Китайските компании в сектора на електромобилите за първи път са инвестирали повече средства в чужбина, отколкото у дома през 2024 г., въпреки че чуждестранните проекти са изправени пред по-високи разходи, забавяния и рискове, съобщава Bloomberg.
Компаниите по веригата на доставки за електрически превозни средства са инвестирали около 16 млрд. долара в чужбина миналата година - предимно в производство на батерии, и малко над 15 млрд. в рамките на Китай, показва анализ на консултантската фирма Rhodium Group.
Цифрите представляват „историческа промяна“ след години, в които около 80% от общите инвестиции се фокусират върху китайския пазар.
Китайските компании са принудени да се разширяват в световен мащаб, тъй като свръхкапацитетът и дългогодишната ценова война у дома свиват маржовете по цялата верига на доставки. Те също така се стремят да заобиколят наказателните мита на Европа и САЩ, като изграждат производствени мощности в тези региони.
„Фактът, че чуждестранните инвестиции сега изпреварват местните, отразява наситения китайски пазар и стратегическата привлекателност на разширяването в чужбина за по-висока възвръщаемост“, коментира доклада Арманд Майер, старши анализатор в Rhodium.
Около три четвърти от инвестициите в чужбина идват от производители на батерии, което отразява капиталоемкия характер на индустрията. Големи производители на батерии като Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), Envision Group и Gotion High-Tech Co. са последвали клиенти като Tesla Inc. и BMW AG в чужбина, водени от високите транспортни разходи и призивите за локализирано производство.
CATL, най-големият производител на батерии за електрически превозни средства в света, заяви през юни, че превръща разширяването в чужбина в свой „приоритет номер 1“, тъй като интензивната конкуренция на вътрешния автомобилен пазар в Китай заплашва устоите на индустрията.
BYD Co., най-големият автомобилен производител в Китай, има фабрики в Бразилия и Тайланд и планира да изгради съоръжения в Турция и Индонезия.
Междувременно Chery Automobile Co. се ангажира да създаде фабрика за електрически превозни средства на стойност 1 млрд. долара в Турция.
Чуждестранните проекти обикновено са по-скъпи, отнемат повече време за изграждане и са изправени пред по-високи регулаторни и политически рискове от тези в Китай. Само 25% от обявените в чужбина проекти за производство на електрически превозни средства са завършени, в сравнение с 45% в Китай.
Местните проекти не само се изграждат по-бързо, но и влизат в експлоатация по-рано о тези в други страни. Строителството на фабриките за батерии в Китай обикновено започва в рамките на три до дванадесет месеца след обявяването им, в сравнение с 10 до 24 месеца в чужбина, изчислява Rhodium.
Svolt Energy Technology Co., производител на батерии, базиран в Северен Китай, е отменил 99% от обявените си отвъдгранични инвестиции.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО