

Автомобилните производители в цяла Европа се стремят да се справят с нарастващото търговско напрежение. Ferrari NV повишава цените на някои от своите модели в САЩ с до 10% , докато Mercedes-Benz Group AG обмисля изтегляне на продажбите на своите базови автомобили от пазара. Renault SA заяви миналата седмица, че вероятно ще забави въвеждането на марката Alpine в САЩ.

Забавянията и ограниченията около търговската политика на Тръмп затрудняват производителите на автомобили и доставчиците им да предвидят пълното въздействие на митата върху финансовите си резултати за тази година. Белият дом обяви още промени по-рано тази седмица, заявявайки, че вносните автомобили няма да бъдат засегнати от натрупващи се мита, както се случи при вноса на алуминий и стомана. Той също така заяви, че компаниите могат да получат частично възстановяване на разходите от вече платените мита за вноса на части въз основа на стойността на производството им в САЩ.

Освен хаоса около търговската война на Тръмп, намаляващото търсене в Китай принуди Porsche да преразгледа стратегията си. Марката смени ключови членове на борда и обяви план да съкрати работни места в Германия, за да намали разходите.

Продажбите на автомобили на Porsche в Китай се сринаха с 42% през първото тримесечие, отчитайки най-лошия си тримесечен резултат за азиатската държава от 2013 г. насам. Интензивната конкуренция в лицето на местните марки, водени от BYD Co., свива все повече пазарния дял на западните производители.

Въздействието на търговската политика на САЩ, икономическите затруднения в Китай и забавянето на пазара на електрически превозни средства допринесоха за особено слабите резултати на Porsche за първото тримесечие. Оперативната печалба спада с 40% до 760 млн. евро спрямо предходната година, като компанията отчете първата си едноцифрена възвръщаемост на продажбите за тримесечие от 8,6%.

Porsche също така понижи прогнозата си за приходите за годината до едва 37 млрд. евро спрямо предишно ниво от 39-40 млрд. евро.

Изправена пред слабо търсене на своите електрически превозни средства, Porsche вече реши да поеме еднократен разход от 800 млн. евро тази година, за да разшири продуктовото си портфолио с повече модели с двигатели с вътрешно горене и плъгин хибриди. През март компанията понижи средносрочната си цел за възвръщаемост до между 15% и 17% от 19% преди това.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:58 | 29.04.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още