Китайските компании в сектора на електромобилите за първи път са инвестирали повече средства в чужбина, отколкото у дома през 2024 г., въпреки че чуждестранните проекти са изправени пред по-високи разходи, забавяния и рискове, съобщава Bloomberg.
Компаниите по веригата на доставки за електрически превозни средства са инвестирали около 16 млрд. долара в чужбина миналата година - предимно в производство на батерии, и малко над 15 млрд. в рамките на Китай, показва анализ на консултантската фирма Rhodium Group.
Цифрите представляват „историческа промяна“ след години, в които около 80% от общите инвестиции се фокусират върху китайския пазар.
Китайските компании са принудени да се разширяват в световен мащаб, тъй като свръхкапацитетът и дългогодишната ценова война у дома свиват маржовете по цялата верига на доставки. Те също така се стремят да заобиколят наказателните мита на Европа и САЩ, като изграждат производствени мощности в тези региони.
„Фактът, че чуждестранните инвестиции сега изпреварват местните, отразява наситения китайски пазар и стратегическата привлекателност на разширяването в чужбина за по-висока възвръщаемост“, коментира доклада Арманд Майер, старши анализатор в Rhodium.
Около три четвърти от инвестициите в чужбина идват от производители на батерии, което отразява капиталоемкия характер на индустрията. Големи производители на батерии като Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), Envision Group и Gotion High-Tech Co. са последвали клиенти като Tesla Inc. и BMW AG в чужбина, водени от високите транспортни разходи и призивите за локализирано производство.
CATL, най-големият производител на батерии за електрически превозни средства в света, заяви през юни, че превръща разширяването в чужбина в свой „приоритет номер 1“, тъй като интензивната конкуренция на вътрешния автомобилен пазар в Китай заплашва устоите на индустрията.
BYD Co., най-големият автомобилен производител в Китай, има фабрики в Бразилия и Тайланд и планира да изгради съоръжения в Турция и Индонезия.
Междувременно Chery Automobile Co. се ангажира да създаде фабрика за електрически превозни средства на стойност 1 млрд. долара в Турция.
Чуждестранните проекти обикновено са по-скъпи, отнемат повече време за изграждане и са изправени пред по-високи регулаторни и политически рискове от тези в Китай. Само 25% от обявените в чужбина проекти за производство на електрически превозни средства са завършени, в сравнение с 45% в Китай.
Местните проекти не само се изграждат по-бързо, но и влизат в експлоатация по-рано о тези в други страни. Строителството на фабриките за батерии в Китай обикновено започва в рамките на три до дванадесет месеца след обявяването им, в сравнение с 10 до 24 месеца в чужбина, изчислява Rhodium.
Svolt Energy Technology Co., производител на батерии, базиран в Северен Китай, е отменил 99% от обявените си отвъдгранични инвестиции.


Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Детайлите на разследването за корупция в Украйна, водено от полицията, са като от драма на HBO
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа